AR op de iPhone 3GS

25 september 2009, 09:11

Terwijl wij wachten op het verschijnen van Layar op de iPhone, verschijnen er in het buitenland steeds meer iPhone apps waar Augmented Reality in is verwerkt voor de iPhone 3Gs, meldt iPhoneclub. Voor steeds meer landen verschijnen er AR apps: USA, UK, Frankrijk en Japan zijn al beschikbaar. Het bedrijf Presselite heeft inmiddels meerdere apps in de appstore en lanceerde afgelopen woensdag hun laatste app: Bionic Eye.

Naast hun Bionic Eye heeft Presselite ook een aantal OV apps met AR gelanceerd: London Bus, Paris Metro, Tokyo Underground. In afwachting tot Layar op de iPhone, Presselite zit ook achter de Amsterdamse Metro app, dus als het goed is kunnen wij hier in Nederland binnenkort ook genieten op de iPhone van AR. Om de OV apps leuk te laten werken heb je wel losse POI bestanden nodig die je apart bij moet kopen. Slim model vanuit de uitgever, ben benieuwd of het aanslaat. Met het kopen van het programma ben je er dus nog niet. En ik lees dat andere partijen die OV apps maken zoals mijn eigen bedrijf en de makers van Bushaltes ook interesse hebben. Dus waarschijnlijk wordt het steeds leuker in het openbaar vervoer met AR.

Mark de Bruin
Online specialist (app/web/ai) bij 9292

Mark de Bruin (@mdebruin) schreef in 2007 zijn eerste blog bij Marketingfacts. Inmiddels zijn het er meer dan 150. Mark (1976) is senior marketeer met expertises in innovatie, online marketing, mobiliteit en inzicht nieuwe media (internet, apps, social media, internet of things en AI) met focus op relevantie op langere termijn. Onderwerpen waar Mark graag over schrijft zijn: apps, Spotify, social media, trends en innovatie. Mark heeft vanaf 1997 bij deze werkgevers gewerkt aan innovatie, product ontwikkeling & marketing: Philips Origin eCommerce (1997/1998), PTT Post (1998-2000), Het Financieele Dagblad (2000-2004) 9292OV (2004-2011), ANWB (2011-2022) en weer 9292 (vanaf 2022).

Categorie
Tags

9 Reacties

    Murphsy

    Leuk.

    Maar het praktische nut hiervan blijft mij, als iPhone gebruiker, ontgaan. Waarom zou iemand dit willen? De nadruk lijkt nog heel erg op openbaar vervoer te liggen, het ‘hoe vind ik de dichtstbijzijnde bushalte’ idee. Ik denk niet dat dit interessant genoeg is om alle ophef te verantwoorden.

    Wie geeft mij het overtuigende voorbeeld dat ook mij enthousiast maakt over AR?!


    27 september 2009 om 06:40
    Mark de Bruin

    In de Nearest Place app zitten heel veel andere POIs.

    Daarom lijkt Layar zo interessant: daar kunnen zelf lagen aan/uit gezet worden zodat alleen jouw interesses actief zijn.

    Wat zou jij willen zien @Murphsy


    27 september 2009 om 07:26
    JaapBloem

    Layar in Lays nog niet uit de luiers? Maar ik voorspel u: precies op die manier gaat P&G straks software verkopen via de barcodes van producten die betaald zijn (of klap ik nu uit de school – All rights reserved 😉 Hoe moeilijk is het nog? Retailers, denk eens na man!


    27 september 2009 om 12:16
    JaapBloem

    Ja Herman, da’s waar. Daar moet je dan punten aan besteden. Hehe — biertje?


    27 september 2009 om 12:19
    Lisa

    Murphsy zondag 27 september 2009, 10:40

    Je moet even op Youtube zoeken op Augmented reality.

    Dan zie je wat er allemaal mogelijk is hiermee.

    Dit is de toekomst van marketing. Het heeft ongekende mogelijkheden.


    30 september 2009 om 09:40

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!