Second Bloom: Bouwen 2.0 voor de nieuwe woonconsument
Op donderdag 17 september wordt de winnaar voor de BouwKennis Marketing Jaarprijs 2009 bekend gemaakt tijdens de BouwKennis Jaarbijeenkomst. Drie finalisten te weten: het concept “Second Bloom” van Heijmans Vastgoed & Woningbouw, het LIPS Zorgslot van ASSA ABLOY en “Duurzaam naar elk niveau” van KONE Nederland zullen strijden om de prijs. Voor Heijmans is deze nominatie belangrijk. Zij worden bevestigd dat de wensen en eisen van de woonconsument bepalend zijn en dat internet, en web 2.0 in het bijzonder, dé manier is om deze wensen en eisen boven tafel te krijgen. Ik zoom even in op het project Second Bloom.
Het project Second Bloom van Heijmans
Second Bloom is een woonconcept voor actieve 50-plussers. Een vorm van medeopdrachtgeverschap, waarbij toekomstige bewoners samen met andere geïnteresseerden, de architect en Heijmans hun eigen woning én woonomgeving bepalen. De marketingcampagne is crossmediaal opgezet, met veel aandacht voor free publicity en online tools. Onderdeel van de campagne is een interactieve woontest die de toekomstige bewoner op de site kan invullen.
Het concept Second Bloom is om dat de campagne juist door het inzetten van internet, “landelijk-lokaal” gevoerd is. Op basis van inschrijvingen via de site werd lokaal bepaald waar behoefte was voor een specifiek door de consument aangegeven woonproduct.
Deze “communities” van geïnteresseerden werden uitgenodigd om in een comakership sessie gezamenlijk met Heijmans de precieze huizen te definiëren. De verdere communicatie wordt online via communities gedaan. Door het hanteren van de pull-strategie van Heijmans (geïnteresseerden worden aangespoord om gelijkgestemden te vinden) biedt dit initiatief een verfrissende kijk op de nieuwe woonconsument. Deze is op eenvoudige wijze in staat om online (en natuurlijk ook offline) een groep te vormen die groot genoeg is om samen een nieuwbouw project te definiëren.
Dit benadrukt wat ik al vaker op dit blog bepleit heb: dat projectontwikkelend en bouwend Nederland zich actief richting de potentiële koper moet opstellen en moet vragen aan de potentiële kopers wat zij precies willen dat er ontwikkeld/gebouwd moet worden.
Kortom de branche dient zich te realiseren dat ‘verkopen’ meer gaat om het faciliteren van een proces waarin de consument optimale inspraak krijgt in de totstandkoming van zijn of haar droomwoning. Daarom verdient Second Bloom juist dat extra duwtje in de rug, vooral nu de malaise in de bouw en projectontwikkeling voortduurt. Het project toont het lef, inzicht en visie van Heijmans. “We moeten geen huizen verkopen maar we moeten mensen helpen huizen te kopen” (L. Elmendorp).
Heijmans doet net of ze nu het wiel uitgevonden hebben, terwijl ze jaren niet naar die consument hebben willen luisteren. Bovendien is dit niet nieuw. SIR-55, een consumentenorganisatie, opgericht uit onvrede met wat voor met name de oudere woonconsument gebouwd werd. Drie ouderen hebben zelf in 1988 het initiatief genomen om het anders te doen en daaruit is de Stichting SIR-55 ontstaan, die bij voorkeur laat bouwen in Collectief Particulier Opdrachtgeverschap. Zie http://www.sir-55.nl
Heijmans wint Bouwkennis Marketing Jaarprijs 2009! 1-0 voor de consumenten!