Consumentenbond: Mobiel internet trager dan beloofd
Vodafone herkent zich niet in de resultaten, bij Telfort vinden ze dat het klopt en bij KPN willen ze ‘meer informatie’. De Consumentenbond onderzocht het verschil tussen gecommuniceerde en werkelijke mobiele internetsnelheid. ‘Het onderzoek maakt duidelijk dat er grote verschillen zijn in de aangegeven snelheden en dat wat providers daadwerkelijk bieden. Zo halen Debitel en Vodafone gemiddeld slechts 15% van de beloofde maximumsnelheid.’
De Consumentenbond heeft het over ‘providers’ die de ‘beloofde snelheid’ in veel gevallen ‘niet waarmaken’. En 15 procent van de beloofde snelheid, dat is natuurlijk een farce. Vodafone wacht op het onderzoek, KPN ook. Op Webwereld (waar ze de boel aanzwengelden) reageren de woordvoerders. Volgens Vodafone ligt het aan ‘de meetmethode’. Hieronder meer over het onderzoek.
Ik heb zelf het idee, dat veel mensen de Consumentenbond als ‘een instituut’ ervaren. Vind het daarom ook wel apart, dat ze dit soort nieuwsberichten publiceren zonder enig achterliggend verhaal over de methode van onderzoek of ondersteunend cijfermateriaal (in het bericht staat geen link naar de Digitaalgids van mei, ben zelf geen lid). Via een woordvoerder van de Consumentenbond heb ik het artikel in de Digitaalgids zojuist ontvangen. Enkele citaten:
Over het onderzoek en de methode:
“In februari reden we zeven dagen lang met de trein en de auto door Nederland. Met vijf dezelfde telefoons maten we de snelheid van de netwerken van Debitel, Telfort, T-Mobile en Vodafone. We richtten ons daarbij op abonnementen die snel mobiel internet bieden (384 kbit/s en hoger). Daarnaast maakten we een inventarisatie van de abonnementen en voorwaarden. Informatie over de dekking van netwerken ontbreekt, omdat daarvoor te weinig meetgegevens zijn verzameld.”
“Opvallend is dat de twee aanbieders op het netwerk van KPN verschillend presteren. Debitel belooft een maximumsnelheid van 3600 kbit/s maar haalt gemiddeld 543 kbit/s. Telfort belooft ‘maar’ 768 kbit/s als maximum en haalt gemiddeld 683 kbit/s.”
“Vodafone heeft een eigen netwerk en verkoopt abonnementen onder zijn eigen naam. Het bedrijf claimt net als Debitel een snelheid van 3600 kbit/s, maar met een gemiddelde snelheid van 534 bezetten ze de laatste plaats van de meting.”
“Er kan er maar een de snelste zijn en dat is T-Mobile. Het iPhone-abonnement van T-Mobile haalt gemiddeld een snelheid van maar liefst 1786 kbit/s. Zo’n 75% van de metingen lag tussen de 1500 en 2900 kbit/s. Het web’n’walk-abonnement is goede tweede. Daarmee haalt u gemiddeld een snelheid van 812 kbit/s (theoretisch 1024 kbit/s). In zo’n 70% van onze metingen lag de snelheid tussen de 700 en 1300 kbit/s.”
Conclusie van de Consumentenbond, aan het einde van het artikel:
“Kies T-Mobile voor het snelste mobiele internet en de beste voorwaarden. Het iPhone-abonnement biedt het snelste internet (en de beste internettelefoon). Web’n’walk is minder snel, maar geeft u meer vrijheid in de keuze van abonnement en toestel.”
Heb ook contact gezocht met de door Webwereld geciteerde woordvoerder van Vodafone, maar daar geven ze vooralsnog niet thuis. Ik kan me voorstellen dat ze ergens vandaag met een tegenbericht/ontkrachtend persbericht zullen komen. Vodafone komt er in ieder geval niet lekker vanaf op deze manier. Wordt vast vervolgd.
