Marktplaats goes SEA
Per vandaag, 15 september 2009, stapt ook Marktplaats in de markt van zoekmachine adverteren (SEA) op basis van zoekwoorden. Tribal Internet Marketing is samen met vijf andere bureaus volwaardige launchpartner bij de Bètaversie van de zogenaamde ‘Admarkt Mini-advertenties’.
De lancering van de Admarkt Mini-advertenties komt tegemoet aan de verschuiving van het zoekgedrag van de bezoekers op Marktplaats.nl. Waar voorheen de meerderheid nog zocht via de rubrieken, zoekt momenteel het merendeel van de bezoekers via de zoekbox op Marktplaats.nl. Vandaar deze nieuwe dienst die de komende maanden wordt getest door klanten van een selecte groep bureaus die zijn gespecialiseerd in zoekmachine-advertenties (Bloosem, Outrider, Traffic4u, Trafficbuilders, Yonego en dus ook wijzelf, Tribal Internet Marketing).
Admarkt Topadvertenties
De al bekende Admarkt topadvertenties zijn rubrieksgebonden en verschijnen daar waar het aangeboden product/dienst overeenkomt met de Marktplaats rubriek. Bijvoorbeeld: Een LCD-aanbieder kan zijn topadvertentie alleen plaatsen in de rubriek ’ TV’s | Plasma en LCD’ in de groep ’ Audio, TV en Foto’ . Daarnaast wordt de topadvertentie vertoond wanneer de zoekopdracht van de bezoeker terugkomt in de titel van de topadvertentie.
Admarkt Mini-advertentie: adverteren o.b.v. zoekwoorden
Admarkt Mini-advertenties is het nieuwe zoekwoord gebaseerde CPC-advertentieproduct voor zakelijke adverteerders. Deze advertenties zijn niet gebonden aan een rubriek maar gekoppeld aan zoekwoorden. Een kredietverstrekker kan zijn advertenties dus richten op bezoekers die op zoek zijn naar een auto door de advertentie te koppelen aan het zoekwoord ‘volkswagen golf’.
Topadvertenties of Mini-advertenties?
Admarkt Topadvertenties en Admarkt Mini-advertenties zijn complementaire producten, maar kunnen ook afzonderlijk ingezet worden. Hieronder kort de verschillen tussen deze twee advertentievormen:
Voorbeeld Admarkt Mini-advertentie
Een Admarkt Mini-advertentie is qua uiterlijk vergelijkbaar met een Google Adwords advertentie. De titel telt maximaal 35 karakters en de 2 opvolgende regels maximaal 45 karakters. De laatste regel is de URL die maximaal 35 karakters mag bevatten. Zie hieronder een voorbeeld:
De komende maanden moet blijken hoe effectief deze nieuwe dienst is en of Marktplaats op deze manier wat kan afsnoepen van de PPC-budgetten die nu naar Google gaan. Wie weet…
@ Henk, Je tweet linkt naar screenshot waarin een aanbod aangaande het ‘oude’ Admarkt staat. AdMarkt lanceert vandaag Admarkt Mini-advertenties en dat is zeker wel nieuw. Bij traditionele Admarkt campagnes plaats je advertenties obv de rubrieken van Marktplaats, Bij Admarkt-Mini op basis van gebruikte keywords. (de overige verschillen staan in bovenstaande tabel)
Kunnen jullie boven dit bericht even Ingezonden Mededeling zetten? Dan ziet iedereen meteen dat dit een schaamteloze advertentie voor Marktplaats is (hoewel dit zo ook wel duidelijk is…).
@Bram Binners: Ik begrijp echt niet wat je bedoelt. Dit is nieuws. Heeft te maken met online marketing, launchpartners zijn belangrijke spelers in de markt….
Het persbericht was van vandaag, dus is het vandaag nieuws. Nieuws bestaat pas als journalisten er over schrijven / tot dan is het ´iets´ nieuws of ´een nieuwtje´ ;-).
Kijk, dat is een mooie aanvulling op SEA campagnes bij Google. Vraag me wel af in hoeverre Marktplaats bezoekers prijsbewuster zijn dan “reguliere” internetgebruikers.
@Bauke: Hoe zien je dat? Is er een verschil qua klikgedrag bij advertenties waar een lage prijs de insteek is bij advertenties van Admarkt en Adwords?
@Bram: mij lijkt dit nieuws voor mensen die bezig zijn met zoekmachine marketing. Naast Google biedt Marktplaats steeds meer mogelijkheden. Of deze werken? Dat moet blijken. We houden je op de hoogte van de testresultaten.
@Kasper: ben zelf ook benieuwd naar de eerste resultaten. Op dit moment is de test offline dus het is nog even afwachten. Onze ervaring is inderdaad wel dat Marktplaats prijsbewust publiek trekt, dus een scherpe prijs is sowieso belangrijk voor resultaat (lees een goede CPA).
Ik ben benieuwd wat de clickprijzen gaan zijn t.o.v Google Adwords.
Het wordt tijd dat alle bedrijven die in de reclamebranche werkzaam zijn zich hier nu eens in gaan verdiepen. Het blijft volgens mij toch zo dat men teveel op de ‘oude’ media blijft insteken. Ik vind dit een prima ontwikkeling.
Maurice Hirschhaut
http://www.interned1.tv
Logisch invulling om meer inkomsten te genereren.
Bij goed gebruik ook een aanvulling voor de bezoekers, goede stap dus.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!