Af en toe kom je van die bedrijven tegen die de toepassing van nieuwe media begrijpen. Ray-Ban is, wat mij betreft, één van die bedrijven. Met de zomer in aantocht rent iedereen zónder hippe bril direct naar de winkel, om snel een kick ass zonnebril aan te schaffen. En daar kom je die in je nek hijgende verkoper tegen, terwijl je twintig verschillende modellen past. Ik krijg er vaak de kriebels van.
Gelukkig lost Ray-Ban mijn probleem op. Ga je namelijk naar Rayban.com dan zie je al snel dat er een interactieve website is neergezet. Op de site zijn video, augmented reality en fotomateriaal van ‘fans’ op een slimme manier geïntegreerd. Ray-Ban Virtual Mirror biedt al vanaf oktober 2008 aan iedereen met een webcam de mogelijkheid om zonnebrillen vanuit huis te passen.
Ray-Ban Virtual Mirror
Om de Virtual Mirror te gebruiken moet je deze op je computer installeren. Na dit te hebben gedaan start je de applicatie en maak je verbinding met je webcam. Stap twee is het scannen van het gezicht waarbij je punten aangeeft zoals de hoeken van je mond en de plek waar je ogen en je oren zitten. Na stap twee begint de fun en kan je zonnebrillen passen.
Naast het passen van verschillende zonnebrillen zijn er nog een paar mooie features:
- Save on your pc
- Print picture
- Join the community
Ray-Ban Community
Rayban.com biedt onder de noemer “never hide community” ruimte voor fans van het zonnebrillen merk. Bij elk type zonnebril kan je onderaan de website foto’s zien van mensen die deze al hebben aangeschaft. Ook is er een tab voor community favorites, waar een fotoreeks van voornamelijk twintigers en dertigers met Ray-Ban zonnebrillen staat.

Verbeterpunten
Hoewel ik bijzonder enthousiast ben over het gebruik van nieuwe media door Ray-Ban, zie ik nog wel wat verbeterpunten:
- De website (flash) heeft veel tijd nodig om te laden
- Er is geen koppeling naar verkooppunten of een webshop
- Niet alle (nieuwe) modellen zonnebrillen zijn beschikbaar in de Virtual Mirror
Toch is deze Virtual Mirror van Ray-Ban een goed voorbeeld hoe je een community kan inzetten om je merk te versterken. De toevoeging van augmented reality om het product te ‘passen’ vind ik misschien nog wel sterker. Dit moeten meer bedrijven doen! Hans Anders, waar blijf je? ;-)