Erick Schonfeld: TechCrunch op weg naar werelddominatie

10 augustus 2009, 06:29

Welke andere plannen wij nog hebben, buiten werelddominantie, vraagt Erick Schonfeld met licht cynische ondertoon. In een afzichtelijk kantoor aan 23rd street in NYC is Schonfeld, de co-editor van techsite TechCrunch, bijzonder overtuigd van de weg die hij en Michael Arrington samen met het TechCrunch-team zijn ingeslagen. In september 2007 werd Schonfeld de rechterhand van Arrington. Hij en Arrington zijn verantwoordelijk voor de redactie op de ‘main site’.

In bovenstaand video-interview een gesprek met Schonfeld op de dag dat hij bezig was met ‘something really big’ (geheime Twitter docu’s in Arrington’s inbox). Over blogs en Twitter, over samenwerken met Michael Arrington, over het verslaan van The New York Times en The Wall Street Journal, over businessmodellen en de toekomst van papier. ‘Euhm. Je kunt ons blog uit printen. Als je wilt.’

TechCrunch is een begrip onder de techblogs in de VS en wereldwijd. Doel van Schonfeld en Arrington en het hele team met het blog is hét toonaangevend medium te zijn voor technologie nieuws.

Over free

TechCrunch is ooit begonnen door Michael Arrington, die vooral in zijn eentje opereerde. Nu betaalt het blog zijn schrijvers. Schonfeld: ‘We zijn een professionele site. We proberen de belangrijkste bron voor technologie nieuws te zijn. Daar moet je voor betalen.’ Nee, free is heus een prima businessmodel, vindt hij. De site is vrij toegankelijk. Maar het betalen van je werknemers, dat is een ander verhaal.

Rss, blogs, e-mail en Twitter

Real time activity streams als Twitter zijn RSS op dit moment aan het vervangen om media te consumeren en op de hoogte te raken van nieuwe ontwikkelingen. Toch heeft TechCrunch op dit moment meer dan 3 miljoen RSS-subsribers. ‘Ja, we zijn een massamedium,’ geeft Schonfeld graag toe. ‘We hebben nu 900.000 volgers via Twitter. Maar we hebben ook een e-mail nieuwsbrief. Hoe je op de hoogte wilt blijven rondom TechCrunch, maakt ons niet veel uit.’

Of Twitter blogs gaat wegvagen? Nee, denkt Schonfeld. Maar je moet wel keuzes maken. Ga je bloggen of ga je tweeten? Je hebt maar beperkte tijd als schrijver. Bij TechCrunch doen ze het allemaal in de mix. Twitter is, vindt Schonfeld, buiten Google, een geweldige manier om traffic te bouwen.

Weblog reacties vs Twitter

De TechCrunch-posts worden automatisch op Twitter doorgeplaatst, net zoals we dat bij Marketingfacts ook doen. Schonfeld: ‘Ik merk dat ik veel reageer op Twitter. Misschien wel meer dan in de reacties op het weblog.’

Hoe dat komt? Volgens Schonfeld omdat je op Twitter weet met wie je aan het praten bent en je zelf je ‘publiek’ hebt uitgekozen. Twitter is dus persoonlijker. ‘Bij een comment op een blog weet je niet of je te maken hebt met een AI-expert of een highschool student.’

Schonfeld maakt het verder geen klap uit wáár de conversatie plaatsvindt. ‘Het feit dát er over gepraat wordt, betekent dat mensen onze posts hebben gezien. Sommige mensen reageren op Twitter alleen maar op de headlines. Dat is óók goed.’

Werelddominatie

‘Uiteraard’ is TechCrunch op weg naar werelddominatie. Het redactionele team bestaat nu uit 6 mensen, die fulltime bezig zijn. Volgens Schonfeld bevindt TechCrunch zich op dit moment in een goede ‘groove’. Want hoewel TechCrunch vaak het eerst is met nieuws, ziet Schonfeld dat er nog veel ruimte is om technieuws te coveren. En dan wil hij TechCrunch liever vergelijken met de tech redacties van de grote kranten in de VS, dan met concurrerende blogs als Mashable.

Fragmenteren

De businessmodellen van ‘oude media’ die gebouwd zijn om print en distributie te betalen en grote newsrooms met honderden mensen in de lucht te houden, werken niet meer, analyseert Schonfeld. In de techbranche zie je de toekomst: techblogs als TechCrunch die begonnen zijn als kleine blogs en nu een combinatie zijn van een blog en een nieuwssite hebben een leidende rol gekregen. De toekomst is aan bedrijven met een duidelijke focus in een bepaalde niche. In andere branches gaat dit ook gebeuren, tech is de eerste branche waar deze ontwikkeling plaatsvindt.

“Kijk naar de verhalen die wij maken. Kijk naar de keren dat The New York Times en The Wall Street Journal ons volgen. We are beating them already.”

Crunchbase

Een van de andere businessmodellen naast online display advertising is Crunchbase. TechCrunch stelt rapporten op over startups en verkoopt die rapporten voor rond de 150 dollar aan investeringsfondsen en bedrijven.

Of er een TechCrunch Magazine komt? Schonfeld: ‘Ik hoop het niet, waarom zouden we dat willen?’ Omdat er mensen zijn die van de rust van papier houden, misschien? ‘Euhm. Je kunt ons blog uit printen. Als je wilt. Of TechCrunch op de Kindle lezen. Ik lees geen magazines meer. En boeken lees ik ook niet. Papier gaat weg als gewoonte.’

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

3 Reacties

    media

    Interessant interview, TechCrunch is absoluut een goed voorbeeld waar het imho naar toe gaat vwb ‘vakbladen.’ Wel vraag ik me af wat hun businessmodel is. Als ze hun auteurs betalen en alleen inkomsten hebben uit advertenties en verkoop papers, dan vraag ik me af of dat voldoende is. Enig idee Matthijs?


    10 augustus 2009 om 08:23
    mgvandenbroek

    @Marco: Nee, ik heb Schonfeld geen getallen gevraagd. Maar ga er gevoegelijk vanuit, dat ze enorm groot bezoek hebben. En naw wel leuke tarieven kunnen vragen voor ads. Verder dacht ik/hoorde ik dat de auteurs niet bepaald de hoofdprijs vangen om te schrijven. 🙂

    Verder zijn er vast nog businessmodellen die ze wel hebben maar waar we het niet over gehad hebben.


    10 augustus 2009 om 08:32
    Tinus

    TechCrunch deed volgens Arrington (in artikel op Wired) in 2007 zo’n 200.000 dollar per maand. Traffic is sindsdien met meer dan 200% gegroeid, dus het zal toch al snel tussen de 2 en 5 ton per maand liggen.

    Vandaar de arrogantie.


    10 augustus 2009 om 12:07

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief