Hoe verder met de Marcom Top 100?
Eind 2006 zijn we gestart met een (bijna) maandelijks overzicht van de beste marketing & communicatie blogs van Nederland, kortweg de Marcom Top 100. De gewogen score voor iedere blog wordt bepaald aan de hand van de Google Pagerank (1x), Technorati Authority (2x), beoordeling Marketingfacts (3x) en het aantal stemmen van Marketingfactsleden (4x). Maandelijks kiezen ruim 800 leden op hun favoriete 5 blogs.
De top 10 van de Marcom Top 100 kent het laatste jaar weinig veranderingen. De belangrijkste conclusie die ik daaruit trek is dat er weinig tot geen nieuwe verrassende marketing & communicatie blogs meer bij komen en dat er een handjevol blogs toonaangevend zijn. Frankwatching, Dutchcowboys en Molblog zijn (naast Marketingfacts dat als organiserende blog niet in de lijst voorkomt) al jaren de meest populaire marketing & communicatieblogs. De kop van de lijst bestaat vooral uit groepblogs met uitzondering van ZB Digitaal en Hyped.nl (twee van mijn favoriete blogs).
Naast het feit dat de spanning aan de kop van de lijst er een beetje uit is, vraagt het maandelijks een flinke tijdsinvestering om een update van de lijst te maken. Mijn vraag aan jullie is dan ook: gaan we verder met de maandelijkse Marcom Top 100 en zo ja, op welke manier? Heeft iemand suggesties voor een beter scoringsmodel? Zouden we de bezoekers van andere blogs meer moeten betrekken bij de waardering van de blogs? Alle suggesties zijn welkom!
Maak de marcom top 25 statisch (op basis van het afgelopen jaar oid) en doe een jaarlijkse marcom top 100 met een persmomentje (verspreiding over alle blogs, TvM en mktribune e.d.). Scheelt tijd en persoonlijk klik ik altijd alleen de eerste 25 rond ;-).
Het moet wel blijven bestaan, ook de jaarlijkse verandering, want af en toe moet je toch ook de nieuwkomers bekijken, die je nog niet opgemerkt had. Succes!
De Marcom100 is op zich een erg leuk initiatief, maar de huidige parameters zijn denk ik te kort door de bocht. Ik zou vooral ook dingen meenemen als postfrequentie, reacties op een blog om de activiteit van een blog beter weer te geven. Dit zijn moeilijk meetbare parameters, maar geeft wellicht wel een idee om de ‘interessantheid’ van de blogs beter weer te geven.
Zeker blijven bestaan, wellicht top 50 algemeen en top 10 voor aantal sub-categorien (business, innovatie, advertising,….). In deze top 10s zal wat meer dynamiek komen en daarmee nieuwe blogs te ontdekken. Andere tip: zet het open voor blogs in andere taal, afkomstig uit NL. Zijn goede blogs in bijvoorbeeld Engels die nu niet meegenomen worden. Taalbarrière bestaat niet meer en moet geen rol spelen.
Afgezien van het feit dat ik het iedere maand weer mooi vind dat ik in de top tien sta, als relatieve vreemde eend in de bijt, vind ik de Marcom Top 100 ook gewoon erg handig. Lijstjes zijn altijd handig. Ik volg zelf al erg veel blogs in de feedreader maar vind het ook wel prettig om headlines verzameld te zien en zo nu en dan even in de lijst te kunnen speuren naar nieuwkomers en zakkers. Je kunt daar ook een beetje uit aflezen wat de status is van een bepaald weblog.
Die parameters hebben wel wat haken en ogen inderdaad, maar volgens mij hou je dat altijd. Voor wat betreft technorati valt me bijvoorbeeld op dat die site verwijzingen slecht indexeert, met name van weblogs van Blogger, of vanuit blogrolls die worden weergegeven als gadget. Dat maakt de autoriteit dan niet echt betrouwbaar. Waarschijnlijk is de andere kant van het verhaal dat dit zal gelden voor alle weblogs in de lijst.
