Marktplaats goes SEA

15 september 2009, 10:43

{title}Per vandaag, 15 september 2009, stapt ook Marktplaats in de markt van zoekmachine adverteren (SEA) op basis van zoekwoorden. Tribal Internet Marketing is samen met vijf andere bureaus volwaardige launchpartner bij de Bètaversie van de zogenaamde ‘Admarkt Mini-advertenties’.

De lancering van de Admarkt Mini-advertenties komt tegemoet aan de verschuiving van het zoekgedrag van de bezoekers op Marktplaats.nl. Waar voorheen de meerderheid nog zocht via de rubrieken, zoekt momenteel het merendeel van de bezoekers via de zoekbox op Marktplaats.nl. Vandaar deze nieuwe dienst die de komende maanden wordt getest door klanten van een selecte groep bureaus die zijn gespecialiseerd in zoekmachine-advertenties (Bloosem, Outrider, Traffic4u, Trafficbuilders, Yonego en dus ook wijzelf, Tribal Internet Marketing).

Admarkt Topadvertenties

De al bekende Admarkt topadvertenties zijn rubrieksgebonden en verschijnen daar waar het aangeboden product/dienst overeenkomt met de Marktplaats rubriek. Bijvoorbeeld: Een LCD-aanbieder kan zijn topadvertentie alleen plaatsen in de rubriek ’ TV’s | Plasma en LCD’ in de groep ’ Audio, TV en Foto’ . Daarnaast wordt de topadvertentie vertoond wanneer de zoekopdracht van de bezoeker terugkomt in de titel van de topadvertentie.

Admarkt Mini-advertentie: adverteren o.b.v. zoekwoorden

Admarkt Mini-advertenties is het nieuwe zoekwoord gebaseerde CPC-advertentieproduct voor zakelijke adverteerders. Deze advertenties zijn niet gebonden aan een rubriek maar gekoppeld aan zoekwoorden. Een kredietverstrekker kan zijn advertenties dus richten op bezoekers die op zoek zijn naar een auto door de advertentie te koppelen aan het zoekwoord ‘volkswagen golf’.

Topadvertenties of Mini-advertenties?

Admarkt Topadvertenties en Admarkt Mini-advertenties zijn complementaire producten, maar kunnen ook afzonderlijk ingezet worden. Hieronder kort de verschillen tussen deze twee advertentievormen:

Topadvertenties en Mini-advertenties

Voorbeeld Admarkt Mini-advertentie

Een Admarkt Mini-advertentie is qua uiterlijk vergelijkbaar met een Google Adwords advertentie. De titel telt maximaal 35 karakters en de 2 opvolgende regels maximaal 45 karakters. De laatste regel is de URL die maximaal 35 karakters mag bevatten. Zie hieronder een voorbeeld:

{title}

De komende maanden moet blijken hoe effectief deze nieuwe dienst is en of Marktplaats op deze manier wat kan afsnoepen van de PPC-budgetten die nu naar Google gaan. Wie weet…

Na een studie communicatiewetenschap en daaropvolgend een jaar filosofie belandde hij in de online wereld. Bauke Bergstra (1982) werkt inmiddels bij Tribal Internet Marketing in Den Bosch. Op dit moment als 'pr-man', daarvoor als SEA-specialist. Voor MarketingFacts richt hij zich op zowel nieuws als inhoudelijke artikelen omtrent online marketing.

Categorie
Tags

12 Reacties

    Harmen Visscher

    @ Henk, Je tweet linkt naar screenshot waarin een aanbod aangaande het ‘oude’ Admarkt staat. AdMarkt lanceert vandaag Admarkt Mini-advertenties en dat is zeker wel nieuw. Bij traditionele Admarkt campagnes plaats je advertenties obv de rubrieken van Marktplaats, Bij Admarkt-Mini op basis van gebruikte keywords. (de overige verschillen staan in bovenstaande tabel)


    15 september 2009 om 12:28
    Bram Binners

    Kunnen jullie boven dit bericht even Ingezonden Mededeling zetten? Dan ziet iedereen meteen dat dit een schaamteloze advertentie voor Marktplaats is (hoewel dit zo ook wel duidelijk is…).


    15 september 2009 om 12:56
    mgvandenbroek

    @Bram Binners: Ik begrijp echt niet wat je bedoelt. Dit is nieuws. Heeft te maken met online marketing, launchpartners zijn belangrijke spelers in de markt….


    15 september 2009 om 13:06
    remcojanssencom

    Het persbericht was van vandaag, dus is het vandaag nieuws. Nieuws bestaat pas als journalisten er over schrijven / tot dan is het ´iets´ nieuws of ´een nieuwtje´ ;-).


    15 september 2009 om 14:05
    Kasper de Wijs

    Kijk, dat is een mooie aanvulling op SEA campagnes bij Google. Vraag me wel af in hoeverre Marktplaats bezoekers prijsbewuster zijn dan “reguliere” internetgebruikers.

    @Bauke: Hoe zien je dat? Is er een verschil qua klikgedrag bij advertenties waar een lage prijs de insteek is bij advertenties van Admarkt en Adwords?


    16 september 2009 om 04:40
    baukebergstra

    @Bram: mij lijkt dit nieuws voor mensen die bezig zijn met zoekmachine marketing. Naast Google biedt Marktplaats steeds meer mogelijkheden. Of deze werken? Dat moet blijken. We houden je op de hoogte van de testresultaten.

    @Kasper: ben zelf ook benieuwd naar de eerste resultaten. Op dit moment is de test offline dus het is nog even afwachten. Onze ervaring is inderdaad wel dat Marktplaats prijsbewust publiek trekt, dus een scherpe prijs is sowieso belangrijk voor resultaat (lees een goede CPA).


    16 september 2009 om 06:03
    Sander Schilder

    Ik ben benieuwd wat de clickprijzen gaan zijn t.o.v Google Adwords.


    16 september 2009 om 06:30
    Interned1.tv

    Het wordt tijd dat alle bedrijven die in de reclamebranche werkzaam zijn zich hier nu eens in gaan verdiepen. Het blijft volgens mij toch zo dat men teveel op de ‘oude’ media blijft insteken. Ik vind dit een prima ontwikkeling.

    Maurice Hirschhaut

    http://www.interned1.tv


    16 september 2009 om 06:33
    Paul Hottinga

    Logisch invulling om meer inkomsten te genereren.

    Bij goed gebruik ook een aanvulling voor de bezoekers, goede stap dus.


    16 september 2009 om 13:49

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!