• Mobile
    wordt gesponsord door

Layar: De eerste Augmented Reality mobiele browser van de wereld (incl. demo)

Layar: De eerste Augmented Reality mobiele browser van de wereld (incl. demo)

Vanmorgen vierde SPRXmobile in Canvas Amsterdam een feestje met contentpartners Funda, Hyves, Tempo-Team, Zekur.nl (“met de ‘u’ van Univé”) en ING. De reden: de lancering van Layar, ’s werelds eerste Augmented Reality browser. Claire Boonstra van SPRXmobile: ‘Er zijn een heleboel werelden bij elkaar gekomen.’

Met de browser wordt een digitale laag gelegd over het camerabeeld in een mobiele telefoon. Een gebruiker die rondkijkt door de lens, ziet real time welke huizen te koop en te huur zijn, welke bars en winkels populair zijn, en waar in de straat zich vacatures, zorgverleners en geldautomaten bevinden.

{title}Layar is gebaseerd op location based services en werkt op mobiele telefoons met een camera, een GPS en een kompas. De mobiele service is als eerste beschikbaar op toestellen met het Android-besturingssysteem (G1 en HTC Magic). Het werkt als volgt: bij het opstarten van de Layar-applicatie gaat de camera automatisch aan. De GPS van de mobiele telefoon weet waar men zich bevindt en het kompas weet in welke richting de gebruiker kijkt. Elke partner (funda, Hyves, Tempo-Team, Zekur.nl of ING) heeft een verzameling locatiegegevens met relevante informatie die een eigen digitale laag vormt. Met één druk op de knop wisselt de gebruiker eenvoudig tussen de verschillende lagen. Hiermee ontstaat een nieuw soort browser, die een verrijkte kijk op de werkelijkheid biedt.

Vast uitproberen
Layar is vanaf woensdag 17 juni beschikbaar voor telefoons met het Android-besturingssysteem, andere besturingssystemen volgen. SPRXmobile rolt Layar eerst in Nederland uit, andere landen volgen.

Contentpartners
De content partners over hun deelname:

Jeroen Wilhelm, marketingmanager van funda: ‘Het zoeken naar een woning is naast ratio ook veel emotie, bijvoorbeeld als het gaat om de omgeving van de woning. Met Layar maakt funda de beleving rondom het zoeken naar een huis zo intens mogelijk, door ratio (de huizendata) en emotie (het gevoel van de buurt) bij elkaar te brengen’, aldus.

Yme Bosma, Director Business Development & Partnerships bij Hyves:
‘Omdat Hyven vaak in een publieke omgeving gebeurt, terwijl je een mobieltje gebruikt, zoeken wij naar manieren om die fysieke wereld beter te mengen met de virtuele. Hyvers kunnen via Layar nu - letterlijk - snel zien welke populaire kroegen, clubs en restaurants in de buurt zijn, inclusief laatste krabbels en foto’s om een idee te krijgen van hoe het er echt is.’

Arwin van Wermeskerken van Tempo-Team: ‘Distributievraagstukken zijn zeer actueel in de uitzendbranche. Verwacht wordt dat mobiele telefonie hierbij een belangrijke rol gaat spelen. Layar biedt uitstekende mogelijkheden om een de brug te slaan tussen de virtuele en fysieke wereld, één van de belangrijke uitdagingen in onze branche.’

Robert Houtenbos, internetmanager Gezondheid van Univé-VGZ-IZA-Trias. ‘ZEKUR wil graag inzichtelijk maken waar de beste zorg van Nederland te vinden is. Met behulp van Layar kun je zien welke zorgverleners bij jou in de buurt gevestigd zijn én met wie wij afspraken hebben gemaakt.’

Diederick van Thiel, directeur Marketing Particulieren bij ING: “Geldautomaten zoeken op Layar toont dat ING inzet op innovaties die dagelijkse bankzaken voor de Nederlanders echt makkelijker maken”, aldus Diederick van Thiel, directeur Marketing Particulieren bij ING. “Uit de praktijk blijkt dat geldautomaten zoeken via Layar echt handig en relevant is; de mobiele browser toont de gebruiker de dichtstbijzijnde geldautomaten en biedt onze klanten op die manier informatie die ze onderweg spontaan nodig kunnen hebben.”

Trots
Raimo van der Klein, oprichter van SPRXmobile is trots: ‘Het is logisch dat de digitale en de werkelijke wereld uiteindelijk in elkaar overvloeien. Er wordt al lang over gesproken, maar wij zijn er trots op dat wij deze wereldwijde beweging een stap verder kunnen brengen.’


