Het verrassingseffect van adverteren als topsport in Kim’s Keek op de Week
Als hoofdredacteur van de innovatieportal Idealize.nl deel ik elke week de meest inspirerende en vernieuwende ideeën op en rondom Idealize.nl in een ‘Editor’s Pick’. Deze week een aantal mooie voorbeelden van adverteerders die blijven verrassen, maar ook verrast willen worden door de consument.
Net zoals streetfashion de grote modehuizen en daarmee de massa via H&M bereikt, zo bereiken veel meer hippe trends uiteindelijk het grote publiek. Jaren geleden startte Blend 60-days pop-up winkels in antikraakpanden in o.a. Amsterdam, Arnhem en Groningen. Swatch continueerde de hype met onaangekondigde pop-up stores en nu is er het bedrijf Brandnew Stores. Zij willen een landelijke pop-up winkelketen worden, met winkels op A1 locaties in de tien grootste steden van Nederland. Grote adverteerders mogen twee weken lang hun product aanprijzen middels interactieve vloerprojectie, plasmaschermen, een projectiewand en merchandising. Alfa MiTo beet de spits af:
Verrassen als topsport
Brandnew Stores speelt met het verrassingseffect en hoopt daarmee publiek aan te trekken. Het bureau Adrim speelt met banners en maakt van ‘verrassen’ een topsport en van adverteren een kunstvorm. Flash uitingen die spelen met de inhoud van de website zijn niet nieuw, maar Adrim blijft proberen om uitingen zo radicaal maken dat ze niet meer als storend ervaren worden en dat belooft nog veel meer mooiers dan deze voorbeelden.
Crowdsourced proeven en wonen
En andersom werkt het ook: de massa verrast het merk. Middels crowdsourcing, open source en co-creation. Vitaminwater gebruikt Facebook om consumenten een nieuw smaak te laten ontwerpen, omdat appel, aardbei en mango al lang niet meer hip zijn. De winnaar krijgt $5.000 en in 2010 ligt de nieuwe smaak, inclusief ‘crowdsource ontwerp’ in de winkel. En het Amsterdamse stadsdeel Oost-Watergraafsmeer daagt studenten en professionals uit om drie drijvende woningen te ontwerpen. Het winnende ontwerp krijgt een plek in de Amstel.
En omdat het vrijdag is en mijn laatste Keek en gewoon omdat ik het niet laten kan, nog een grappig idee: Duurzaam urineren als oplossing voor die penetrante geur tijdens je picknick langs de snelweg.