IAB Taskforce Affiliate Marketing: uitkomsten 2e meeting

IAB Taskforce Affiliate Marketing: uitkomsten 2e meeting

{title}Onder leiding van Remko Nugteren (Managing director Tradedoubler Nederland) heeft afgelopen dinsdag de tweede bijeenkomst van de Taskforce affiliate marketing bij het Interactive Advertising Bureau (IAB) plaatsgevonden. Het doel van de Taskforce is het creëren van richtlijnen, standaarden en definities met betrekking tot affiliate marketing, om de markt te professionaliseren. Initiatiefnemer van de Taskforce (Remko Nugteren) is tijdens deze bijeenkomst benoemd als voorzitter.

Eerste bijeenkomst Taskforce affiliate marketing

Tijdens de eerste bijeenkomst op donderdag 18 juni, zijn issues die binnen affiliate marketing spelen geïnventariseerd. Tevens zijn de behoeften van de spelers binnen affiliate marketing (affiliates, adverteerders, bureaus en netwerken) vastgesteld. De eerste bijeenkomst werd bezocht door zo’n 50 geïnteresseerden, waarvan uiteindelijk 12 personen zich hebben aangemeld om actief mee te gaan helpen met het opstellen van richtlijnen.

Tweede bijeenkomst Taskforce affiliate marketing

TradeDoubler, Conversive, Tower Online Marketing, Adpepper, KLM, @Leisure Group, Achmea en Traffic4u waren bij de tweede bijeenkomst aanwezig (M4N, Bol.com, UPC en NewFountain konden helaas niet aanwezig zijn).
 
De tweede bijeenkomst stond in het teken van verder discussiëren over standaarden, gedragsregels en richtlijnen. Daarnaast zijn mogelijke onderzoeksbehoeften besproken. Al snel kwam de conclusie dat niet alle partijen goed vertegenwoordigd zijn. Zo waren er nog geen affiliates bij de bijeenkomst. Daarom is afgesproken om ook affiliates actief te benaderen om de volgende bijeenkomsten van de IAB Taskforce affiliate marketing bij te wonen.

Uitkomst

De standaarden, richtlijnen en definities die opgesteld gaan worden, zijn uitgesplitst in drie categorieën: technisch, commercieel en operationeel. Deze drie categorieën worden verder uitgewerkt en de uitwerking hiervan zal tijdens de volgende bijeenkomst (op 30 september) besproken worden. Voor de rest van het jaar zijn maandelijkse vervolgsessies ingepland (elke laatste woensdag van de maand).

Bij het opstellen van de standaarden, richtlijnen en definities zal eerst een inventarisatie plaatsvinden van het huidige materiaal dat beschikbaar is. Daarbij zal ook naar het buitenland gekeken worden.

Onderzoek naar affiliate marketing

Het laatste gedeelte van de bijeenkomst ging over mogelijke onderzoeken die het IAB zou kunnen doen naar affiliate marketing. Enkele interessante onderwerpen die naar voren kwamen: onderzoek naar het kennisniveau van adverteerders over affiliate marketing en onderzoek naar de omvang van de markt (hoe groot is affiliate marketing eigenlijk?).

Heb je tips, onderzoeken of informatie waarvan je denkt dat het bij kan dragen aan het opstellen van de richtlijnen, definities of gedragsregels, laat het weten!

Dit artikel is geschreven door collega Robert Schippers.


Delen

0
0


Er zijn 3 reacties op dit artikel

  • vreemd dat Daisycon hier niet aan meedoet. Doen volgens mij ook iets in affiliate marketing. Enig idee wat de reden is?

    geplaatst op
  • @jan: geen idee. Tijdens de eerste bijeenkomst op 18 juni was Daisycon wel aanwezig (voor zover ik me kan herinneren met 2 personen). Tijdens die bijeenkomst werd gemeld dat je je voor een vervolgbijeenkomst aan moest melden bij Remko Nugteren (of bij Roderick den Daas, directeur van het IAB). Ik vermoed dat Daisycon zich niet heeft aangemeld.

    geplaatst op
  • Daisycon was helaas verhinderd voor deze bijeenkomst. Uiteraard staat Daisycon volledig achter het initiatief om goede richtlijnen voor affiliate marketing op te stellen en wij zullen zeker trachten op de volgende bijeenkomst op 30 september aanwezig te zijn.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.