Q-pon opent loket op Telegraaf.mobi

12 mei 2009, 11:26

Al eerder schreven wij hier op marketingfacts.nl over Q-pon, een mobiele site met kortingsbonnen. De reacties naar aanleiding van dit artikel van Matthijs logen er niet om. Niet iedereen was overtuigd van dit concept. Een aantal jaren geleden had je al een Mobiele Kortingsbon en de uitvoering van Q-pon overtuigde ook niet iedereen. Richarda merkte terecht op dat het wellicht pas een succes kan worden als de massa bereikt kan worden.

De Telegraaf ziet er wel wat in lijkt het, want sinds kort heeft Q-pon een “loket” op telegraaf.mobi. Dit zeggen, er staat een link op de mobiele site van De Telegraaf waar ik naar een pagina op Qpon.nl kan gaan die eruit ziet als een pagina van De Telegraaf….

{title}

Persbericht-taal

Q-pon zelf omschrijft de samenwerking als volgt in een persbericht dat vandaag bij de redactie van Marketingfacts binnenkwam:

“Location based advertising op mobiele site van De Telegraaf. Sinds vorige week kan elk bedrijf een kortingsbon plaatsen op de mobiele website van De Telegraaf. Uniek aan deze nieuwe categorie is de mogelijkheid voor consumenten om locatie gebaseerd kortingsbonnen op te zoeken en direct te verzilveren met de mobiele telefoon. Deze unieke categorie op de mobiele website wordt mogelijk gemaakt door een samenwerking tussen Telegraaf Media Groep en Q-pon. Q-pon is de Nederlandse kortingsgids voor de mobiele telefoon.”

Echt Location based?

Persoonlijk kan ik wel betere location based koppelingen bedenken voor Q-pon dan een zoekmachine waar je op plaatsnaam kan zoeken. Koppel de bonnen aan de routes die mobiel gepland worden bij de mobiele routeplanners van Nederland. Dus koppel bonnen voor Eindhoven aan routebeschrijvingen naar Eindhoven. Of koppel het aan mobiele zoekdirectories als iLocal en de Telefoongids. Of nog beter, koppel het aan het populaire LBS diensten als Around Me door een rubriek met kortingen te openen.

Blijft het uniek?

We kunnen via Google bijhouden hoe uniek deze samenwerking zal zijn en of Q-pon wellicht nog meer loketten gaat openen. Ik ben benieuwd hoe succesvol deze samenwerking met De Telegraaf is voor Q-pon. Dat het een interessante deal voor Q-pon is, moge duidelijk zijn. De mobiele site van De Telegraaf is een van de meest bezochte mobiele sites.

Interview

Op het moment dat Q-pon officieel startte in augustus 2008 hield Marketingfacts een interview met commercieel directeur Patrick Wilson. Zie hieronder:

Mark de Bruin
Innovatiestrateeg bij Consumentenbond

Mark de Bruin (@mdebruin) schreef in 2007 zijn eerste blog bij Marketingfacts. Inmiddels zijn het er meer dan 150. Mark (1976) is senior marketeer met expertises in innovatie, online marketing, mobiliteit en digitale proposities via nieuwe media (internet, apps, social media, internet of things en AI) met focus op relevantie op langere termijn. Onderwerpen waar Mark graag over schrijft zijn: apps, Spotify, social media, trends en innovatie. Mark heeft vanaf 1997 bij deze werkgevers gewerkt aan innovatie, product ontwikkeling & marketing: Philips Origin eCommerce (1997/1998), PTT Post (1998-2000), Het Financieele Dagblad (2000-2004) 9292OV (2004-2011), ANWB (2011-2022) en 9292 (2022-2024). Vanaf 1 augustus 2024 werkt Mark als Innovatiestrateeg bij de Consumentenbond.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Stijn Veeger

    Gefeliciteerd q-pon met deze deal. Telegraaf.mobi is een mooi afzetkanaal.

    Gr. Stijn


    12 mei 2009 om 18:24

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!