Jonge meisjes werven leden voor online community

15 juni 2009, 07:33

{title}

Het klinkt een beetje vreemd, maar het is de nieuwste manier waarop Goedenwel.nl, de 50-plus community van Achmea, probeert nieuwe leden te werven. De jonge meisjes zijn de 300.000 maandelijkse bezoeksters van goSupermodel, meisjes tussen 10 en 16 jaar. Een verrassende en gewaagde aanpak van beide communities. Kleinkinderen inzetten om opa en oma of de buurvrouw online actief te krijgen. De ene community helpt de ander aan leden. Leuk en inspirerend idee als je het mij vraagt.

Hoe het werkt?

De meiden worden via goSupermodel uitgenodigd om een lief berichtje te sturen naar hun opa en/of oma. Uit onderzoek van de site bleek namelijk dat 55% van de meisjes over 1 of meer e-mailadressen van 55-plussers beschikt. De helft mailt daadwerkelijk met hun opa of oma. Die 55-plussers worden vervolgens door middel van een e-mail uitgenodigd om dit bericht te bekijken op Goedenwel.nl. En als opa of oma lid wordt en zich registreert dan maken ze samen kans op een weekendje weg met de hele familie.

Waarom deze aanpak?

Goedenwel.nl ervaart in de praktijk dat 55-plussers, veelal op aanbeveling uit hun directe omgeving, bepaalde websites bezoeken. Een signaal uit de vertrouwde omgeving is dus absoluut relevant om online iets te gaan proberen. Peer to peer, zeg maar. Dat bracht Goedenwel.nl en goSupermodel op een idee. Deze jonge meiden beleven veel lol aan hun community, zij gunnen opa en oma ongetwijfeld ook de lol van een ‘eigen’ leuke website. Een aanname die in de praktijk positief uitpakt. Want de eerste resultaten zijn veelbelovend. De berichtjes aan opa en oma (of lieve buurvrouw) variëren van lief tot vertederend. De in het vooruitzicht gestelde prijs zal natuurlijk ook meehelpen aan het succes. Hopen natuurlijk dat deze nieuw aangebrachte leden ook willen blijven als ze de prijs niet hebben gewonnen.

Ben erg benieuwd of er meer van dit soort cross-overs tussen netwerken en vooral tussen verschillende doelgroepen zijn. Ken ze op deze manier nog niet. Ik vind de unieke brug jong werft oud die hier wordt geslagen erg leuk gevonden.

Arjan in 't Veld
The Aging Group

Ondernemer in de kansen en uitdagingen van vergrijzing.

Categorie
Tags

15 Reacties

    Mark

    De enige reden dat dit gedaan wordt, is dat Goedenwel en Go Supermodel uit dezelfde stal komen komen van Red Chocolate 😉 Dus dat hele verhaal over die aanpak…


    15 juni 2009 om 10:02
    arjanintveld

    Ja, ligt voor de hand Mark, klopt. Maar ik vind die aanpak wel leuk. Flink afbreukrisico voor beide groepen. Jonge meisjes die opa en oma totaal niet cool vinden. En opa en oma die kritisch zijn en zich niets gezegd laten door de jeugd. En het dus per definitie niet gaan gebruiken.


    15 juni 2009 om 10:11
    Rob Simons

    Ik denk dat het met het afbreukrisico wel eens mee zou kunnen vallen. Lang niet alle jonge meisjes vinden opa en oma helemaal niet cool en daarbij zullen veel grootouders het erg leuk vinden dat hun kleindochter aan ze heeft gedacht en de moeite neemt ze erover te mailen. Grootouders zullen een online recommendation van hun tech-savvy kleinkinderen denk ik eerder vertrouwen dan een banner of email campaigne. Laat staan dat ze de media-breuk van bijv. een advertentie in een tijdschrift overbruggen om de website te bezoeken.

    Al met al een leuk idee, en ik ben benieuwd hoe het uitpakt!


