Weer een nieuwe betaaldienst voor mobiel: Mobile Internet Billing

7 juli 2009, 13:17

{title}Na het bellen naar 0900 nummer, SMS betalen van Rabobank, Mobile Content Billing van CM, mPayment van Netsize introduceerde Mobillion, specialist op het gebied van mobile en social media, gisteren een ook een vorm van mobiel betalen: Mobile Internet Billing. Mobiel betalen lijkt na 3 jaar in een stroomversnelling te raken.

Mobile Internet Billing is een betalingssysteem voor diensten op mobiele websites en mobiele applicaties. Samsung Mobile is de eerste launching customer van de dienst. Op deze populaire pay-per-download portal kun je mobiele content (apps, full track Music, ringtones en games) bestellen en betalen met Mobile Internet Billing. Daarnaast zegt Mobillion te praten met een aantal andere partijen die binnenkort ermee aan de slag gaan, die namen houden ze nog even voor zich.

Met Mobile Internet Billing kunnen mobiele internetters met één klik snel en veilig bedragen tot € 10,- afrekenen voor de aankoop van mobiele content, applicaties en andere diensten. Mobile Internet Billing biedt aanbieders van deze diensten een beveiligde transactieplatform, dat makkelijk in hun mobiele website of mobiele applicatie kan worden geïntegreerd (middels een API). De aankoop wordt verrekend via het mobiele abonnement of prepaid beltegoed van de eindgebruiker.

Revenue shares mobiel betalen

De revenue shares op Mobile internet Billing zijn door tussenkomst van de operator nog wel interessant voor mobiele content, maar minder interessant voor M-commerce partijen die fysieke goederen leveren zoals de Free Record shop en Wehkamp (20% tot 50% van de omzet blijft achter bij verschillende billing partijen zoals de operator).

OMI cluster M-payment

OMI² organiseerde op 18 juni 2008 een eerste bijeenkomst met de drie mobiele netwerk operators (KPN, T-Mobile en Vodafone) en grootste drie retailbanken (ABN AMRO, ING/Postbank en Rabobank) om te verkennen of, en zo ja welke, plannen partijen hebben voor micro-betalingen (tot ca. €15) op mobiel internet. Toepassingen zijn het afrekenen van content (muziek, abonnement op het weer) en diensten (tickets). Belangrijk punt voor OMI² is dat betaaloplossingen transparant over banken en operators heen functioneren. Afgesproken is dat hier in 2009 verder aan gewerkt gaat worden. Qua concurrentie over een soortgelijk systeem: KPN Callfactory heeft binnen het OMI (Open Mobiel Internet initiatief) eerder een proefpilot met “Wap billing” gedaan. Paul Brackel, voorzitter OMI, reageert “OMI ziet wat Mobillion en overigens ook andere partijen (zoals CM en Netsize) doen als een stap naar volwassen wording van Mobiel Internet. Het OMI2 initiatief is gestart in 2006; door haar inspanningen de laatste 3 jaar is het nu zover gekomen. In 2008 is de OMI2 werkgroep m-Payments met de drie mobiele netwerk operators (KPN, T-Mobile en Vodafone) overeengekomen dat het afrekenen van content op mobiel voor alle nederlandse consumenten in 2009 mogelijk wordt. Dat is nu gelukkig zover. Bovendien heeft de OMI2 werkgroep TRUST een gedragscode ter bescherming van de consument opgesteld waaraan dienstverleners en operators zich aan conformeren. Anders dan met de SMS gedragscode is deze vooraf en niet achteraf opgesteld. Een andere punt m.b.t. de volwassen making is het onafhankelijk meten van bezoekers op mobiel; in samenwerking met STIR, IAB en NEDSTAT wordt dit in de markt gezet.”

Implementatie van Mobile Internet Billing bij Samsung

Zoals gezegd is Samsung de eerste launching customer van dit betaalsysteem van Mobillion. Xwits zorgt er in opdracht van Mocreate voor dat de site in alle versies (talen, operators en toestellen) op de juiste manier wordt getoond. Mocreate beheert de portal op basis van het Xwits Content Management Systeem. Als zodanig is Jan Wick Kranenburg betrokken geweest bij de implementatie van Mobile Internet Billing. Jan Wick over de implementatie: “Dit zijn zeker interessante ontwikkelingen, ‘one click billing’ op mobiel is per definitie een uitkomst vanwege de beperkte interface. Hoe eenvoudiger de billing methode is voor de consument, des te hoger is de conversie ratio naar een daadwerkelijke aankoop. Mocreate kan met ons platform/CMS al aanzienlijk de conversies verhogen door specials en promoties binnen de site te plaatsen, dus het verlagen van de betalingsdrempel draagt alleen maar bij aan het succes de Samsung portal.

Mark de Bruin
Innovatiestrateeg bij Consumentenbond

Mark de Bruin (@mdebruin) schreef in 2007 zijn eerste blog bij Marketingfacts. Inmiddels zijn het er meer dan 150. Mark (1976) is senior marketeer met expertises in innovatie, online marketing, mobiliteit en digitale proposities via nieuwe media (internet, apps, social media, internet of things en AI) met focus op relevantie op langere termijn. Onderwerpen waar Mark graag over schrijft zijn: apps, Spotify, social media, trends en innovatie. Mark heeft vanaf 1997 bij deze werkgevers gewerkt aan innovatie, product ontwikkeling & marketing: Philips Origin eCommerce (1997/1998), PTT Post (1998-2000), Het Financieele Dagblad (2000-2004) 9292OV (2004-2011), ANWB (2011-2022) en 9292 (2022-2024). Vanaf 1 augustus 2024 werkt Mark als Innovatiestrateeg bij de Consumentenbond.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Wessel

    Inmiddels is dit uitgegroeid tot een enorme scam.


    23 oktober 2017 om 16:11

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!