Sentiment bij Rabobank mining essentieel voor webcare teams

30 juni 2009, 07:44

Sentiment mining essentieel voor webcare teams

Webcare teams poppen als paddestoelen uit de grond. Een belangrijke reden is het monitoren van wat er over hun merk gezegd wordt op blogs, wikis, twitter, hyves, YouTube kortom social media. De tools die deze teams gebruiken zijn steeds professioneler. Het zoeken naar sentimenten en opinies is een belangrijk onderdeel.

In opdracht van Rabobank Innovatie heeft Polderland de afgelopen maanden gewerkt aan een programma om sentimenten te herkennen. In de applicatie kan een bedrijf nieuws en blog teksten invoeren. Vervolgens kleurt de nieuws groen of rood afhankelijk van de “tone of voice” van het bericht. Vanuit innovatie hebben we laten zien dat de technologie werkt. “Samen met ons webcare team is de tool getuned. Nu willen we graag kijken of de Rabobank samen met andere bedrijven dit verder kan ontwikkelen.” aldus Maarten Korz, innovatie Rabobank.

Het is een “proof of concept” die nu een technisch werkt. Aan de vormgeving moet nog flink worden ontwikkeld en er zijn ook_genoeg wensen op het gebied van nieuwe functionaliteiten. Op 30 juni present kunnen vertegenwoordigers van Webcareteams een kijkje nemen in de keuken van “sentiment mining” bij de Rabobank. In een kennislunch wordt de tool gepresenteerd, tevens wordt de mogelijkheid geboden om te brainstormen over extra functionaliteiten van een dergelijke tool. “Dankzij onze expertise op het gebied van taaltechnologie hebben we een unieke manier van sentiment mining kunnen maken. De volgende stap is om het product verder te ontwikkelen met een aantal partijen die webcare naar een professioneel niveau willen brengen” aldus Theo van den Heuvel, directeur Polderland.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!