Ajax.nl heeft Marco van Basten al ontgoogled

7 mei 2009, 08:34

{title}Woensdagmiddag, een vergadering op de redactie van Het Parool. Speciaal kwam een verslaggeefster de gang van zaken verstoren met nieuws dat insloeg als een bom: Marco van Basten stopt ermee. Eigener beweging, nog wel. Alleen Nico Dijkshoorn, in zijn column in VI, had voorzien dat deze drastische maatregel uitgerekend gisteren plaats zou vinden. Maar ik had het kunnen weten.

Eerder op de dag belandde ik per toeval op de website van Jungle Minds, internet consultants. Daar las ik een bloginterview met Gabriël van Gastel, coördinator Nieuwe Media van Ajax, die trots vertelde dat de contentmigratie van de oude naar de nieuwe portal Ajax.nl best een zware klus was tussen de bedrijven door, maar uiteindelijk soepel verliep. Soepel, is misschien niet helemaal het goede woord.

“Het resultaat is een overzichtelijk, gebruiksvriendelijke en multimediale website met duidelijke doelgroepingangen, waarin elke bezoeker makkelijk zijn weg kan vinden.” Hoewel ik het daar strikt genomen niet mee eens ben, wilde ik eigenlijk alleen reageren op bezoeker OnlineTom, die via de nieuwe voorpagina direct werd doorgeleid naar shirtreclame. Hinderlijk. Ajax, maar ook de KNVB, schijnt niet te begrijpen dat je bezoekers met dat soort fratsen verjaagd. Het probleem is zo verholpen: kwestie van ‘/Home’ achter de url typen, en dan die site bookmarken.

{title}

Maar hoe zit het eigenlijk met de SEO na de contentmigratie van Ajax.nl? Recent in een blog nam ik Ajax als voorbeeld van een bedrijf dat persberichten online plaatst, en zo een goede SEO afdwingt – met het persbericht over de aanstelling van Marco van Basten als lichtend voorbeeld. Wie zocht op Marco van Basten, kwam als eerste uit op de website van Ajax. Zoals het hoort.

Wat schetst mijn verbazing? Marco van Basten is door Ajax.nl zorgvuldig ontgoogled, ware hij Nina Brink! Het persbericht is domweg van de Google-1-positie verdwenen. Foetsie. Spoorloos. In dat geval zou ík ook meteen de handdoek hebben geworpen…

Afbeelding: Soccernews.

Remco Janssen is de founder van Silicon Canals: een nieuwsplatform voor, door en over startups, scale-ups en technologie in Europa.

Categorie
Tags

5 Reacties

    Alex Timmers – Online Presence

    De nieuwe site is weliswaar, redelijk, goed geoptimaliseerd maar helaas is niet overal goed gebruik gemaakt van zogenaamde 301 redirects. Met andere woorden: Content stond hier, staat nu daar. Het is een veelgemaakte fout bij het lanceren van een vernieuwe website ..

    Grote kans dat het een van de oorzaken is dat de zoekopdracht Marco van Basten een enkel Ajax.nl resultaat oplevert..

    Alex Timmers

    Online Presence – Zoekmachine Marketing


    7 mei 2009 om 09:52
    remcojanssencom

    Dank voor de technische verklaring, ik vermoedde al iets van dergelijke aard. Heb je meer voorbeelden van grote bedrijven die hiermee hun seo vakkundig om zeep hebben geholpen, Alex – of anderen? En tips en trics hoe te voorkomen?


    7 mei 2009 om 09:56
    André Scholten

    Maar waarom zou Ajax gevonden moeten worden op “Marco van Basten” 😉 Actueler dan dit kan niet.


    7 mei 2009 om 10:36
    Tamourt

    Als je ‘marco van basten ajax’ googled dan is hit nr 3: Van Basten nieuwe trainer van Ajax……..


    18 juni 2009 om 07:44

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!