    15 juni 2009 om 11:57
    arjanintveld

    @Rob; ben het met je eens dat het afbreukrisico mee kan vallen. Natuurlijk zijn er opa’s en oma’s die dit ontzettend leuk vinden. Heel veel zelfs. Juist adviezen van naasten worden ter harte genomen door deze doelgroep.


    15 juni 2009 om 12:12
    hossie

    Een zeer creatieve manier om via tell-a-friend nieuwe leden te werven. De twee groepen sluiten goed op elkaar aan. Ik denk dat het afbreukrisico dan ook wel meevalt, de meeste opa’s en oma’s zijn dol op berichtjes van hun kleinkinderen. Erg goed gevonden dus.

    Als medewerker bij een ontwikkelaar van direct marketing software kom ik vaker voorbeelden tegen hoe klanten onze software inzetten en het is altijd weer boeiend om te zien wat ze nu weer bedenken. Een mooi voorbeeld vind ik bijvoorbeeld hoe het bureau Turksma & Partners een online comunity hebben opgezet voor Van de Belt Modewereld. Zij hebben de klantenkaart gekoppeld aan online profielen. Klanten worden aangespoord hun gegevens aan te vullen, in ruil voor bijvoorbeeld kortingsbonnen. Geïnteresseerden kunnen de volledige casebeschrijving lezen op onze website.


    15 juni 2009 om 12:20
    joost

    @ mark. Dat is een reden, dat is logisch. Die link is snel gelegd.

    Maar het is niet de enigste reden. We zien een duidelijke link tussen jong en oud online en zijn bezig om hier nog meer stappen mee te maken. Jongeren zijn beter te bereiken, ouderen wat moeilijker.

    We zijn bijna klaar met een koppeling tussen Goedenwel en een andere communitie, tussen jong en oud. Zie het als een opmaat naar meer.

    Mijn betrokkenheid bij beide producten maakt het mogelijk dat we sneller en met een kleiner budget dit kunnen testen. We hadden het idee en konden daarna snel doorpakken. We droppen een poll op goSupermodel en weten in een paar uur dat ruim 30% van de doelgroep de digitale contact gegevens heeft van hun (groot)ouders. De campagne was daarna snel gemaakt.

    Verder is het niet onbelangrijk dat de jongeren ook daadwerkelijk wat schrijven aan de (groot)ouders voor een dergelijke actie. Het is een gegeven dat meisjes meer en activer communiceren met elkaar. De keuze voor een meiden community is dus ook een reden.

    Daarbij streven we naar een zo groot mogelijk bereik in die doelgroep en goSupermodel is nu eenmaal de grootste online tiener meiden community van Nederland. Nog een reden dus.

    Dus, drop maar een mailtje als je interesse hebt in het vervolg van deze actie. I’ll keep you posted, of misschien lees je op marketingfact wel het vervolg van de actie!

    groet Joost


    15 juni 2009 om 12:28
    Pieter

    @ Arnoud

    Dat denk ik inderdaad ook! Je maakt alleen kans op een reis door het door te vertellen. Hoe meer mensen (oma’s, buurvrouwen, etc) je uitnodigt, hoe groter de kans is op een prijs. En dat wordt nu juist vanaf 1 juli door de Opta verboden, want dit werkt spam in de hand. Niet heel slim bedacht dus!


    15 juni 2009 om 16:06
    ArnoudEngelfriet

    @ Pieter: het verbod op tell-a-friends is al een tijd van kracht! Het is het spamverbod voor b2b e-mail dat later dit jaar in werking treedt.


    15 juni 2009 om 16:30
    Pieter

    @ Arnoud

    Oja, foutje mijnerzijds, maar we zijn het er allebei in ieder geval over eens dat dit niet mag toch? 😉


    15 juni 2009 om 16:37
    joost

    @ pieter

    Als je de actie ook inhoudelijk zou bekijken voordat je stampij maakt, het gaat niet om

    “hoe meer mensen…”. Er wordt hier een tool en verhaal aangeboden aan jongeren om een leuk

    bericht naar de (groot)ouders te sturen. De prijs wordt enkel verstrekt aan actieve leden op goedenwel.nl.

