Nominaties Pim Marketing Literatuurprijs 2009 bekend gemaakt
Het Platform Innovatie in Marketing (PIM) heeft maandag uit het totaal van 46 marketingboeken 12 boeken geselecteerd die aanmerking komen voor de PIM Marketing Literatuurprijs 2009. 2009? Vorig jaar dus. Het staat er echt. Dit zijn de genomineerden, en dus de boeken die de marketing-communicatie expert volgens PIM niet mag missen. In de jury niemand minder dan Egbert Jan van Bel en MT-recencent/M! blogger Mijke Post. En voilá: Patrick Petersen is met zijn Handboek Online Marketing ook genomineerd! In willekeurige volgorde (Petersen staat op nummer 1) zijn de volgende boeken genomineerd voor de PIM Marketing Literatuurprijs 2009:
Handboek Online Marketing
Patrick Petersen
Internal Branding in de Praktijk
Eck/Willems/Leenhouts
Marketing voor de zorg
Oyen, de Schuyteneer
Franchise en Marketing
J.A.I. Burgers
Marketing Metaforia
G. Zaltman/L. Zaltman
Marketing aan de top
R. Frambach/P. Leeflang
Cross media concepting
Reynaert/Dijkerman/Fokkema
Klanten winnen
Santema/Jeroen van de Rijt
De strategieversnelling
Alfred Griffioen
Marketing Resource Management
Frans Riemersma
Brand Flow
Michel Jansen
Sneller naar het merkenparadijs
Frank Haverman
Uit het bericht op Pim online:
“Het afgelopen jaar zijn er circa 32% meer boeken uitgegeven die het predikaat marketing mogen dragen, becijferde PIM. Dit is het grootste aantal boeken sinds het ontstaan van de PIM Marketing Literatuurprijs. Na de dip in 2007 (20 boeken) en het gemiddelde aantal van ruim 30 vorig jaar een bijzondere ontwikkeling die de jury positief stemt. Opvallend verder dit jaar is dat er vanuit de marketingwetenschap er een tweetal boeken in de top zijn verschenen. Dit is de afgelopen 5 niet meer voorgekomen. Er zijn het afgelopen jaar geen boeken zijn gepubliceerd op het gebied van CRM of customer intelligence. Net als vorig jaar relatief veel boeken gericht op social media en digitale marketing. De uitgevers en auteurs proberen hiermee in te spelen op de groeiende kennisbehoefte die er bij marketeers bestaat om digitale media in te passen in de marketingmix.”
Nieuwe inzichten gezocht
‘Als het belangrijkste criterium voor de PIM Marketing Literatuurprijs 2009 geldt in hoeverre de auteur erin geslaagd is vernieuwende inzichten in het marketing vakgebied weer te geven. Daarnaast moet het boek in 2009 of later zijn gepubliceerd, vanuit het Nederlandstalige marketing vakgebied zijn ontstaan en inhoudelijk een duidelijk raakvlak met marketing en sales hebben’, aldus Hans Molenaar (foto) namens de jury.
Jury-samenstelling
De onafhankelijke jury van de PIM Marketing Literatuurprijs 2008 wordt voorgezeten door Hans Molenaar. De overige juryleden zijn:
- Prof.dr.ir. Sicco Santema (hoogleraar marketing TU Delft)
- Drs. Tim de Boer (directeur Pleon)
- Drs. Wil Wurtz (directeur CRM Association)
- Drs. Arend-Jan Nijhuis (Programma Manager ING)
- Ing. Björn. Hascher (hoofdredacteur ITcommercie)
- Mijke Post (marcom-docent en hoofd sectie vakliteratuur Marketing Tribune)
- Egbert Jan van Bel (Beeckestijn Business School)
De aanleiding voor het introduceren van PIM Marketing Literatuurprijs is de behoefte om vernieuwing in het Nederlandse marketing vakgebied te stimuleren en goede publicaties onder de aandacht van marketing- en sales managers te brengen.