Vreemde eend Adriaan Patrick Petersen RDM MA MSc is een ervaren ondernemer, internationaal spreker en trainer-docent (Nyenrode Business University, Beeckestijn Business School en EURib) die het nuchtere ‘lachen en leren’ combineert in een focus op pragmatische inspiratie. Senior online strateeg, crossmediaal transitie marketeer, contentmarketeer, internetondernemer, internationaal spreker en auteur. Hij studeerde af op divers eigen (content-) marketingmodellen die hij voor tal van internationale organisaties, zoals Heijmans, Hästens, Somfy smart home, Trendhopper holding, T-Mobile Nederland, AtMostTV, TU Delft, IKEA Nederland, MTV Europe en Coolcat, succesvol in de praktijk bracht.
Petersen voltooide recentelijk masterstudies aan de London School of Business and Finance en de Geneva Business School, die hem brachten tot de integratiemodellen van doel-gerichte digitale engagement, de inzet van augmented en virtual reality en de moderne contentstrategie. Deze inzichten hebben hem tevens tot bestseller auteur gemaakt. Hij deelt graag zijn inzichten op gebied van groeien en innoveren van de marketingmix van de toekomst. Petersen is door Bureau Meltwater getipt als nummer 1 contentmarketeer en top 10 marketinginfluencer.
De excentrieke Petersen komt uit een ondernemers- en acteursfamilie en is een ver verleden actief geweest als acteur in onder andere Flodder, ZwartBoek en Jackie Chan’s Who am I.
Leuk initiatief, KPN heeft in het buitenland voldoende ervaring kunnen opdoen met o.a. e-plus om te weten of dit een kans van slagen heeft. Eén zinnetje in de berichtgeving stoort me echter enigszins, namelijk “de iPhone als focus missen”. Is dat serieus bedoeld?
Hoewel de iPhone misschien verantwoordelijk is voor een groot deel van het mobiele dataverkeer, ligt het marktaandeel ergens rond de 20%. Focus op de iPhone zou dus betekenen dat je 80% van de markt ‘achterstelt’, tegen 20% nu. En daarbij: hoeveel bezoekers van deze site zouden een telefoon kopen via MTV? De doelgroep van MTV en Hi is ‘jeugd’. Ik denk dat het marktaandeel iPhone in die categorie zelfs nog veel lager is omdat het toestel simpelweg te duur is. Als ik de plank hiermee volledig mis sla hoor ik dat overigens graag.
Soms heb ik de indruk dat je geld krijgt om het woordje iPhone te laten vallen…
Waarom geen iPhone? Waarom wel dan?
@Steve: Het is allemaal één groot complot! 😉
Mannen het marktaandeel van de iPhone is lsechts 2.5% in absolute zin. Binnen de markt smartphones ligt dat mogelijk op 20% maar dat is niet de markt voor mtv en hi gebruikers. Sowieso imo een kansloze propositie en een mismatch of motives….
Het markt aandeel iPhone was in Q3 2009 18%. Nokia 40%.
Deze cijfers zijn nu natuurlijk anders maar 2.5% is volledige onzin.
@Albert Treur,
Je haalt je informatie van iPhone Club… Eh, ok. Ik adviseer je even goed te googlen naar het marktaandeel Apple.
En juist MTV publiek is de markt voor smart phones. De doelgroep waar MTV zich op richt zit tussen de leeftijd van 20-35. Een brede doelgroep die ouder is dan de doelgroep van TMF.
Binnen een jaar is wereldwijd het marktaandeel van de iPhone verzevenvoudigd. Het aandeel steeg van 2 naar 14%. Er zijn sinds de lancering 42,487,000 iphones verkocht.
Maar misschien heeft iPhone club betere cijfers Albert…
Dappere nog steeds anonieme Think, misschien moet je even kijken naar de linkjes die hier in dit artikeltje door de iPhone club gebruikt worden. Bijvoorbeeld Telecompaper, sukkels natuurlijk. 🙁 En nog eentje dan, deze posting -ook mijn reactie- gaat over de Nederlandse markt. Misschien moet je eerst lezen en dan denken….
Albert,
je cijfers kloppen gewoon weg niet! Zoek het uit en stel je niet zo aan als een kind. Gedraag je als een volwassen persoon en hou je niet bezig met die onnozele steekjes onder water.