    De de beloning ligt dus bij de ontvanger en niet de verzender, er is dus geen beloning voor

    Veel berichten versturen. We gaan voor waardevolle contacten tussen de jongeren en (groot)ouders. En uiteindelijk nieuwe leden op goedenwel.

    Ik kijk nu al uit naar de vakantie foto’s van de winnende familie op de goedenwel.nl website


    15 juni 2009 om 16:51
    Martijn Betgem

    Niet relevant voor deze discussie, maar ik vind het wel een respectabele website, goedenwel.nl. Ziet eruit als het eerste initiatief dat de 55-plusser serrieus neemt. Kan MAX nog een puntje aan zuigen.


    15 juni 2009 om 17:25
    Marc

    Alles goed en wel, maar de achmea reclame druipt ervan af, daar zitten ouderen toch niet op te wachten kom op!


    15 juni 2009 om 19:25
    Pieter

    @ joost

    Ik heb de actie juist wél inhoudelijk bekeken en lees:

    “De meiden worden via goSupermodel uitgenodigd om een lief berichtje te sturen naar hun opa en/of oma. (…) Die 55-plussers worden vervolgens door middel van een e-mail uitgenodigd om dit bericht te bekijken op Goedenwel.nl. En als opa of oma lid wordt en zich registreert dan maken ze samen kans op een weekendje weg met de hele familie.”

    Volgens mij is dat in strijd met deze regel, gesteld door de Opta:

    In dit gezamenlijke rechtsoordeel stellen OPTA en CBP vast dat ‘Tell a friend’-systemen alleen rechtmatig kunnen zijn als tenminste aan de volgende voorwaarden is voldaan:

    1. De communicatie gebeurt volledig op eigen initiatief van de internetgebruiker (of afzender), de website stelt hier geen (kans op) beloning tegenover voor afzender of ontvanger;

    Hier hebben zowel de afzender als de ontvanger kans op een beloning, als ze het doorsturen. En hier geldt: aan hoe meer mensen je het verstuurd, des te meer mensen zich (kunnen) registreren en des te meer kans op een prijs voor de verzender.

    Of kun jij dit op een andere manier uitleggen?


    15 juni 2009 om 19:39
    Peter Bonjernoor

    @Pieter – ik denk niet dat je dat op een andere manier uit kunt leggen zonder onzin te verkopen.

    Edit: eigen mening vergeten… 😉

    Ik vind het niet netjes om een groep kinderen te ‘misbruiken’ voor het werven van leden in de doelgroep van 55+ers. Ik heb zelf een dochter die in de leeftijdsgroep van GoSupermodel zit, en ondanks alle uitleg mijnerzijds is ze nauwelijks in staat om door de reclame of kans op winnen heen te kijken – daar zijn ze op die leeftijd nog te gretig voor.

    Persoonlijk vind ik het dus anti-reclame voor GoSupermodel. Mijn dochter zal daar dan ook niet komen.


    16 juni 2009 om 07:48
    koningwoning

    Ik vind het een beetje op de feiten vooruitlopen door te zeggen dat iets wel of niet gaat werken.

    The proof is in the eating of the pudding….

    Persoonlijk vind ik het een erg leuk innovatief idee…. ik heb er nog niet eerder van gehoord van dit soort member get member.

    Vooral het actiemechanisme vind ik leuk gekozen.

    M.a.w. RedChocolate: goed werk!

    Laat ons weten wat de cijfers zijn.

    P.s. volgens mij was het laten zien van een isolement zijnde opa/oma die uit zijn/haar schulp kan komen dankzij goedenwel.nl al genoeg incentive geweest….. maar wellicht ook niet. Jullie weten dat wellicht beter dan ik.


    16 juni 2009 om 10:19

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!