• Mobile
    wordt gesponsord door

Picnic09: Layar in 3D demonstratie met Claire Boonstra

Picnic09: Layar in 3D demonstratie met Claire Boonstra

Raimo van der Klein gaf gisteren op Picnic09 in deze presentatie al wat context over Layar 3D. In bovenstaande presentatie neemt één van de andere oprichters van Layar, Claire Boonstra, je mee in de wondere wereld van Augmented Reality. Een vliegtuig komt over, we bezoeken het Japan DOME en het Escher DOME. En vooruit, we spelen ook nog een spelletje Pacman omdat we toch in de buurt zijn.

In onderstaande video test collega-blogger Mark de Bruin van 9292.nl Layar 3D:

Zie ook dit demofilmpje (23458 keer bekeken nu) dat op 21 september werd gepubliceerd:

 


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 22 reacties op dit artikel

  • Het is erg leuk geprogrammeerd, maar ik vind 't op deze manier toch meer een verarmde virtualiteit dan een verrijkte realiteit. De realiteit is hier immers een obstakel voor de virtualiteit: je moet ineens naar virtuele dingen gaan zoeken door met z'n camera-tje voor je hoofd rond te draaien en heen-en-weer te lopen, terwijl je dat soort dingen zonder die app vele malen makkelijker kunt zoeken en bekijken.

    Waar ik echt veel meer kansen voor augmented reality in zie, is het digitaal uitbreiden van de bestaande realiteit (daar waar je nu bent en naar kijkt), in plaats van het plaatsen van digitale objecten in een realiteit waar je als bezoeker eerst nog naartoe moet gaan en kijken. Zoiets als wat ik in mijn Adformatie-column van juli 2008 schreef, bijvoorbeeld:

    "Omgekeerd wordt het nog veel leuker met de combinatie van GPS, 3D hoekmeting en camera. Want daarmee kun je straks heel gemakkelijk online informatie vinden bij een offline product. Je iPhone weet immers niet alleen waar je bent wanneer je een foto neemt, maar ook waar je je camera op richt. Fotografeer je het gebouw in het noorden, de tegel tussen je voeten of de reclameposter rechts boven je schouder? Je iPhone weet ‘t, en laat Google de bijbehorende informatie opzoeken.

    Een simpel huis-, tuin- en keukencameraatje kan gezichten onderscheiden, en kent het verschil tussen een booswicht en een lachebekje. De iPhone heeft aanzienlijk meer processorkracht, plus GPS en 3D hoekmeting; leuker kunnen ze ’t nauwelijks maken."

    (P.S.: Die 3D hoekmeting zag inderdaad pas een jaar later het levenslicht, in de iPhone 3GS. Ik liep in mijn column blijkbaar een beetje op de zaken vooruit...)

    En je moet tegelijkertijd natuurlijk niet vergeten dat je ook nog best veel digitaals aan de werkelijkheid kunt toevoegen zónder dat je daar een camera-tje voor nodig hebt:

    "De vierde generatie computers is daarentegen juist intelligent, vriendelijk en gevoelig. Ze weten waar je bent, wat je doet en hoe je je voelt. En spelen daar vakkundig op in. Zo weten ze bijvoorbeeld of je loopt, rent of in de auto zit. En helpen je als je de weg kwijt bent. En ze weten of ze op je bureaublad liggen, in je broekzak zitten of tegen je wang geplakt, en passen hun gedrag daarop aan. Ze weten wat je ziet, wat je gezien hebt en wat je nog wilt gaan zien, en delen dat - als jij daar geen bezwaar tegen hebt - met je vrienden en kennissen. En ze weten waar je naar luistert en van welke muziek je houdt, en zoeken er zelfstandig nog wat extra deuntjes bij."

    (En ook hier loop ik weer een beetje op de zaken vooruit, want voor veel van deze dingen heb je 'background processen' nodig; iets wat pas in nog weer een vólgende iPhone beschikbaar zal komen...)

    ... en uiteindelijk gaat 't met die portable computertjes natuurlijk deze kant op. Maar tja, dat duurt vast nog pakweg een half decennium...

    geplaatst op
  • @Carl ik zie niet hoe jouw idee anders is dan Augmented Reality? Het moeten zoeken naar digitale objecten is een manier waarop het kán werken (als in: een spel-element), maar AR gaat juist ook over het geven van meer informatie over het object waar je naar kijkt. Dat is in ieder geval wat Layar nu al kan obv locatie-herkenning; andere partijen al kunnen obv image recognition en wie weet gaan we dat in Layar 'ooit' (en dan heb ik niet niet over een half decennium) wel eens combineren...

    geplaatst op
  • Ik zie hier wel toekomst in. Denk maar eens aan toekomstige bouwprojecten. Zo kan iedereen de reality zien op zijn mobiele telefoon. Denk ook maar eens aan een wereld tentoonstelling. Ieder land ontwikkeld zijn wereld. Ik zit dit als een goede marketingtool voor grote projecten in de komende 5 jaar. Dit zal zeker geintergreerd worden onder de mensen.

    geplaatst op
  • @Claire: die ideeën die ik noem zijn niet anders dan augmented reality, maar andere invullingen van augmented reality.