Jij wil zo graag over marketing schrijven, zorg dan ok dat je er iets van af weet.
Net zoals je opmerking over de markt van MTV gebruikers. Lees je eens in of ga echt werken in de marketing zodat je hier meer over kan leren.
@Think, anoniem je gelijk proberen te krijgen is heel volwassen. Not… kom uit de kast of ga elders lopen zuigen.
@ Thinky, hier de basale gedachtegang. Ik ben namelijk nooit te beroerd om iemand op weg te helpen hoor. Leeftijd 20-29 zeg ff (CBS en afgerond) 1.8 miljoen capita in Nederland. Marktaandeel van MTV (jaja) in deze kerngroep royaal en optimistisch, nou doe is gek 15%. En dan daarop het absolute marktaandeel van iPhone in deze leeftijd, 2,9%. Zo…das massa, die missen echt wat mij MTV en KPN. Ben je nou klaar?
@ Andreas doe geen moeite… ik ben het na jaren bloggen en een mening hebben gewend die lafbekjes.
@ Thinky, hier de basale gedachtegang. Ik ben namelijk nooit te beroerd om iemand op weg te helpen hoor. Leeftijd 20-29 zeg ff (CBS en afgerond) 1.8 miljoen capita in Nederland. Marktaandeel van MTV (jaja) in deze kerngroep royaal en optimistisch, nou doe is gek 15%. En dan daarop het absolute marktaandeel van iPhone in deze leeftijd, 2,9%. Zo…das massa, die missen echt wat mij MTV en KPN. Ben je nou klaar?
@ Andreas doe geen moeite… ik ben het na jaren bloggen en een mening hebben gewend die lafbekjes.
Sorry Albert,
maar ik heb geen zin in jou kinderachtige beschuldigingen en opmerkingen.
Het zij zo, je hebt gelijk en wens je veel wijsheid toe in de toekomst.
Ik heb enkel getracht om je over de streep te trekken en eens met een visie naar iets te kijken en je te leren bronnen te checken.
Ruzie maken doe je maar met je vrouw of anderen, dat laat ik aan me voorbij gaan.
Beste W wat wil je zeggen? Ik zie dat Apple in unit sales totaal niet in de top 5 voor komt en dat ze het in het segment smartphones (terecht) heel goed doen. Ongeveer wat ik zeg in mijn eerste reactie toch? Of bedoel jij wat anders?
Het gaat om de smartphones aangezien MTV content gaat aanbieden op mobiel.
Dus marktaandeel Apple is aanzienlijk hoger dan jij zegt.
W> Hoezo kan je dergelijke content alleen op smartphones aanbieden? Enfin, ga nou weer terug naar de website van Sesamstraat ok.
W> Hoezo kan je dergelijke content alleen op smartphones aanbieden? Enfin, ga nou weer terug naar de website van Sesamstraat ok.
Albert Treur
Jij kan niet anders dan mensen schofferen omdat je te kinderachtig bent je ongelijk toe te geven.
De ene na de andere reactie van jou bestaat uit schelden en schofferen.
Hoe oud ben je eigenlijk? Waar komt al die frustratie vandaan?
Erg jammer dat je jezelf niet naar een hoger niveau wil tillen.
En even om je op weg te helpen.
Content aanbieden bestaat niet uit ringtones en wallpapers, maar uit programma’s e.d.
Blijkbaar weet je het verschil niet tussen een GSM en een smartphone.
Vadaar dat jou stuk hierboven kant noch wal raakt.
Maar ik zal me ook maar op de Sesamstraat site gaan bezig houden. Misschien dat Pino het begrijpt.
Thinkje, thinkje, je bent zo de weg kwijt dat ik inderdaad denk dat Sesamstraat ook voor jou een goed adres is. Kan je lekker anoniem blijven. :-)i
jongens jongens jongens, svp onwaardig persoonlijk op elkaar inhakken bewaren voor de gehaktdag.
