Diensteninnovatie – Jouw mening + Prijsvraag

20 januari 2010, 08:30

Diensteninnovatie is hot in 2010. Na de overheid vorig jaar (tijdens de Innovation Lecture 2009) en 10 jaar intensieve aandacht vanuit de wetenschap is diensteninnovatie nu ook in het bedrijfsleven steeds meer in zwang. Dit is eigenlijk heel raar, waar productinnovatie een zeer volwassen wetenschap en ook praktijk is, met vele goede voorbeelden echt een drijver van innovatie in Nederland (hoewel het natuurlijk altijd beter kan) weten we nauwelijks hoe diensteninnovatie (diensten leveren 80% van onze werkgelegenheid) het best moet. Tijd om hier verandering in te brengen! Graag met jouw hulp, waar wij je weer voor belonen…

Wij zijn erg benieuwd hoe goed we hier in Nederland nu zijn in diensteninnovatie en wat effect heeft op succesvolle diensteninnovatie. Jij kunt ons daarbij helpen door, heel simpel, mee te doen aan ons onderzoek. Het hele onderzoek kost je ongeveer 15 minuten, en met je bijdrage maakt je kans op de boeken Branchmarking (6x) en Ga Vreemd! (6x), je helpt dienstinnovatie in Nederland verder en krijgt de resultaten van het onderzoek toegestuurd. Een samenvatting van het onderzoek publiceren we hier.

Prijsvraag

Om het voor (trouwe) MarketingFacts lezers nog interessanter te maken mee te werken, beloon ik de vier meest originele reacties die voor vrijdag 17:00 in de comments hieronder zijn gegeven (die de enquete normaal hebben ingevuld natuurlijk) elk met een kopie van het boek Branchmarking: over inspiratie, ideeen & innovatie.

In de enquete stel ik een vraag over de fases van een typisch diensteninnovatieproces, welke fase (die er nog niet staat) zou hier zeker nog bij moeten, en waarom?

Start het onderzoek!

Succes en bedankt!

Tobias Braam
Manager Online Marketing bij Marktplaats / eBay

Online Marketeer, optimist, analist, nieuwsgierig, blogger, data driven, nieuwe dingen, mensen, de ultieme plek op aarde. Online Marketeer bij Marktplaats / eBay

Categorie
Tags

5 Reacties

    Tobias Braam

    Een moeilijke prijsvraag blijkt 🙂


    20 januari 2010 om 11:02
    Sjoerd de Bruin

    Als ik de enige blijf, win ik ze dan alle vier?

    Een andere fase, een hele belangrijke in mijn mening is de evaluatiefase, waardoor ook effectief leert van vorige innovaties. Dat zal in de theorie wellicht niet belangrijk zijn met al die grote Amerikaanse bedrijven waar ze het meestal op testen, maar juist kleine bedrijven moeten effectief zijn.


    20 januari 2010 om 19:33
    Liesbeth Donkers

    Diensteninnovatie komt gelukkig meer in de schijnwerpers te staan. Wat ik nog steeds mis in de (helaas nog weinige) literatuur die verschijnt, is een heldere ‘designaanpak’ voor diensten. Uiteindelijk zijn ook diensten ‘fysiek’. We komen dagelijks met diensten in aanraking, bvb mensen, sites en noem maar op. En waar productinnovaties uitvoerig getest worden, is dat bij diensten vaak erg gebrekkig. Ik kom in ieder geval weinig bedrijven tegen die ook bewust de daadwerkelijke dienstverlening innoveren. Ok, er worden wel tevredenheidsonderzoeken gehouden, maar die leiden zelden tot innovatie, hoogstens tot wat veilige aanpassingen en verbeteringen. Ik ben benieuwd naar de uitkomsten!


    20 januari 2010 om 20:41
    Tobias Braam

    @Sjoerd,

    Wat zou je met die vier boekjes gaan doen Sjoerd?

    @ Liebeth

    Je zou dus een soort designfase missen? Ik neem je reactie mee..


    21 januari 2010 om 08:59
    Tobias Braam

    Prijswinnaars bekend!

    Nog even een reactie van mijn kant, Sjoerd en Liesbeth, jullie ontvangen elk een kopie van het boek Branchmarking! Bellen jullie mij even, het nummer kun je hier vinden: http://www.sixfingers.nl


    4 februari 2010 om 07:09

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!