Mobiele korting met Q-pon: Interview Patrick Wilson

5 augustus 2008, 03:40

In meer dan 150 winkels korting met coupons. Niet van papier, maar van pixels, via je mobiel. Dat is de belofte van Q-pon (weblog); gisteren is de dienst middels een persbericht aan de grote klok gehangen (zie voor integraal persbericht: Admanager).

In bovenstaande video geeft commercieel directeur van Q-pon Patrick Wilson tekst en uitleg over de dienst (zie ook deze oersaaie Q-pon introvideo op YouTube). ‘Uniek in Nederland’, vindt Wilson. Zou kunnen. Ingewikkeld is het concept niet bepaald, de achterliggende techniek is dat zeker wel. Er zullen meer bedrijven met grote mobiele websites aan de slag gaan met dit soort mobiele kortingsacties als ze dat niet al lang en breed zijn. Wilson toont zich optimistisch en ziet een samenwerking met Hyves wel zitten. Ben zeer benieuwd hoe men hier op M! tegen dit concept aankijkt!

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

10 Reacties

    Mark Doelen

    @Raimo:

    True, er is een hoop markt te veroveren. Maar volgens mij klopt het wel dat er inderdaad nog geen speler is in NL. Zag wel dat de jongens in US al aardig bezig zijn: Cellfire.com

    Iemand…. is er een grote kortingenboer in NL al bezig of zij er plannen voor?

    Denk wel dat hij bedoelt dat naast het concept zelf ‘Q-pon = mobiele kortingsbonnen op je phone op basis van je locatie’ de belangrijke pijlers: “Applicatie voor alle toestellen” en “Herkennen van toestellen” zijn. Niet waar?

    Marketing wise is het best een aardige opzet, meest succesvolle marketingtool allertijde (korting) maar dan functioneel verrijkt met locatie component en pull-model. Toch?


    5 augustus 2008 om 04:56
    Wouter Neyndorff

    “Hyves mist de techniek”… het spijt me maar q-pon is nou niet bepaald een hoogstaand stukje techniek. Zodra ze uit zouden komen met een LBS integratie of de applicatie van hun verrijken met GPS informatie uit het toestel, dan hebben ze iets maar dan nog is dat zo na te bouwen natuurlijk.

    Bereik is key hier dus volgens mij is dit voor Hyves een leuke bijkomende omzetpakker. Geloof momenteel niet in een hele grote markt voor dit soort diensten.

    Kan me zo voorstellen dat de bedrijven die hier per dag 30 reclamefolders naar binnen gooien hiermee een leuke kans krijgen om de omzet te vergroten. Die reclame items omzetten in digitale couponnen op je mobieltje.


    5 augustus 2008 om 05:12
    roy s.

    Vraag me echt af of mobiele kortingsbonnen gebruikt zal worden. Heb voor een dergelijk concept, kruising van Q-pon en i-wood (de manier om ads te presenteren naar mijn mening), al 2-3 jaar een businessplan op de plank liggen, maar zie het gewoon niet gebeuren in deze vorm.

    In de VS is o.a. cellfire een van de spelers, maar de consument in de VS kent dan ook een kortingsbonnen cultuur. Bijna iedere reclamefolder is een bonnenboekje.

    Een gebruiker van een mobiele telefoon kan zelf bepalen wat er wel/niet wordt geinstalleerd/getoond in tegenstelling tot de massa-media…zitten consumenten hierop te wachten?

    Verder erg jammer dat Qpon.nl al gebruikt wordt en waarom moet ik naar m.q-pon.nl?

    Maar wel lof dat ze het in de markt proberen te zetten zijn echter niet de eerste, ben de naam even kwijt van een ander Nederlands initiatief, maar hadden ook een proef met o.a. ICI Paris volgens mij.


    5 augustus 2008 om 06:47
    brandyourbrand@gmail.com

    Nee, ik doe niet mee…


    5 augustus 2008 om 17:40
    michel willems

    @Erwin ter Horst: De flat fee abonnementen vliegen op dit moment als warme broodjes over de toonbank bij de verschillende telco providers


    5 augustus 2008 om 20:15
    Joost Diepenmaat

    Nu ben ik de beroerdste niet. Nadat het alarm van m’n nokia 6300 me weer wakker heeft gemaakt lees ik ’s ochtends altijd nu.nl op m’n mobieltje. De q-pon reclame krijg je dan direct te zien want ze adverteren tussen de artikelen door. En dan denk ik: ‘leuk, ‘ns ff kijken’. Helaas het werkt niet, want ik krijg download errors, kan m’n phone niet herkennen etc. I just don’t get it.

