Vanmorgen vierde SPRXmobile in Canvas Amsterdam een feestje met contentpartners Funda, Hyves, Tempo-Team, Zekur.nl (“met de ‘u’ van Univé”) en ING. De reden: de lancering van Layar, ’s werelds eerste Augmented Reality browser. Claire Boonstra van SPRXmobile: ‘Er zijn een heleboel werelden bij elkaar gekomen.’
Met de browser wordt een digitale laag gelegd over het camerabeeld in een mobiele telefoon. Een gebruiker die rondkijkt door de lens, ziet real time welke huizen te koop en te huur zijn, welke bars en winkels populair zijn, en waar in de straat zich vacatures, zorgverleners en geldautomaten bevinden.
Layar is gebaseerd op location based services en werkt op mobiele telefoons met een camera, een GPS en een kompas. De mobiele service is als eerste beschikbaar op toestellen met het Android-besturingssysteem (G1 en HTC Magic). Het werkt als volgt: bij het opstarten van de Layar-applicatie gaat de camera automatisch aan. De GPS van de mobiele telefoon weet waar men zich bevindt en het kompas weet in welke richting de gebruiker kijkt. Elke partner (funda, Hyves, Tempo-Team, Zekur.nl of ING) heeft een verzameling locatiegegevens met relevante informatie die een eigen digitale laag vormt. Met één druk op de knop wisselt de gebruiker eenvoudig tussen de verschillende lagen. Hiermee ontstaat een nieuw soort browser, die een verrijkte kijk op de werkelijkheid biedt.
Vast uitproberen
Layar is vanaf woensdag 17 juni beschikbaar voor telefoons met het Android-besturingssysteem, andere besturingssystemen volgen. SPRXmobile rolt Layar eerst in Nederland uit, andere landen volgen.
Contentpartners
De content partners over hun deelname:
Jeroen Wilhelm, marketingmanager van funda: ‘Het zoeken naar een woning is naast ratio ook veel emotie, bijvoorbeeld als het gaat om de omgeving van de woning. Met Layar maakt funda de beleving rondom het zoeken naar een huis zo intens mogelijk, door ratio (de huizendata) en emotie (het gevoel van de buurt) bij elkaar te brengen’, aldus.
Yme Bosma, Director Business Development & Partnerships bij Hyves:
‘Omdat Hyven vaak in een publieke omgeving gebeurt, terwijl je een mobieltje gebruikt, zoeken wij naar manieren om die fysieke wereld beter te mengen met de virtuele. Hyvers kunnen via Layar nu - letterlijk - snel zien welke populaire kroegen, clubs en restaurants in de buurt zijn, inclusief laatste krabbels en foto’s om een idee te krijgen van hoe het er echt is.’
Arwin van Wermeskerken van Tempo-Team: ‘Distributievraagstukken zijn zeer actueel in de uitzendbranche. Verwacht wordt dat mobiele telefonie hierbij een belangrijke rol gaat spelen. Layar biedt uitstekende mogelijkheden om een de brug te slaan tussen de virtuele en fysieke wereld, één van de belangrijke uitdagingen in onze branche.’
Robert Houtenbos, internetmanager Gezondheid van Univé-VGZ-IZA-Trias. ‘ZEKUR wil graag inzichtelijk maken waar de beste zorg van Nederland te vinden is. Met behulp van Layar kun je zien welke zorgverleners bij jou in de buurt gevestigd zijn én met wie wij afspraken hebben gemaakt.’
Diederick van Thiel, directeur Marketing Particulieren bij ING: “Geldautomaten zoeken op Layar toont dat ING inzet op innovaties die dagelijkse bankzaken voor de Nederlanders echt makkelijker maken”, aldus Diederick van Thiel, directeur Marketing Particulieren bij ING. “Uit de praktijk blijkt dat geldautomaten zoeken via Layar echt handig en relevant is; de mobiele browser toont de gebruiker de dichtstbijzijnde geldautomaten en biedt onze klanten op die manier informatie die ze onderweg spontaan nodig kunnen hebben.”
Trots
Raimo van der Klein, oprichter van SPRXmobile is trots: ‘Het is logisch dat de digitale en de werkelijke wereld uiteindelijk in elkaar overvloeien. Er wordt al lang over gesproken, maar wij zijn er trots op dat wij deze wereldwijde beweging een stap verder kunnen brengen.’