Voetballers moeten juist twitteren!

Voetballers moeten juist twitteren!

Gregory van der Wiel van Ajax kwam vorig jaar tweemaal in opspraak vanwege tweets: één keer vanwege stapgedrag tijdens een trainingskamp, later vanwege een concertbezoek na een afmelding bij het Nederlands elftal. Van der Wiel besloot te stoppen met Twitter. Dat de combinatie voetballers en Twitter nog niet echt op gang komt blijk uit ook het verbod dat Ryan Babel kreeg van Liverpool trainer Benitez. Dit was naar aanleiding van kritiek op de toch al onder vuur liggende trainer.

Manchester United wil dit alles voorkomen. De perschef aldaar heeft Twitter verboden voor alle spelers. Waar wielrenners, schaatsers en andere sporters er rustig op los twitteren, krijgen voetballers het zwijgen opgelegd. Dit terwijl juist de voetballers waarde aan hun clubs kunnen toevoegen middels Twitter. De perschef zou het zelfs of juist moeten verplichten, denk ik!

Dienstverlening

De Amerikaanse sportwetenschapper Chelladurai onderscheid binnen de sport diensten ten behoeve van deelnemers, sponsoren en toeschouwers. Twitter is een manier om de dienstverlening richting de toeschouwers te vergroten. De speciale waarde van sport als vermaak ligt geborgen in (a) de vertoonde kwaliteit van het spel, (b) de competitie, (c) het niet kunnen voorspellen van de uitslag en (d) de loyaliteit van het publiek richting de sport, het team of de spelers. Met de opkomst van internetcommunicties is het juist de loyaliteit van de sportfan die een nieuwe dimensie heeft gekregen. Waarom wordt iemand een sportfan? Volgens sportwetenschappers zit dit in psychologische, sociale of culturele behoeften. Mensen willen ontsnappen uit de dagelijkse werkelijkheid, vermaakt worden, trots voelen, deelnemen aan een cultureel feest, gemeenschappelijkheid voelen en zich persoonlijk identificeren met de sporter. Sportfans zijn bereid veel tijd en geld te spenderen aan het consumeren van sport, daarnaast brengen zij veel energie en passie in.

Mediatisering

Ruurd Kunnen onderzocht de mediatisering (pdf) van de sport. Wanneer veranderd de reguliere sport in een mediasport? Mediasporten zijn populaire sporten en deze zijn vaak economisch afhankelijk van media-inkomsten. Sport en media versterken elkaars groei, zij kunnen niet zonder elkaar. Naarmate een sport groter wordt verschuift ook de interesse van de sportfan. Eerst wil de toeschouwer geïnformeerd worden en de sport leren kennen. Later wordt de toeschouwer meer geïnteresseerd in de technische en tactische details. In het laatste stadium wordt juist het verhaal achter de sporter belangrijk. Denk aan de voetbaldiscussie programma’s, Holland Sport, maar ook de achtergrond reportages die Studio Sport bijvoorbeeld uitzend tijdens schaats- en wielerwedstrijden. Internet is een medium dat bepaalde doelgroepen nog meer kan bieden. Voetbalclubs gebruiken narrowcasting voor meer achtergrondinformatie. Maar ook initiatieven als Rabosport zijn een gevolg van deze ontwikkeling. De echte fan wil weten welke training Robert Gesink vandaag gedaan heeft en welke films en muziek Mark Tuitert leuk vindt. Twitter is hierbij een uitstekend medium.

Maatschappelijke betekenis

Juist de grootste sport binnen Europa leent zich dus voor het inzetten van Twitter als communicatiemiddel met de fans. Wij willen weten welke trainingen de topclubs doen, wat de voetballers bezig houdt en hoe zij hun vrije tijd invullen. De maatschappelijke betekenis van deze mediasport wordt over het algemeen als gering beschouwd. Er komt steeds meer commentaar op de enorme lonen van de topspelers. Twitter kan ingezet worden als middel om te laten zien dat de spelers wel degelijk maatschappelijk betrokken mensen zijn en ook dat zij wel degelijk zware inspanningen ondergaan. De relatie tussen de spelers en de fans kan verder versterkt worden. Economisch gezien kan het delen van tweets via de eigen website wellicht zelfs meer traffic genereren en zo de sponsormogelijkheden vergroten. Wellicht moeten de voetballers soms een beetje bijgestuurd worden, maar juist de grootste sport zich leent voor het medium staat buiten kijf.


