PwC: Game-industrie groeit ondanks crisis

12 juni 2009, 04:46

{title}Uit de jaarlijkse Global Entertainment- en Media Outlook van PricewaterhouseCoopers (PwC) blijkt dat de omzet van de game-industrie, ondanks de huidige ecnomische crisis, zal groeien van 51,4 miljard US in 2008 naar 73,5 miljard in 2013. Dit komt neer op een gemiddelde stijging van 7,4 procent per jaar. Volgens PwC zal vooral de markt van gameconsoles en handhelds, met de PS3, Xbox 360, Wii, DS/DSi en PSP/PSP Go, fors groeien van 30,4 miljard dollar nu naar 39,7 miljard dollar in 2013. Daarnaast zal volgens de outlook de markt van online games ook groeien met gemiddeld 10,6% per jaar naar in totaal 13,7 miljard dollar in 2013. Ook de markt van mobiele games zal, met name door de iPhone en Android toestellen, sterk groeien.

Volgens PwC zullen PC games aan populariteit inboeten. We kunnen hier een kanttekening bij plaatsen, want dit heeft enkel betrekking op de verkoop van fysieke PC games. Downloads van PC games zullen namelijk wel toenemen, waardoor er simpelweg sprake is van een verschuiving van fysieke naar digitale distributie. Het feit dat de verkoop van fysieke PC games relatief gezien daalt, betekent niet dat PC games zelf minder populair zijn. Integendeel, met de gehele markt van online PC games, downloads en MMO’s denk ik dat PC gaming groter is dan ooit.

Volgens het rapport loopt de groei van de game-industrie iets achter op eerdere voorspellingen, maar is deze vergeleken met andere sectoren van de entertainment- en media-industrie nog steeds significant hoger. Europeanen blijken de meest fanatieke gamers te zijn. Vergeleken met andere werelddelen wordt de grootste omzet ook in Europa voorspeld, die van 18,1 miljard dollar in 2008 naar 25,3 miljard dollar in 2013 zal groeien. In 2010 zal Noord-Amerika haar tweede plek moeten inleveren aan Azië. Momenteel is de omzet in Noord-Amerika 16,2 miljard, tegenover 15,7 miljard in Azië. In 2013 zal de omzet van Noord-Amerika en Azië groeien naar respectievelijk 21,6 miljard en 24,7 miljard dollar. Zuid-Amerika blijft relatief gezien een kleine markt met een omzet van 1,4 miljard dollar in 2008 en een voorspelde omzet van 2 miljard dollar in 2013.

John Middelweerd, voorzitter van de Nederlandse entertainment- en mediapraktijk van PwC, denkt dat de rek er nog niet uit is: “De komende jaren zal de huidige generatie consoles de markt nog kunnen bedienen. De laatste versies van de handheld’s zal bijdragen aan het verdere succes. Omstreeks 2012 zal er naar verwachting een nieuwe generatie consoles worden gepresenteerd die een verdere impuls aan de verkopen zal geven. Verder draagt de verdere penetratie van breedbandinternet in de huishoudens en de populariteit van online gaming bij aan het succes van de game-industrie.”

PwC meldt dat de omzet uit PC games jaarlijks daalt met 1,2% van 4,3 miljard dollar nu naar 4,1 miljard dollar in 2013. Ook dit gaat om de verkoop van fysieke PC games en niet om downloads van games via internet. Online gaming zal in 2013 goed zijn voor een omzet van 13,7 miljard dollar. Enerzijds komt dit door de populariteit van (betaalde) MMO’s. Anderzijds dragen ook de casual games hier aan bij.

Tot slot meldt het rapport dat de oprukkende gamemarkt ook bij adverteerders niet onopgemerkt blijft. Waar andere entertainment- en mediasectoren kampen met terugvallende advertentie-inkomsten, laat de game-industrie bijna een verdubbeling van de advertentie-inkomsten zien. In het afgelopen jaar werd er 1,4 miljard dollar uitgegeven aan in-game advertising. Over vijf jaar zal dit gegroeid zijn naar 2,6 miljard dollar. Volgens de outlook is de opmars van dynamische in-game advertising daar een belangrijke reden van. Hiermee kan lokaal en internationaal worden geadverteerd binnen PC en console games die een online verbinding hebben. De enige console die hier nog buitenvalt, is de Wii. In tegensteling tot Microsoft (Xbox 360) en Sony (PS3) is Nintendo nog terughoudend als het aankomt op advertenties binnen Nintendo games.

Cem Yildiz
Strategic Sales Manager bij Ubisoft

Strategic Sales Manager bij Ubisoft en binnen deze functie verantwoordelijk voor digitale distributie, sublicensing, in-game advertising en strategische partnerships. Daarnaast oprichter van World of Goals en G4M3.nl.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Steven van Hoogland

    Ik denk dat de game industrie altijd zal blijven groeien, Microsoft en Sony domineren de markt.


    1 juli 2017 om 11:47

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!