Postfrequentie en reacties vind ik een lastige. Dat zegt wel iets over levendigheid maar niet per se over kwaliteit of waardering. Je zou wel vermeldingen op Twitter mee kunnen nemen, of het aantal rss-abonnees of bezoekers.
Maar ook dat zijn waarschijnlijk bewerkelijke parameters. En als je dat laat aanleveren door de sites zelf moet het weer in goed vertrouwen of met bewijsmateriaal.
Ik zou het in ieder geval leuk vinden als de lijst behouden blijft en in de suggestie van @jpschadde kan ik me ook best vinden.
Leuke nieuwe blogs? Bijgespijkerd bijvoorbeeld?
Misschien is het ook wel leuk een soort van Stumbleupon eromheen te bouwen, met 5 waarderingspunten, uiterlijk, inhoudelijk, updatefrequentie, niveau en leesbaarheid bijvoorbeeld.
Ik zou dan inderdaad naar een maandelijkse 25 gaan en 1x per jaar een moment kiezen voor de top 100, bijv. samen met een emerce, kluwer of lenthe?
De lijst is wel degelijk van toegevoegde waarde (ik lees hem altijd) alhoewel er soms blogs in staan die nauwelijks nog posten.
Mijn tips voor de lijst:
– probeer zoveel mogelijk te automatiseren. Dat moet mogelijk zijn voor de Google PR (daar heb ik zelf ook een tooltje voor), de MF score, en het MF redactiecijfer. Allen de Technorati Authority is lastig te scrapen.
– verkort de lijst naar maximaal 50 blogs
– verwijder blogs die minder dan 10 keer per maand schrijven
Ik zou de berekenwijze verder niet wijzigen. Dat is een eeuwige discussie en zou vertroebeling geven indien je de lijst van dit jaar wil vergelikjen met die van vorig jaar.
Bright een blog. lol!
@All: Dank voor de reacties zover, goed om te horen dat de Marcom Top 100 moet blijven!
@Marc: wat is er mis met Bright.nl?
Ik zou de lijst zeker aanhouden, omdat het een leuke segmentatie is van de blogs in Nederland. Wel zou ik iets doen aan de inactieve blogs in de lijst. Nu staan er een aantal blogs op hoge posities waar al maanden niks op geschreven is. Lijkt me niet echt ideaal…toch?
Ow…enne @Roy, dank voor je compliment aan het adres van ons blog Bijgespijkerd!
1) automatiseren + eventuele handmatige finetuning om misbruikers van het systeem te straffen 🙂
2) berekening aanpassen (pagerank eruit? aantal inkomende links (yahoo?) erin, reacties per artikel toevoegen, feedburner stats meenemen etc……
—- eigenlijk, waarom niet aan de deelnemers hun Google Analytics (gebruiken we toch nagenoeg allemaal) API code vragen en geheel geautomatiseerd uitlezen wat hun bereik is per artikel, aantal unieke inkomende links, brandsearches etc. Dan weet je exact hoe en wat. Voor impact berekening eventueel de feedburner stats en kliks op links in twitterfeed meenemen, maar dan ben je er wel.
Initiatief voor marketingfacts samen met webanalisten.nl? Uitdenken geen probleem, nu nog iemand die het wil bouwen?
@Ton Wesseling & Marco
Bouwen? hoeveel tijd kost zoiets? laat maar weten…
Hoi Marco,
Het is een initiatief dat je absoluut in stand moet houden. Respect voor de energie die er in gaat zitten. Een ding is mij alleen nooit helemaal duidelijk geworden hoe kom je aan je eindscores, want ook als ik de formule van jou hierboven gebruik op een meerder blogs, kom ik totaal andere eindscores?