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 9 reacties op dit artikel

  • Erg interessant Hans! Ik schreef hierover vorige week een post op Marketingblog.nl, ik vind jouw onderbouwing hierin erg sterk. Wie weet krijgen we de hoge heren nog een keer zover. Inderdaad jammer dat het tot nu toe de trend lijkt dat de clubs spelers liever direct de mond snoeren.

    Voor wie benieuwd is: Social Media in Voetbal, niet verbieden maar aanmoedigen

    geplaatst op
  • Hans vergeet dat de sporten die relatief veel sport twitteraars kent met name individuele sporters zijn, en dat er vaak ook minder grote belangen spelen, om die reden zie je ook dat grote bedrijven minder snel corporate bloggen als de kleinere. Overigens denk ik dat mits er duidelijke regels gelden voor voetballers het prima kan.

    geplaatst op
  • Ik denk dat het voor veel clubs een manier is om de voetballers in bescherming te nemen tegen hun eigen domheid. Voetballers worden ook vaak voor de camera weggehouden op het moment dat ze boos of gepasseerd zijn. Via Social Media hebben ze nu alsnog een manier om stoom af te blazen, met het risico dat ze onverstandige dingen zeggen.
    Naar aanleiding van Hans' artikel heb ik op mijn voetbalblog ook een stukje erover geschreven:
    hier

    geplaatst op
  • Ben gister bezig geweest een lijstje te maken met nederlandse voetballers die twitteren, kwam op 30 voetballers, waarvan 11 hun tweets private houden, overigens ging Gregory wel vaker de fout in:

    Noem me vanaf nu Blackcard Greg ya digg ! got my blackcarddddd !!! de jongste in NL met een blackcard ! love yalll
    2:46 PM May 14th from web

    geplaatst op
  • Ik twijffel of het verschil van participatie te verklaren valt vanuit individueel/teamsport. Juist wielrenners en schaatsers maken als individuele sporter toch duidelijk deel uit van een team. Wel zijn deze sporters meer verantwoordelijk voor hun eigen trainingen en vaak ook hun eigen marketing. Wellicht zijn zij bewuster met dergelgelijke processen bezig. Ik heb uit deze hoek in ieder geval nog geen verbod langs zien komen. Dertig voetballers blijft relatief weinig gezien het aantal topvoetballers t.o.v. het aantal topsporters in andere sporten.

    geplaatst op
  • Hans, Teamsport <> Team , met name duursporters zijn veel objectiever te vergelijken als teamsporters, een schaatser kan meilijk zijn teamgenoot afzeiken als ie een slechtere tijd rijd, een voetballer is afhankelijk van zijn medespelers.

    Overigens was die 30 op basis van een halfuurtje zoeken, ik denk dat als ik verder zoek er wel meer te vinden zijn, overigens wel grappig dat er via Twitter ook wel scoops waren te vinden, zo melde de Guzman dat ie baalde dat er geen vluchten gingen vanaf schiphol (was in transferperiode ;) ).

    Overigens viel me op dat onder voetballers met name donkere spelers twitteren, schat ongeveer 70% van die 30 dat die van surinaams/antiliaanse afkomst waren.

    geplaatst op
  • De problemen ontstaan meestal niet binnen kritiek op teamgenoten, maar juist meer richting club, coach of dingen er omheen (transfers, stappen, enz.) Dit zou binnen schaatsen en wielrennen ook kunnen gebeuren. Ik denk dat het deels te maken heeft met instelling, maar ook met mate van verantwoordelijkheid voor zijn/haar eigen marktwaarde.
    Voetballers zijn hier misschien minder mee bezig, zaken zijn voor de zaakwaarnemer.
    Daarnaast is het opvallend dat het vooral de donkere spelers zijn die op Twitter zitten. Al moet ik zeggen dat het aantal donkere schaatsers, wielrenners en hockeyers op één hand te tellen zijn.

    geplaatst op
  • Van die zware spelers heb je een punt Hans ;)
    Misschien leuk om eens een inventarisatie te doen wat de clubs als beleid hebben ten opzichte van Twitter.

    geplaatst op
  • Wel of niet twitteren?? http://www.vi.nl/Nieuws-item/177386/Tweets-van-adviseur-Kaka-zorgen-voor-beroering.htm

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.