Ray-Ban Virtual Mirror: Zo gebruik je augmented reality!

Ray-Ban Virtual Mirror: Zo gebruik je augmented reality!


Af en toe kom je van die bedrijven tegen die de toepassing van nieuwe media begrijpen. Ray-Ban is, wat mij betreft, één van die bedrijven. Met de zomer in aantocht rent iedereen zónder hippe bril direct naar de winkel, om snel een kick ass zonnebril aan te schaffen. En daar kom je die in je nek hijgende verkoper tegen, terwijl je twintig verschillende modellen past. Ik krijg er vaak de kriebels van.

Gelukkig lost Ray-Ban mijn probleem op. Ga je namelijk naar Rayban.com dan zie je al snel dat er een interactieve website is neergezet. Op de site zijn video, augmented reality en fotomateriaal van ‘fans’ op een slimme manier geïntegreerd. Ray-Ban Virtual Mirror biedt al vanaf oktober 2008 aan iedereen met een webcam de mogelijkheid om zonnebrillen vanuit huis te passen.

Ray-Ban Virtual Mirror
Om de Virtual Mirror te gebruiken moet je deze op je computer installeren. Na dit te hebben gedaan start je de applicatie en maak je verbinding met je webcam. Stap twee is het scannen van het gezicht waarbij je punten aangeeft zoals de hoeken van je mond en de plek waar je ogen en je oren zitten. Na stap twee begint de fun en kan je zonnebrillen passen.

Naast het passen van verschillende zonnebrillen zijn er nog een paar mooie features:

  • Save on your pc
  • Print picture
  • Join the community

Ray-Ban Community
Rayban.com biedt onder de noemer “never hide community” ruimte voor fans van het zonnebrillen merk. Bij elk type zonnebril kan je onderaan de website foto’s zien van mensen die deze al hebben aangeschaft. Ook is er een tab voor community favorites, waar een fotoreeks van voornamelijk twintigers en dertigers met Ray-Ban zonnebrillen staat.

{title}

Verbeterpunten
Hoewel ik bijzonder enthousiast ben over het gebruik van nieuwe media door Ray-Ban, zie ik nog wel wat verbeterpunten:

  • De website (flash) heeft veel tijd nodig om te laden
  • Er is geen koppeling naar verkooppunten of een webshop
  • Niet alle (nieuwe) modellen zonnebrillen zijn beschikbaar in de Virtual Mirror

Toch is deze Virtual Mirror van Ray-Ban een goed voorbeeld hoe je een community kan inzetten om je merk te versterken. De toevoeging van augmented reality om het product te ‘passen’ vind ik misschien nog wel sterker. Dit moeten meer bedrijven doen! Hans Anders, waar blijf je? ;-)


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 15 reacties op dit artikel

  • Welkom in de online2offline wereld van het passen!

    Mooie manier om de klant te betrekken en de experience te bouwen rondom je merk.
    Ze hebben goed door dat het de mensen zijn die de brillen dragen en ook de mensen (consumenten) zijn die de brillen (ver)kopen.

    Ze bieden het platform en laten de consumenten er (samen mee) spelen.

    geplaatst op
  • Mooi idee, en niet verkeerd uitgevoerd ook. Wel oppassen dat zo'n app geen valse hoop schept bij consumenten. Hoe een bril (virtueel) staat is één ding, hoe deze vervolgens op je hoofd past in de winkel is iets heel anders.

    Al met al wel erg leuk dat Ray Ban op een originele manier AR inzet.

    geplaatst op
  • @Olivier, ik vraag me af of deze virtuele bril in het echt inderdaad heel anders staat. Heb jij beide kunnen vergelijken?

    geplaatst op
  • Inderdaad een leuk idee, brilfactory.nl heeft dit trouwens ook al een tijdje.

    geplaatst op
  • Leuke video review Bram! :-) Ray-Ban past augmented reality inderdaad erg goed toe.
    Het is niet helemaal voor deze zomer gelanceerd, Igor schreef er vorig jaar al iets over op ViralBlog.

    Sowieso is Ray-Ban een erg goed merk als het gaat om innovatie en marketing; de hele Never Hide campagne is goed doordacht opgezet, ook viraal.

    geplaatst op
  • Sweet! Erg leuke toepassing, kende hem nog niet!

    geplaatst op
  • Erg gaaf Bram, thx!
    Volgende keer wel zorgen dat M!-logo niet gespiegeld in video komt ;-)

    geplaatst op
  • @Matthijs: Tnx! Ik kwam via google inderdaad bij een artikel van VB, wachtte al op een reactie van jou ;) Omdat het een goed voorbeeld is vond ik het interessant om wat dieper op de app en site in te gaan. Ray-Ban is inderdaad sterk op het gebied van marketing, maar waarom hebben ze voor de virtual mirror de pers niet opgezocht? De (slechte) videos die op YouTube staan zijn bijna niet bekeken. En er zijn weinig blogs die het hebben opgepakt.

    @Marco: Dacht dat het met een M! niet zo zou opvallen. Zal de banner de volgende keer omdraaien! ;)

    geplaatst op
  • Augmented reality advertentie van Ford Ka in de Metro vandaag.
    http://twitter.com/mdebruin/status/1475017429

    geplaatst op
  • Gaaf gedaan, zowel de video preso van Bram als de augmented reality toepassing. Heel erg stoer!

    geplaatst op
  • Zondermeer fraai, alleen haak ik direct af als ik eerst software moet downloaden voor zoiets als het passen van een bril. Dat moet toch binnen de browser (flash) zelf te regelen zijn?

    geplaatst op
  • @Erwin, begrijpelijk. De applicatie vreet wel redelijk wat geheugen, geen idee dus of dit via je browser kan. Lijkt me wel.

    geplaatst op
  • Helaas, een .exe bestandje downloaden. Niet voor mac dus :(

    geplaatst op
  • Binnenkort is dit allemaal mogelijk; over ongeveer anderhalve maand gaat op http://www.eye-wear.nl een pilot project draaien waarbij de consument zonnebrillen in 3D kan gaan passen. Maar dan zonder lange laadtijd en met de mogelijkheid om het product direct aan te schaffen.

    geplaatst op
  • @ Bernd: 5 maanden later nog niks te zien op eye-wear.nl ?? Gaat dit nog komen of is het plan van de baan geschoven?

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.