Bing & Ping: Microsoft integreert zoekresultaten met social networks

7 september 2009, 04:52

{title}Als je nu zoekt in Google en je bent blij met je zoekresultaten en je wilt dat van je afschreeuwen, vind je geen “Tweet this” knop of enige connectie met Facebook, Hyves, en ga zo maar even door. Met Bing & Ping (ja, dat klinkt lekker) heeft Microsoft een voorlopig antwoord op deze potentiële behoefte (zie: ZDnet, Mashable, ArsTechnica). Via Facebook kun je je aanmelden om de dienst te testen, op dit moment alleen nog in de “Instant Answers” omgeving van Bing.

Op Mashable lees je dit: “Since search has for so long been a primarily solitary activity, it’s almost hard to imagine how and under what circumstances you’d need to share the results quickly with people. Still, having the option would be nice and once available, we can see it becoming one of those features you’d quickly take for granted.”

Als Twitter (als meest in het oog springende exponent van het Real Time Web) écht bedoeld is om aan te geven waar je aan denkt, informatie te delen met een relevant gezelschap dan heeft deze tool zeker toekomst. Hoewel informatie zoeken inderdaad een behoorlijk individuele aangelegenheid is, zie ik hier wel toekomst.

Interessante nog om op te merken, is dat het Microsoft niet behaagt heeft om Bing & Ping te integreren in Windows Live. Een van de commentaren (via ZDnet):

“I think it’s great that you’re embracing all the other web services out there, but how can MS expect other web sites/businesses to embrace their online services when MS’s own properties often don’t… Be great to see a little more integration.”

Er is dus tot nu toe geen koppeling met de chatfunctie, en dat is eigenlijk gewoon nog steeds de grootste social sharing tool die mensen gebruiken. Alleen niet doorzoekbaar, linkbaar en dus niet transparant. Bing & Ping: het begin van de toekomst van van ‘social search’? Hoelang duurt het voordat ook Google dit gaat doen?

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

2 Reacties

    Chantal Coolsma

    Was Google al niet met een soortgelijk initiatief bezig?


    7 september 2009 om 07:15
    ssmeding

    Dus Microsoft loopt voorop met integratie van search en social media, maar tegelijk ook achter?

    In principe zit in Windows Live Messenger al een soort van microblogging à la Twitter/Facebook middels de (status)updates. Volgens mij verschijnen die statusupdates zelfs op je online Windows Live-profiel. Alleen is het probleem dat die volgens mij nauwelijks worden bezocht, vooral omdat ze onvoldoende zijn geïntegreerd met andere webdiensten en de messenger-service (wat in principe al een vriendennetwerk op zich is).

    Als Microsoft zijn diensten goed zou integreren en zou koppelen aan populaire externe diensten als Facebook en Twitter, zou het inderdaad een enorme stap kunnen zetten in social media en wat het Real Time Web wordt genoemd. Het lijkt echter alsof Microsoft daarvoor nog teveel intern gericht is.


    8 september 2009 om 05:45

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief