‘Web TV is standaard van een nieuwe generatie’

3 december 2009, 07:23

Web TV is booming. Zo veel is wel duidelijk na het mini-symposium dat Quadia en Adobe op 26 november in Amsterdam organiseerden. Consumenten kijken immers steeds meer tv via internet. Zo verwacht Cisco dat video in 2012 30% uitmaakt van alle internetverkeer. Nu is dat nog 5%. In de b2b-markt gebruikt 42% van de bedrijven dit jaar web tv. Dat is een groei van 10% ten opzichte van vorig jaar. Uit onderzoek van comScore blijkt dat merken die online video inzetten 25-40% meer sales kennen dan met andere vormen van adverteren. Na jaren van user generated content is de opmars van company generated content onmiskenbaar.??

Nico Verspaget, algemeen directeur van Quadia kwam met een duidelijke waarschuwing: “Web TV kan een sterk medium zijn in iedere fase van de customer life cycle, maar formuleer vooraf een concrete zakelijke doelstelling. Uit ervaring blijkt dat resultaat bovendien pas wordt geboekt bij een interactief web TV format en integratie van vorm, inhoud en techniek.”

Meerdere platforms

Joris Kok, hoofd ABN AMRO TV, liet geen twijfel bestaan: “We realiseerden ons in 2007 dat video de standaard is van een nieuwe generatie. Daarom moesten we meer doen met allerlei vormen van video, variërend van live webcasts van seminars en beleggingsadviezen tot een proef met video op mobiele telefoons en exclusieve content via onze sponsorships. Tegelijk moest productie en distributie efficiënter en bij voorkeur over meerdere platforms. Inmiddels is ABN AMRO is een content fabriek en realiseren we 500.000 views op jaarbasis.”

Content protection

Klaasjan Tukker, business development manager van Adobe liet diverse voorbeelden zien van video sharing websites en delayed viewing portals. Zijn hilarische online ‘kinderen-voor-kinderen karaoke’ was voor velen een eye-opener op het gebied van interactiviteit. Tukker schetste kort de huidige uitdagingen voor web tv: “Bereik, branding, business [“monetization”], content protection en quality of delivery.”

Pudding

Veel ‘food for thought’ voor de bijna 90 genodigden waarvan verschillenden direct een camera op zich gericht kregen. Een bijeenkomst over web tv kan namelijk niet zonder web tv. Hoe zeggen Engelsen dat ook al weer? The proof of the pudding is in the eating…

Ronald van der Aart
managing consultant bij RepMen

Ronald V. van der Aart (1967) studeerde aan de Haagse Hogeschool en rolde vrijwel direct het PR-vak in. Achtereenvolgens werkte hij als adviseur en manager bij PR-bureau Van Rossum & Partners, de Nederlandse Ski Vereniging en de Amsterdam ArenA. Na enkele jaren als consultant bij sponsoradviesbureau GLP Sponsoring/Communicatie trad hij in 1999 in dienst bij UPC Nederland, aanvankelijk als woordvoerder en Manager Public Relations, later als Director Corporate Communications. In 2009 verlaat hij het kabelbedrijf om PR-bureau RepMen te starten. Het bureau richt zich primair op online reputatiemanagement, webcare, media relations en crisiscommunicatie. Ronald won in 2007 een SponsorRing (cat. Cultuur & Entertainment). In 2009 mocht hij namens UPC de Corporate Social Networking Award (cat. Best Social Company) in ontvangst nemen.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!