Wij zijn allemaal achterlijk volgens Google

14 mei 2009, 09:07

Google doet er alles aan om de conversie op internet naar ongekende hoogte te doen stijgen. Je kunt scoren met analytics, met adwords, adsense en alle andere Google moneymakers. Ook over het hart van Google, de search engine, wordt nog steeds goed nagedacht. Ook hier gaat het om conversie, conversie van zoektermen naar goede en relevante zoekresultaten. Zoals we van Google weten, experimenteren ze bij al hun producten continu met allerlei nieuwe layouts en features. Wat mij betreft slaat Google nu de plank volledig mis. Ik hoop dat ze daar de komende weken zelf achterkomen.

Ik heb het over het aloude “bedoelde u” misschien dit, dit of dit. Deze feature helpt mensen die wellicht een typefoutje hebben gemaakt en biedt suggesties voor zoektermen die de zoeker waarschijnlijk bedoelde. Ik gebruik deze feature zelf vaak als ik niet zeker ben over de spelling van het door mij gezochte onderwerp. Ja ik ben schuldig, ik word steeds dommer en denk zelf niet meer na. Dat begon natuurlijk al met spellingscontrole in de tekstverwerker en gaat steeds verder. Waarom zelf nog nadenken als de “techniek” het voor je kan doen?

Het wordt vervelend als de “techniek” je geen keuze meer geeft maar aanneemt dat je iets wil wat je eigenlijk niet wil. Je kent het wel, je typt een paar streepjes en je krijgt een lijn. Ik wilde drie streepjes! Je begint met een cijfer en je krijgt een opgemaakte lijst. Ik wilde gewoon starten met een cijfer!!

Google heeft de “bedoelde u” functie uitgebreid in de afgelopen tijd. In plaats van alleen zoeksuggesties bij rare teksten laat Google nu ook een aantal “waarschijnlijk bedoelde” zoekresultaten zien. Deze resultaten worden als eerste getoond boven aan de pagina. Ik heb altijd geleerd dat aannames gevaarlijk zijn. Google neemt aan dat ik iets anders bedoelde dan ik heb ingetypt en “helpt” me ook meteen verder naar de resultaten die ik dus waarschijnlijk zocht. Op kantoor noemen wij dit FOEI, Foutief Ongewenst Eigen Initiatief. Dit is de overtreffende trap van OEI.

Ik zocht naar “swigle” een op zich nietszeggende term maar toch echt zo bedoeld. Na het zien van de eerste resultaten dacht ik dat ik een typefout had gemaakt. De omgekeerde wereld op zijn kop. Je typt iets in. Je krijgt suggesties voor wat je waarschijnlijk bedoelde. Je ziet de resultaten en je denkt dat je zelf iets fout hebt gedaan. Wij zijn allemaal achterlijk. Google wist het eigenlijk al maar steekt nu de reddende hand toe. Google bedankt! Ik denk dat ik binnenkort ook ga instappen in de verwerpelijke handel in verkeerd gespelde domeinnamen, het was nog nooit zo lucratief als nu.

Oké, waar zeur ik over? Google levert een gratis dienst en kan daar net zoveel mee experimenteren als ze zelf willen. Mag je dan eisen stellen en mag je dan klachten hebben? Als het je niet bevalt dan gebruik je het toch niet. Als alles gratis is, is dit dan de prijs die we moeten betalen?

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!