Woordvoerder Joost Galema belde net terug. Hij vindt het onderozek ‘erg ongenuanceerd’. Want, zo zegt Galema, er is geen rekening gehouden met beperkende voorwaarden. Namelijk, en dat staat niet in het nieuwsbericht van de Consumentenbond, dat de snelheid is gemeten vanuit rijdende voertuigen (trein + auto). Galema: ‘In het artikel wordt gesuggereerd dat er een snelheid beloofd wordt. Dat geeft een scheef beeld.’ Juist voor een organisatie als De Conumentenbond is het belangrijk om een realistisch beeld te geven, vindt Galema. ‘Je maakt consumenten onterecht ontevreden.’
In de uitkomsten van het onderzoek van De Consumentenbond herkent Vodafone zich totaal niet Galema: ‘Wij meten voortdurend de snelheden. Dat laten we ook door externe partijen doen. Als je dit soort dingen meet, moet je dat nauwkeurig doen.’
T-mobile heeft volgens de website twee abonnementen:
* web’n’walk Standard (384 kbps / 64 kbps) € 9,95/maand
* web’n’walk Plus (1 Mbps / 384 kbps) € 14,95/maand
Ik ga er vanuit dat met de Plus is getest. Helaas niet beide, want is was benieuwd geweest naar de verschillen.
Onze ervaringen zijn precies andersom. Kwalitatief stelt t-mobile zwaar teleur. Het is niet mogelijk om met hun UMTS kaart vanaf een vaste locatie (bij klant op kantoor bijv) een stabiele Remote desktop verbinding op te zetten en daar wat mee te doen zonder onnoemelijk gestotter.
Ik vind het dan ook erg scheef dat de Consumentenbond puur test op snelheid. Zaken als de latency (“ping”) van de verbinding is ook van groot belang. Als jij 100ms moet wachten tot de data met de hoogste snelheid terug komt dan vraag ik me af wat er uiteindelijk sneller was.
Wij zijn heel tevreden met Vodafone. Veel stabieler dan onze t-mobile kaartjes voorheen, daarnaast ook op meer plekken 3G bereik, waar we bij t-mobile nog vaak bekeken uitkwamen met GPRS snelheden.
Een jaar geleden heb ik heel bewust voor Vodafone gekozen omdat die de hoogste snelheid in combinatie met een Fair Use Policy boden. Alle anderen hadden datalimieten of veel langzamere verbindingen. Een paar weken geleden kwam ik er achter dat mijn zwager die een T-mobiel abbo heeft met een (tragere) 3g verbinding dan mijn vodafone umts 35g , dat die veel sneller was dan ik ? Vodafone maar even gebeld want ik dacht toch echt ergens een instelling fout te hebben staan,. Kreeg ik als uitleg dat de umts verbindingen anders de snelheid opbouwen, standaard gaan ze op gprs bijv. en naarmate de verbinding meer nodig heeft ( streaming tv bijv ) dan gaat de snelheid mee omhoog.
Ik vind het een vreemde uitleg maar ik moet toegeven dat wanneer ik een snelheidstest doe rond de 80kbs p/s zit , maar dat een streaming video uitstekend te doen is, wat me sterk lijkt met de 80kbs
Heeft iemand een idee hoe die techniek werkt ? en of de Vodafone uitleg dan zou kloppen ?
Misschien moeten ze ook eens met de blackberry toetsen. Wel grappig dat je voor elke mobiele aanbieder dezelfde telefoon gebruikt (behalve voor t-mobile).
De geloofwaardigheid van de consumentenbond gaat ernstig achteruit.
Misschien moeten ze wat concurrentie krijgen, dan kunnen we ook eens een onderzoek doen naar de beste consumentenbond.
Het is inderdaad erg afhankelijk van de provider die je kiest. Ik zelf heb de consumentenbond nooit erg serieus genomen. Je kunt beter opzoek gaan naar enkele goede review websites.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!