Misschien is het leuk om niet alleen een lijstje te maken, maar bv ook bijzondere blog of leuke nieuwkomers er is wat meer er uit te lichten of laat is een fan van een blog aan het woord. Of vraag MF leden een keer per maand hun mening te geven over een specifiek blog. Wordt het allemaal wat dynamischer. Ik persoonlijk ben meer geintereseerd in de opinie van andere over een leuk blog dan of een blog op positie 15 of 87 staat.
Mooi om te lezen dat Marcom top100 wordt gewaardeerd. Bijhouden van eea is toch veel handwerk, wat dat betreft is een stuk automatisering van eea echt nodig.
@Ton: Goede ideeen om eea zuiverder en gemakkelijker te monitoren
@Wouter: Maandelijkse crowsourced sitereview van een Marcom top100 site is zeker leuk idee! Wel paar keer gedaan maar niet doorgezet.
Marco, je verdient alle credits omdat je als eerste bent gekomen met een lijst wat, zoals ook blijkt uit bovestaande hoog gewaardeerd is. Ons hoef je niet uit te leggen hoeveel tijd het de mensen kost die dit doen. Dus ook Erik & Co. Well done & Compliments. Dat je MF er uit hebt gehaald siert je maar MF hoort er gewoon in te staan. MF is het oudste en meest gewaarde Marketing Blog. Wat Google daarvan vindt of idiot Technorati maakt geen zier uit. We hebben daar geen lijstjes voor nodig.
Om je vraag eerlijk te beantwoorden. Stoppen. Jaarlijks een goed overzicht met redelijke criteria zou een mogelijkheid kunnen zijn. Misschien koppelen aan de Bloggies or whatelse. Het is al veel langer onduidelijk wat de definitie van MarCom is. Zijn onze blogs (DC, MC, DCG enz) echt allemaal Marcom blogs? Zijn alle blogs in de lijst nog wel blogs eigenlijk. Voor wat betreft die criteria blijft het altijd arbitrair, dus die kun je bijna schrappen. De huidige worden bijvoorbeeld vervuild door Technorati die er al een paar jaar een zootje van maakt.
Je autoriteit vandaag wordt echter niet alleen bepaald door tellertjes en linkjes. Wij zelf meten en kijken daar anders naar. Je Twitter volgers zijn een parameter, je RSS lezers, iGoogle, LinkedIN, Facebook en ga zo nog maar even door. En … ik lees het nergens, Mobile!! Door alle marketeers werd begin dit jaar gekwetterd dat dit het jaar van Mobile is. Wij hadden over de afgelopen 30 kalenderdagen 228.000 pageviews op de iPhone, 35.000 videos zijn bekeken en 77.000 hits op de mobiele sites. Ergo mucho visits en ook autoriteit naast de sites. Op dit moment worden iPhone en de m. sites gekoppeld aan Google Analytics zodat we meer inzicht krijgen. Voor ons essentieel, voor anderen nice to know of zelfs dat niet. Maar nogmaals, een meter bier voor alle inzet en wees schaamteloos, zet MF er gewoon bij !
Voor iemand die net begin dit jaar een nieuw blog heeft opgericht kan ik zeggen dat ik de Marcom100 nog heel spannend vind! Nu net de Runners up behaald en benieuwd of ik de top100 bereiken kan! Toch een leuke manier om te vergelijken. Graag houden dus!
De Google Analytics code gebruiken lijkt me een goed idee. Traffic is een relatief betrouwbaar meetpunt. Pagerank is ook wel redelijk om te houden.
Als je enkel het cijfer van Marketingfacts eens per kwartaal update kun je toch de lijst uptodate houden?
Het automatiseren van de Marcom Top-100 lijkt me een beter idee dan een jaarlijkse lijst met uitreiking. Je geeft immers zelf al aan dat de lijst nauwelijks verandert, dus zal dat eens per jaar niet wezenlijk meer verrassing geven dat maandelijks. Maar als je er toch jaarlijks iets mee wil gaan doen, dan is aansluiting zoeken bij de uitreiking van de Dutch Bloggies (zoals hierboven gesuggereerd) niet eens zo’n gek idee. Kom eens praten! 😉
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!