    Jullie Layer kan inderdaad ook prima ingezet worden voor het digitaal uitbreiden van de realiteit waar je op dat moment bent en naar kijkt, en ik vind het daarom jammer dat die mensen in de voorbeelden die jullie laten zien steevast met zo'n toestel voor hun snufferd zoekend in de rondte aan 't lopen zijn. Wellicht dat je ook eens wat 'je ziet dat een huis te koop staat, richt je telefoon erop en weet meteen wat 't kost'- of 'je staat achter Amsterdam CS, richt je telefoon op één van de pontjes en ziet meteen hoe laat deze naar welk punt aan de andere kant vaart'-voorbeelden kunt laten zien. Met andere woorden: voorbeelden waarbij je die telefoon met AR als aanwijzer gebruikt, in plaats van als zoekinstrument.

    @Bart: Dat voorbeeld van jou is inderdaad weer wél een mooi voorbeeld waarbij dat rondkijken nut heeft. Stukken beter dan die niet (en ook nooit) bestaande windmolens in het Westerpark.

    geplaatst op
  • @carl Misschien heb jij onze eerste video (die al bijna 500.000 keer is bekeken) nog niet gezien... Die laat de Funda layer zien met huizen te koop in de omgeving inclusief de prijzen. Kan gebeuren :-)

    geplaatst op
  • @Claire: Die heb ik (vanzelfsprekend) al een hele tijd geleden gezien. Maar ook hier geldt dus weer dat de gebruiker aan 't zoeken is, in plaats van aan 't aanwijzen. En dát is het punt wat ik steeds probeer te maken. Voor dat zoekend rondbanjeren met zo'n telefoontje voor je snufferd zie ik totaal geen toekomst weggelegd, maar voor het digitaal uitbreiden van waar je naar wijst juist wél.

    geplaatst op
  • @Carl: Volgens mij is er geen verschil tussen zoekend rondbanjeren en aanwijzen. Voor mijn gevoel loop je rond en wijs je iets aan waar je meer informatie over wilt. Dat kan met AR. Dat kan met de Funda-layer. Verder zeg je heel veel in je comments, maar ik kan er niets aan doen; ik hou er een herkauw-gevoel aan over. Schitterend dat je zelf het gevoel hebt op de zaken vooruit te lopen, wat is nu je punt? Of is dat je punt? Wat is trouwens een "verarmde virtualiteit"? Hoe kan dat en wat bedoel je? Je vindt het lelijk? Layer 3d is alfa-alfa op dit moment als ik Claire goed begrepen heb.

    geplaatst op
  • @Matthijs: Tussen zoeken en aanwijzen zit net zoveel verschil als tussen kijken en zien. Maar blijkbaar 'zie' je dat niet, en kan ik 't beste maar ophouden met het nógmaals proberen uit te leggen.

    Met een 'verarmde virtualiteit' bedoel ik een bestaande virtuele ervaring die moeilijker is gemaakt door de werkelijkheid als obstakel te gebruiken. Neem als voorbeeld het zoeken van een PIN-automaat. Hier bestaat al een superhandige app voor die alle automaten in de buurt in één oogopslag op een handig kaartje laat zien. Maar met Layer moet je nu ineens met je telefoontje voor je harses gaan rondkijken, en zie je vervolgens niet meer hoe je erheen loopt, maar alleen maar waar ze ongeveer zitten ('pakweg 700 meter achter dat gebouw', versus 'hier naar rechts, de tweede afslag links en dan zie je 'm aan de rechterkant').

    Tot slot heb je er natuurlijk gelijk in dat Layar nog alpha-alpha is, terwijl de ideeën voor augmented reality al meer dan 40 jaar oud zijn.

    geplaatst op
  • De Parijse Metro app voor iPhone 3GS heeft al AR ingebakken!!

    Om het live te zien moet je helaas naar Parijs.

