ReclameReview: Royal Club
Royal Club zet een tuinkabouter in om hun ‘fris voor gevorderden’ te promoten.
Credits:
Bureau: Alfred International
Account: Sanne Tolsma
Creatie: Aad Kuijper, Patrick de Zeeuw
D.O.P.: Rutger Storm
Editor: Martin Heijgelaar, Kim Hinrichs
Geluid: Marco Baaij
Klant: Mariette Leenhouts, Harry de Haas
Producer: Mireille Lampe
RTV: Sophie van Pelt
Regie: Ismael ten Heuvel
Strategie: Marcel van Wing
Productie: Pinkrabbit, Rob’s Propshop
Muziek: Good Sounds
Geluid: Postoffice
De doelstelling:
De naamsbekendheid en het marktaandeel van Royal Club verhogen.
De uitwerking:
Royal Club introduceert een nieuw merkthema: ‘Royal Club. Fris voor gevorderden’. Voor iedereen komt vroeg of laat een moment dat je toe bent aan wat anders: nieuwe ervaringen, nieuwe smaken. De campagne legt uit dat er ook ontwikkeling mogelijk is in frisdrank. Van “gewone” fris naar fris voor gevorderden. In de eerste uiting staat een tuinkabouter centraal die zijn vertrouwde vijver verlaat en de wereld gaat ontdekken, net zoals in Amelie. “Gevorderd” wordt gezegd. De campagne start met een aantal korte teasers op tv waarin we alleen een kabouter zien staan in regen, zon en sneeuw. Ook duikt hij, liftend langs de weg, en op stations op. Hij heeft natuurlijk zijn eigen hyves pagina en er gaan foto’s van hem de pers in waarin hij op gekste plaatsen opduikt. De vervolgcommercial gaat een week later van start.
Het oordeel:
Ik heb een dubbel gevoel bij deze commercial. Enerzijds vind ik het gaaf dat een adverteerder een ietwat andere campagne aandurft (zoals Vodafone onlangs ook deed). Anderzijds vraag ik me af of de boodschap wel snel genoeg overkomt. De eerste keer dat je deze commercial ziet, let je namelijk alleen maar op het feit dat er een tuinkabouter wordt gebruikt. Pas later zie je dat die symbool staat voor de gemiddelde Nederlander die gewoon zijn dagelijkse dingen doet en plotseling beseft dat er ook meer is. En in dit geval is dat dus de ‘fris voor gevorderden’ van Royal Club. Die gedachtegang vind ik wel weer erg sterk. Maar zoals gezegd: misschien leidt die tuinkabouter juist af van de boodschap. Wat vinden jullie?
Mooie campagne en sterke commercial.
Ik snapte hem niet en ga dan vervolgens de uitleg lezen. Snap er nu iets meer van, maar een reclame moet of in een keer raak zijn of triggeren om hem nog een keer te zien, tochl…. 😉
‘Fris voor gevorderden’. Prachtige gedachte en payoff.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik er nog niets van heb gezien. Mijn eerste reactie op jouw beschrijving luidt dan ook: De gedachte achter de payoff had meer verdiend dan een tuinkabouter.
Misschien zit ik verkeerd, dus ik oordeel nog maar niet te hard. 🙂
De tuinkabouter leidt behoorlijk af. Ik was ook redelijk verbaasd om te zien dat het uiteindelijk ging om een reclame van Royal Club.
Hoop eerlijk gezegd dat er geen vervolg op komt en hoop ook niet dat Vodafone nog meer beesten in gaat zetten.
Ik vind het een sterke payoff “fris voor gevorderden”.
De kabouter biedt voldoende mogelijkheid om te blijven inzetten als aandachtstrekker, juist omdat het een ongewone associatie is.
Stel je voor: overal in het land duiken tuinkabouters met sikjes en zonnebrillen op in clubs en cafe’s.
Kortom: goede spot! Ben benieuwd naar het vervolg.
Vind de commercial erg pakkend! Royal Club is natuurlijk altijd al een beetje de creme de la creme geweest op het gebied van frisdrank, ook gekeken naar de prijs. Dus ook nu weer met “fris voor gevorderden”.
Hij heeft mijn aandacht gepakt, maar de relatie met de tuinkabouter kon ik pas leggen na het lezen van deze post.
ik zou zo graag willen weten van wie het nummer is wat in de spot gebruikt word.l
danny vera titel is headin for the city
groetjes frans
Ook ik zou graag willen weten wie dit nummer zingt.
Fris voor gevorderden is echt een goede payoff. Lekker onderscheiden en indirect steekt het merk zo een middelvinger naar de concurrenten uit. Dat van die kabouter was overigens niet echt nodig geweest. Dit concept is sterk genoeg om zonder kabouter te overleven 😉
Hallo allemaal,
Een enige reclame. Blijft je bij en dat is natuurlijk de bedoeling.
Vooral dat muzikale nummer.
Maar hoe heet dat nummer en wie zingt dat?
Wie het weet mag het zeggen.
De groeten aan allen.
Zo fris is die reclame met de tuinkabouter niet. Het is jatwerk uit de film “Amelie” (voluit: ” Le fabuleux destin d’Amélie Poulain” uit 2001).
Grappig…. dat niemand het over de linker dame in de limo heeft! Fris voor gevorderden, dame zonder slip?!
Bij ons voor de buis let niemand op de kabouter maar wel op de limodame.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!