    Vooralsnog is de enige java applicatie die ik op m’n mobiel gebruik Opera Mini, want daarmee kan ik het internet op. Volgens mij is de noodzaak voor een losse java app helemaal niet aanwezig. Zorg maar eerst dat je met je mobieltje q-ponnetjes uit kunt delen en daarna druk maken over beveiliging/x-aantal keer een q-pon uitgeven. Dan heb ik er tenminste nog wat aan.


    6 augustus 2008 om 10:38
    Willem K

    Ik heb het ook getest. Bij mij werkt het wel gewoon. Downloaden ging trouwens vrij simpel. Ik heb mijn simkaart in de telefoon van mijn zusje gedaan (ook een Nokia 6300) en daarop werkt het ook gewoon.

    Ik geef deze applicatie een kans. Het filmpje is trouwens echt oersaai!


    6 augustus 2008 om 15:08
    Kosta

    Wauw!!! Indrukwekkende onzin!…..even de kriebels van me afschrijven …..

    Bijzonder slechte pitch!!

    Net zo dramatisch slecht als de uitvoering van het concept.

    Inspiratieloos en jammer.

    Iedereen die er een beetje verstand van heeft moet zich wel dood geërgerd hebben aan de onzin.

    Hyves de techniek niet in huis?????? En het wiel waar hij zo trots op is wordt al langer ingezet door meerdere partijen in NL en het buitenland.Wat een drama….uniek?? (kuch) Het mooiste was de kers op de taart ……..de flirt naar hyves toe .. na al die hakkelige onwaarheden .hahaha

    Ik weet niet of de mobile marketeers wel blij moeten zijn met zo’n kansloos initiatief , ik had op iets beters gehoopt na demobielekortingsbon en spannende huidige initiatieven zoals Payter,Mygimmy,Telebranding,Hotsms en vele anderen.

    Inderdaad uniek dat ze als eerste in NL mobile couponing niet als tool inzetten maar vol als een op zich staande dienst. Op zich geen slecht idee maar kansloos uitgevoerd.

    Hoofd ingrediënt voor een vroegtijdige crash is te weinig start aanbod en volgens mij hebben ze het aanbod niet echt goed geregeld.

    Ik ga nog even naar het filmpje kijken dan val ik tenminste zeker in slaap


    13 augustus 2008 om 21:59
    richarda

    inderdaad een erg slaapwekkend uitgekouwd marketingverhaal, over de setting van t interview maar niet te spreken !! lekker saai 🙂

    maar even ontopic, want dit is echt niks nieuws onder de zon, het is inderdaad gewoon een kloon van het amerikaanse cellfire met hier en daar wat extra features. Toen ik bij mijn tante in Amerika was heb ik een aantal keer hiervan gebruik gemaakt, maar erg interessante kortingen waren er daar niet te vinden, en ik betwijfel of dit in Nederland wel het geval gaat worden.

    Interessant voor mij is het niet, ik ga echt niet voor 2 euro korting 2 minuten door een applicatie klikken waar dit (naar mijn weten) ook gewoon als webservice aangeboden kan worden. Zodra de bijenkorf mij een fixe korting Q-pont of alle aanbiedingen van de appie heijn hierin worden opgenomen zal ik het dolgraag installeren, maar verder als korting op een pizzatje, of een video die je huurt (dit is al te belachelijk goedkoop eigenlijk) komen ze niet echt, zal wel het opstarttraject zijn denk ik en ik krijg ook sterk het idee dat dit meer een knipoog tot samenwerking is met hyves.

    massa = kassa zegt mijn moeder altijd, en ik denk dat dit een heel duidelijk voorbeeld is waarbij de massa simpelweg niet bereikt wordt, eerder wordt alleen de portemonnee gespekt van deze commercieel directeur want de winkels krijgen mogelijk wel meer toeloop maar daar moeten ze wel een korting voor teruggeven, en denk niet dat adverteren met dit goedje gratis zal zijn. simpel rekensommetje maar veel winst zal je er dus niet mee behalen in mijn ogen.


    18 augustus 2008 om 13:34

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!