    Ze hebben wel een demofilm die er erg cool uit ziet. Het wordt steeds gaver!

    http://www.metroparisiphone.com/index_en.html

    geplaatst op
  • Weet je wat het is ik denk dat Carl een beetje zuur is omdat we wellicht te weinig aan Brandgagement doen..

    geplaatst op
  • Carl is zuur over alles Raimo. Er is mijns inziens een verschil van inzicht over de waarderingen (de schaal) en de verwachtingen van deze ontwikkeling, nog los van het respect dat je kan hebben voor de toepassing en de manier waarop je dat ter discussie stelt.

    geplaatst op
  • Goede punten Carl! Houd de discussie maar scherp. Ik heb waardering voor wat die Layer club doet. Echt. aar de manier waarop ze het toepassen is minder. Als ze nu wat creativiteit inhuren komen er wellicht goed bruikbare oplossingen. Klotige is wel dat je een top telefoon met bijbehorend abbo nodig hebt. n das de minderheid ...

    geplaatst op
  • Augmented reality browsers zoals Layar staan nog in de kinderschoenen en de toepassingen die we nu voorbij zien komen zijn vooral "nice to haves" maar nog niet altijd "must haves". Ook ik heb enorme waardering en zie ook zeker toekomst voor Layar, maar Carl heeft wel een goed punt. De meeste toepassingen die we nu voorbij zien komen hebben te maken met "wandelend zoeken" en de vraag is of we daarvoor de browser starten om vervolgens via een schermpje te gaan zoeken. Interessanter zijn de applicaties waarbij we op een vast punt staan en aanvullende informatie krijgen over de locatie of een object. Genoemd voorbeeld in de bouw is er daar een van, maar denk ook aan de mogelijkheden in de zorg of in musea. Je staat op een vast punt en wilt op dat moment meer informatie ("aanwijzen") over de plek of het object, of wilt het object bekijken in een andere omgeving.

    geplaatst op
  • @Raimo: Ik ben niet zuur, maar kritisch. Ik vindt 't echt prachtig dat je iets wat zeven jaar geleden nog $10.000 aan apparatuur kostte naar een standaard mobieltje hebt weten te kopiëren, maar verwacht vervolgens natuurlijk wel dat jullie ook vérder gaan dan waar de wereld toen al was. Want als je dat na laat, zal Layar straks nog sneller ten onder gaan dan het onder de aandacht gehyped is.

    Wat dat brandgagement betreft vind ik overigens juist dat jullie het prima doen, met het open stellen van je systeem voor externe ontwikkelaars en het naar voren schuiven van de layers van je beste klanten in je marketing. En daar zul je mij dus in elk geval niet over horen klagen ;-)

    geplaatst op
  • Niks staat in de weg om objecten aan te wijzen. Zeker nu met 3D waarmee we lekker vlak voor een standbeeld/landmark een informatiebordje kunnen plaatsen, een audioclip in de lucht kunnen hangen of een exhibitie van historische foto's kunnen plaatsen..

    He proces is dan als volgt:
    je ziet iets in real life
    je pakt je phone
    opent layar
    selecteert de layer die die informatie hoogstwaarschijnlijk voor je heeft
    richt je telefoon op het object en je ervaart het fysieke object voor je in een compleet andere en verrijkte manier..

    geplaatst op
  • Marco dat is niet de vraag. De (juiste) toepassingen komen wel. Mijns inziens is de schaalbaarheid bepalend voor het succes. Daar maak ik me mer zorgen over.

    geplaatst op
  • Zoals Raimo al zegt zijn we natuurlijk bezig met heel direct info te kunnen geven over objecten waar je voor staat.

    Maar vergeet niet dat het 'fun' aspect ook heel belangrijk is. Niet veel lezers van MF zullen hardcore gamers zijn, maar de game industrie is groot. Enorm. In een adventure game ga je ook op zoek naar aanwijzingen, characters etc. We take the game out of the 'box' (de pc, het mobieltje), into reality. Ik kan je vertellen dat er al heel veel creatievelingen geprikkeld zijn door onze eerste 3D demo's.

    En wbt meaningful experiences: zonder staatsgeheimen prijs te geven, zijn we al bezig met architecten en projectontwikkelaars (loop door je nieuwe wijk/ je nieuwe huis/ zie het nieuwe architectonische kunstwerk alvast staan) en musea (kunst in de stad). Ook educatieve, kunsthistorische en toeristische instellingen zien veel in Layar: vertel de geschiedenis over de stad/ het gebouw terwijl je er voor staat, ZIE hoe het er hier vroeger uit heeft gezien, BELEEF de veldslag opnieuw!

    geplaatst op
  • Interessante discussie. Verkijk je niet op de snelheid van de ontwikkelingen: de kenmerken rekenkracht, geheugen en bandbreedte groeien al 30 jaar exponentieel. Vandaar dat een mobiele telefoon nu kan wat 7 jaar geleden nog $10k kostte.

    Omgekeerd betekent dat we in een jaar al op een niveau kunnen zitten waarbij de berekeningen wel soepel en snel gaan. Het is geen toeval dat Layar juist nu met deze ontwikkelingen kan komen (en veel competitie kan verwachten - timing en executie zijn belangrijk).

    Grappig dat @Carl zo'n tegenstelling zit tussen zoeken en vinden, terwijl beide (min of meer tegelijk) mogelijk zijn zoals @Raimo ook aangeeft.

