Vergeet traditionele B2B marketing, richt je op inbound: Interview Mike Volpe

16 februari 2011, 07:24

Een van de grotere B2B succesverhalen komt van Hubspot, een bedrijf uit de VS. Hubspot is een leverancier van marketingsoftware en heeft een geweldige groei doorgemaakt. Vier jaar geleden startte het bedrijf met 5 werknemers. Nu zijn er 200 mensen in dienst die zich enkel richten op B2B marketing. Deze groei heeft het bedrijf bewerkstelligd door zich te richten op inbound marketing. Nu kijkt het terug op meer dan een half miljoen leads over de afgelopen 4 jaar. Voor VP marketing Mike Volpe was het een spannende tijd. In het video-interview hieronder vertelt Volpe meer.

Toen Hubspot startte richtte het zich vanaf het begin op inbound marketing. Voor Volpe is dit marketing die potentiële klanten niet stoort of onderbreekt. Denk aan zaken als blogposts, webinars en social media inzet. Eigenlijk alles dat de persoonlijke ruimte van een klant niet verstoort zoals bijvoorbeeld TV-reclames wel doen. Volpe is het op dat gebied met Seth Godin eens. Godin beweert op zijn blog: “permissie marketing is het privilege (niet het recht) om verwachte, persoonlijke en relevante berichten aan te bieden aan mensen die deze ook daadwerkelijk willen. Het onderkent de nieuwe kracht van de consument om marketing te negeren. Het begrijpt dat mensen met respect behandelen de beste manier is om hun aandacht te trekken.”

Vorig jaar hielden wij een interview met Mike over de kracht van webinars in B2B. Daarin deelde hij al met ons dat een gemiddeld Hubspot webinar duizenden (soms wel 20.000) deelnemers tegelijk aantrekt. Tja, daar kunnen wij nog wat van leren hier in Nederland. In het interview hierboven zegt Volpe:

“Mensen geloven niet dat inbound leads het gros van hun business kan zijn. Wij hebben bewezen dat dit niet waar is. Wij hebben gemerkt dat inbound leads over het algemeen kwalitatief beter zijn en ook een betere conversie opleveren. Natuurlijk begrijp ik dat het moeilijk is om daarvan ook het management te doordringen. Toch zal het initiële succes ook het management uiteindelijk overtuigen van deze nieuwe manier van B2B marketing bedrijven.”

Tijdens het B2B Marketing Forum -Marketingfacts is mediapartner- op 15 maart zal Mike Volpe beschrijven wat de voordelen zijn van inbound marketing. Hij vertelt wat de ideale structuur van een moderne marketingafdeling is en aan welke kwaliteiten medewerkers moeten voldoen om ware professionals in inbound marketing te worden.

Ingrid Archer is mede-oprichter van B2B marketingbureau SPOTONVISION en het B2B Marketing Forum. Als marketing- en communicatieprofessional heeft zij ruim 20 jaar ervaring in B2B. Zij initieerde succesvolle campagnes in diverse sectoren en is een van dé experts in Nederland op het gebied van buyer persona’s, customer journeys, account-based marketing en buyer enablement in B2B. Ingrid schrijft voor verschillende blogs en geeft regelmatig webinars en masterclasses over B2B-marketing. Ook is zij docent persona-ontwikkeling aan de Beeckestijn Business School. Voordat Ingrid spotONvision oprichtte in 2006 werkte zij onder meer als Manager Marketing en Communicatie bij Stater (onderdeel ABN AMRO) en als Global Product Launch Manager bij Baan Company. Ingrid werkte in meerdere nationale en internationale functies en kent de uitdagingen van B2B marketing in de meest brede zin.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!