Schelden schept een sfeer waarin vrij denken wordt weggedrukt. Kritiek, ook pittige, kan denkprocessen verder helpen, maar op de man spelen lijkt me niet zo nuttig. (en het is voor andere lezers onaantrekkelijk)
KPN is een mooi voorbeeld van een bedrijf dat er met iMode ongelofelijk vroeg bij was, maar “ernaast” zat. Het met veel tamtam gelanceerde projekt bloedde stilletjes dood. Echter, zonder deze “mislukking” bij KPN en andere iMode aanbieders, was de ontwikkeling van internet op mobiele telefoons niet zo snel gegaan. iMode struikelde over verschillende dingen. De UMTS-techniek was niet snel genoeg, daarom zocht men iets anders. iMode liep via één speciale website, en het was juist de tijd dat men de vrijheid van internet begon te ontdekken, daarom ging men zoeken naar echt internet op de mobiel. De verwachting was dat iMode in NL zou aanslaan omdat het in Japan een enorm succes was. Maar Japanners zijn veel meer op techniek en technische gadgets ingesteld en dit culturele element was niet “vertaald” naar de Nederlandse / Europese cultuur.
Om verder te komen in denken en doen heb je “trial and error” nodig. Nieuw denken zonder er ook naast te zitten gaat niet. Een goede analyse van mislukkingen leidt tot stappen voorwaards. Het is geen toeval dat de mobiele telefoon van Apple iPhone is gedoopt, en niet aPhone, c.q. iPod / aPod) 😉 (denk ik)
Pluim op de hoed van pioneering KPN en M!arketingfacts die erbij is en het voor ons zo mooi op een presenteerblaadje legt.
jutien van der steen
Ik heb geen enkele keer gescholden of iemand neer gezet als een idioot.
Zoek op Albert Treur en je zal enkel zure negatieve comments tegen komen. Deze man kan klaar blijkelijk enkel negatief reageren en negatief bloggen.
In al zijn stukjes zegt hij precies de verkeerde dingen. Hij voorziet niets. Heeft geen gevoel voor marketing, trends of advertising en loopt enkel te zuren op mensen die dat wel hebben.
Ik begrijp ook wel dat je dan zuur bent maar ga niet iedereen hier beschuldigen van schelden.
Treur staat op elk weblog waar hij reaguurT bekend om zijn zure en domme reacties.
Ik beTREUR het dat men zo iemand hier laat schrijven.
@Think, nog steeds anoniem zie ik?
Andreas Olijerhoek
Het is 2010, u weet wel, dingen met internet en zo. Nicknames heet zoiets.
Typisch dat dit marketing blog hier nog nets vanaf weet.
Het is 2010 en er zijn inderdaad nog steeds mensen die hun stupiditeit trachten te verbergen achter nicknames.
Schelden is voor de dommen Andreas… Dus ik laat het hierbij.
Blijkbaar is dat het enige wat men hier kan.
Mij stupide noemen is jezelf verlagen tot het niveau van Albert Treur die ook nooit met argumenten kan komen maar enkel kan schelden om zijn gelijk te halen.
Jammer.
Zo Treur, hebben ze jou even de oren gewassen;)
En om eerlijk te zijn lijkt me dit ook wel eens tijd.
Hahahaha nog een alter egotje van Think. Creatief ! Zou de redactie van MF de ip’s even willen vergelijken en dan deze ‘vandaal’ een blogverbod opleggen? 🙂
@Albert: Geen alter egootje en een heus e-mail adres. Persoonlijke boodschappen aan elkaar mogen via de mail, of dm malkander via Twitter, anders….
Matthijs stuur mij maar het mailadres. Ik denk dat ie niet werkt.
Ze moeten Albert treur eens een verbod geven op sites waar hij zijn beledigende comments achterlaat. Of vinden ze het hier normaal hoe hij elke keer met z’n beledigingen zijn punt wil maken?
En daarna even zeggen dat het zogenaamd allemaal dezelfde mensen zijn?! Erg flauw Albert. Of kan je dit daadwerkelijk aantonen?
Jij denkt dat je op andere site mensen maar kan beledigen als ze je weer voor de zoveelste keer vast lullen en als iemand kritiek op jou heeft kan het opeens niet.
Gooi het maar weer op anoniem trouwens. ben ik ook.
jutien van der steen – mee eens. Kreatieve kritiek helpt vaak vooruit, formeel hakketakken op personen voert tot een angst-kultuur, of tot een olifantenhuid. Beiden staan een open uitwisseling van ideeen en meningen in de weg. Met vallen en opstaan van iMode tot iPhone – dank voor de korte analyse, ik was iMode vergeten.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!