    Hier zijn nog veel verbeteringen mogelijk, bijvoorbeeld vormen van auto-discovery die vanzelf content en context selecteren die voor jou relevant zijn (ik richt de camera op een huis dus er wordt gezocht bij makelaars, bestemmingsplannen, stedenbouwkundige historie en ik krijg de mogelijkheid om de demografische samenstelling van de buurt te bekijken enzovoorts).

    Of wil je alles virtueel beleven, in een game of simulatie? Zie de pacman en windmolens demo.

    Hoe dan ook, ik zie juist grote potenties in de toevoeging van zowel bestaande als virtuele informatie aan de werkelijkheid, gisteren schreef ik een blog post waarin ik [rl=http://squio.nl/blog/2009/09/24/layar-3d-second-life-meets-real-world/]Layar 3D vergelijk met de wereld van Second Life[/url] (Engels).

    geplaatst op
  • Hmm, editen gaat niet, de link in bovenstaande reactie moest dit zijn:

    Layar 3D vergelijk met de wereld van Second Life

    geplaatst op
  • Volgens mij ligt het nuanceverschil in de informatie die je presenteren wilt. Wat is de toegevoegde waarde van een bordje dat naast een standbeeld staat in mijn camera-beeld? Ik zie eigenlijk meer nadelen :( - ik moet precies dat ding richten en stil genoeg houden om te lezen als er te veel/kleine tekst in staat - weinig informatie bieden dus. WEL is het nuttig als je een verbouwing/gevelrenovatie wilt laten zien bijvoorbeeld!

    In veel gevallen denk ik dat het gegeven dat je telefoon weet waar je bent en welke richting je op kijkt genoeg biedt om veel informatie weer te geven op je telefoon. Dus niet over een camera-beeld heen.

    Ik vind Layar een erg gaaf product en ben benieuwd wat er nog meer gaat gebeuren. Ik gebruik het zelf regelmatig als ik een pin-automaat zoek bijvoorbeeld. Maar dan sta je wel als een idioot met je mobiel in de lucht te zwaaien :( .. Dan liever zonder video .. Vooralsnog een hoog 'wauw gadget' gehalte dus :)

    Volgens mij ligt de kracht van Layar meer op het gebied van activiteiten, zoals games of puzzeltochten voor kinderfeestjes waarvoor ouders geen pijlen meer op de straat hoeven te kalken ;) of marketing grapjes .. Of verwerken in een Fort-boyard-3015 achtig format.. Maar met name edutainment/serious gaming is volgens mij de plek waar je heen moet ..

    geplaatst op
  • Ik denk dat het SPRX/Layar team niet claimt de waarheid in pacht te hebben met Layar.
    Uitdagen, prikkelen en enthousiasmeren op een gebied waar de komende jaren nog veel ontwikkeling zal plaats vinden. Context afhankelijke Location Based Services (LBS). Of het nu RFID, AR of m.b.v. van nano technologie is. Voorbeelden binnen AR zijn nu aantrekkelijk omdat het erg visueel is, iedereen kan er zich wel een dienst bij voorstellen. Of erop kritiek leveren.

    Het maakt eigenlijk niet uit of het zoeken of verrijken is. Die scheidslijn zal in de nabije toekomst waarschijnlijk toch meer vervagen.
    Ook gaat er dus niet om of de grafics binnen 3D Layar nu wel 'sexy' genoeg zijn of dat het nog even duurt voordat iedereen een Iphone / Android phone heeft om het te gebruiken. Dat komt allemaal wel goed. Ik zie Layar meer als een mooie accelerator voor diensten op LBS gebied. De groei van hun API development requests laat zien dat het momentum er is.

    En het is aan ons allen om daar mooie dingen bij of van te maken.

    geplaatst op
  • Prachtige ontwikkeling dit!

    Ik zie echter wel het punt van @Carl, ten minste als ik hem juist interpreteer. De toegevoegde waarde bij het vinden van een pinautomaat wordt overtroeft door een app als Pin. En de app Jaap biedt ook meer mogelijkheden dan het vinden van een huis via Layar.

    Ik wil door een (echt) bos lopen en dan de vraag van zoonlief "Hey, welke boom is dat?" kunnen beantwoorden door mijn telefoon erop te richten. Dat soort dingen. Dan biedt het m.i. een echte toegevoegde waarde. Wat ook niet gedaan kan worden door een andere app.

    Verder zie ik een mooie toekomst voor Layar 3D binnen musea. Het zou een geweldige toegevoegde waarde voor bijv. Het Openluchtmuseum kunnen zijn. Transformeer de boerderij waarin je staat in de werkende boerderij van vroeger. Mensen en dieren die aan het werk zijn. Of hoe zag het leven in de Zaanse buurt er de oude tijd uit en hoe werd er gespeeld op het pleintje voor de poffertjeskraam.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.