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 17 reacties op dit artikel

  • Heel cool!

    Hans Voorn
    JAAP.NL

    geplaatst op
  • Leuk om te zien dat er naast de demo's en het al heel indrukwekkende Wikitude op Android nu ook bruikbare applicaties van Nederlandse bedrijven ontstaan. Ziet er veelbelovend uit.

    Het is me trouwens een raadsel waarom dit een browser genoemd wordt?

    geplaatst op
  • @Ruben,

    De 'layers' van de verschillende contentpartners zijn net als webpages in je bestaande browser. Wij maken het mogelijk dat je deze lagen kan bekijken en er doorheen kan browsen..

    Verwacht in de toekomst dat je bijvoorbeeld layers kan bookmarken en kan searchen.

    Je kan dus zeggen dat wij een fysieke wereld browser zijn..

    We hoopten juist dat het woord browser het begrijpelijker zou maken ;-)

    geplaatst op
  • Wat mij betreft is browser een goed woord om dit duidelijk te maken. Mooie ontwikkeling en goed filmpje.

    @Raimo kan je iets zeggen over layers die op dit moment al worden ontwikkeld?

    geplaatst op
  • Ik zag laatst een applicatie op de Google Phone die hetzelfde kon doen met bezienswaardigheden in een stad. Een enorm interessante ontwikkeling; ook voor de leisure branche.

    Nu het in de browser beschikbaar komt zal deze ontwikkeling nog sneller gaan!

    geplaatst op
  • @Bram

    Helaas kan ik daar nog niks over zeggen.. In Barcelona vrijdag gaan we nog enkele layers aankondigen..

    raimo

    geplaatst op
  • Koppel Marktplaats en ik koop een iPhone. Proficiat dame & heren!

    geplaatst op
  • Indrukwekkend! Alles wat plaats gerelateerd is en in een database zit kan in dit soort browsers verwerkt worden. Het kan niet anders dat dit een succes wordt.

    geplaatst op
  • Zier er prachtig uit maar wat is het marktbereik? Hoeveel gebruikers en/of telefoons zijn geschikt voor dergelijke diensten? Er werden vorig jaar zeg ruim 180 duizend woningen ge/verkocht. Dit jaar waarschijnlijk nog niet de helft, voor wie maken we dergelijke geavanceerde modellen?

    geplaatst op
  • Ook leuk dat er hiermee weer eens een Nederlandse wereldprimeur is in Innovatieland, zie dat ook Techcrunch en ReadWriteWeb hierover berichten, proficiat!

    geplaatst op
  • Als gidsend initiatief zonder meer een doorbraak, complimenten Raimo! Maar Albert haalt het ook aan; qua reach.. is de geografische scope van een smartphine groot genoeg om veel onderscheidende waarde te genereren? En is er voldoende horizontaal aanbod beschikbaar? Hoe zorg je daarvoor? Is dit de tijd? Maar niet relevant; bottom line is het een nuttig initiatief, complimenten!
    Fantastisch middel om de mobile marketingcultuur te verbeteren.

    geplaatst op
  • Mooie ontwikkeling!

    Alleen aantal telefoons die het nu ondersteunen is te klein tov de totale markt en bijv. "hyves-spots" is niet relevant als review-website voor locaties.. De techniek loopt vooruit op de "partners".

    Al met al een mooie ontwikkeling die nog minstens een jaar nodig heeft om echt relevant te zijn voor de gebruikers.

    geplaatst op
  • Erg mooi Raimo! En indrukwekkend natuurlijk...

    geplaatst op
  • Qua exposure heeft Layar niets te klagen! Naast de nationale sites inmiddels ook volop internationale aandacht: ReadWriteWeb, Gizmodo, Wired, Engadget en de volgende dag ook een video demo met Maarten op Engadget en last but not least vandaag op TechCrunch.

    geplaatst op
  • @Erik

    Ja ging lekker ;-)

    geplaatst op
  • We gaan toch niet selectief reageren he Raimo! :)

    geplaatst op
  • Ik ben op zoek naar informatie of layar al in meerdere landen gebruikt wordt in Europa. Wat is het marktbereik buiten Nederland? Wellicht lukt dit via deze weg. Ik werk op een Europees hoofdkantoor en kunnen alleen technieken gebruiken welke Europees uitgerolt zijn. Heeft layar deze status inmiddels al bereikt? Alle informatie is welkom. Dank.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.