• Mobile
    wordt gesponsord door

Verkoop iPhones 88% gestegen

Verkoop iPhones 88% gestegen
, Carl Mangold

{title}Toen ik Apple’s allereerste iPhone demofilmpje zag, wist ik ‘t meteen: dit apparaatje gaat de wereld op z’n kop zetten. Inmiddels zijn we pakweg anderhalf jaar verder, en lopen er al meer dan 17 miljoen consumenten met zo’n telefoontje op zak. De verkoopcijfers in de laatste drie maanden van 2008 lagen maar liefst 88% hoger dan die van een jaar daarvoor. En in de USA is het inmiddels al the best selling handset overall (dus inclusief alle niet-smartphones!).

Andere met die iPhone gerealiseerde successen zijn de enorm sterke groei van mobiel internet (Bart Weijermars, Directeur Marketing bij T-Mobile in Nederland:

“iPhone 3G wordt niet alleen gezien als hippe gadget, maar het toestel wordt ook echt intensief gebruikt. Vooral internetten is populair. In december zagen we het gemiddelde datagebruik stijgen naar 2 TeraByte per dag. Ten opzichte van vorig jaar is dat bijna 7 keer zoveel.”

Denk ook aan de ongelofelijk grote hoeveelheid iPhone programmaatjes die er gedownload worden (inmiddels zijn er al meer dan een half miljard gedownload; er gaan er pakweg 60 per seconde over Apple’s virtuele toonbank).


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 35 reacties op dit artikel

  • Misschien ook is interessant om te lezen: Resultaten van de iPhone na een halfjaar

    geplaatst op
  • Pfff, ben ik dan de enige die er nog geen een heeft ;(

    geplaatst op
  • Grappig om de stukjes van marketing websites (blogs) terug te lezen. Zo zie je precies hoe weinig inzicht veel 'marketing kenners' blijken te hebben. Ze kunnen enkel succes zien als het al bewezen is. Daarvoor blijkt het voor velen erg moeilijk te zijn...

    http://www.molblog.nl/mobile/5466

    http://www.molblog.nl/online/7361

    http://www.molblog.nl/innovatie/7874

    http://www.molblog.nl/reacties.php/7630

    geplaatst op
  • @Marianne: Klopt helemaal; toen ik anderhalf jaar geleden mijn berichtje 'Mobiel Internet Explodeert' op dit blog plaatste kwamen er aanzienlijk meer 'ik moet het allemaal nog zien'- dan 'wauw'-reacties. En zelfs vandaag de dag nog zijn er mensen zoals bijvoorbeeld Albert Treur die het inmiddels al zeer uitvoerig aangetoonde succes nog steeds proberen te ontkennen.

    Best jammer voor ons vak, die wijdverbreide weerstand tegen vernieuwingen.

    geplaatst op
  • @Carl Mangold
    Ik merk vaak wel dat het een typisch Nederlands trekje is. Succes vinden ze erg vies en houden zowiezo van de underdog. Zodra je geen underdog meer bent misgunt iedereen je succes. Maar wat mij eigenlijk gevaarlijker lijkt is dat dit vaak mensen zijn die beslissen over campagnes, strategieën (door anderen voor gesteld) en de algemene marketing van een beddrijf. De visieloosheid is dan nog een extra handicap.
    Ook reageerde ik wel eens op stukjes waar de iphone weer werd neer gezet als een mislukking. Ook al kwam je met feiten en technische achtergronden, dan nog wilden ze het niet weten. En ze zijn er nog steeds.
    Zo kan ik me nog discussies in de Adformatie herinneren die over het internet gingen. Ook hier waren vooral marketeers vrij sceptisch over en het gros beweerde zelfs: Vliegt wel weer over.
    Met de lancering van mobiele merk Ben was het helemaal lachen. Toen beweerde echt iedereen in marketing land dat het de grootste fout was om je te richten op de gewone man en de Turk om de hoek. Niemand zou mobiel gaan bellen buiten de zakelijke markt.
    Kijk, achteraf kun je dit wel allemaal makkelijk beweren, maar zou een marketeer niet moeten worden aangenomen op dat kleine beetje extra gevoel voor zaken?

    geplaatst op
  • Ik vind de iPhone wel een voorbeeld van ubiquitous computing pur sang. Dit multi-purpose-device is echt een alles-kunner, waarop je ook nog eens telefonisch bereikbaar bent.

    Nadat de iPhone is gelanceerd heb ik 'm een beetje gevolgd, met het idee op termijn wellicht ook zo'n hip apparaatje aan te schaffen. Inmiddels begrijp ik de over-enthousiaste reacties ook. Hoe handig is het, als mijn vriendin thuis op ons kindje past en het boodschappenlijstje (google doc) actualiseert, terwijl ik in de supermarkt boodschappen doe en tegelijk een lekker dessert van Smulweb uitkies en de ingredienten daarvoor bij elkaar zoek. Omdat we een gezamenlijk account op smulweb hebben, heeft mijn vriendin in de favorieten-lijst gezien wat ik voor dessert heb uitgezocht en stuurt via SMS haar enthousiaste reactie.

    Ik hoor de kritische geluiden al op de achtergrond, maar als je ziet hoe snel dat ook iemand met minder affiniteit met techniek heeft, google docs, de iphone, web apps e.d. weet in te zetten, dan kun je niet anders dan beamen dat dit toestel echt iets heeft veranderd in het digitale landschap.

    geplaatst op
  • @Carl Beetje jammer dat je nu Albert naar voren brengt in je reacties. Ik heb zelf niet zoveel moeite met zijn pogingen om de 'polonaise' rondom de iPhone en Apple in het bijzonder wat af te remmen. Uiteindelijk was de iPhone aanvankelijk een gemankeerd toestel en is het slechts aan het bijna seculiere gedrag van de Apple adpten ten opzichte van Microsoft te danken dat het de eerste periode zonder UMTS aan boord goed doorgekomen is.

    geplaatst op
  • @brak
    Hoe kom je erbij dat de eerste iphone een gemankeerd toestel was? Het maakte gebruik van edge, dat in de VS heel goed werkt. De eerste versie was zelfs beter dan de meeste telefoons die toen op de markt waren.
    Jij praat weer gewoon allemaal die mensen na die mekaar weer napraten maar de ballen verstand van zaken hebben. Dit bedoel ik nou. Verdiep je ergens in of reageer gewoon niet.
    Dezelfde mensen zeiden ook dat het de grootste fout van apple was om 10 jaar geleden geen floppy support meer te geven.
    En kijk nu. Deze zelfde mensen hebben het over bluetooth(...) en andere dingen die zowiezo gaan verdwijnen.

    geplaatst op
  • @brak: Wat er vrijwel altijd fout gaat bij die vergelijkingen is dat het ene kamp kijkt naar wat er theoretisch mogelijk zou zijn op basis van de technische specificaties, en het tweede naar wat je er daadwerkelijk mee kúnt, dankzij de ongelofelijk makkelijke, overzichtelijke en gebruiksvriendelijke software.

    Er zijn op dit moment echt bizar veel meer telefoontjes met Microsoft Mobile Explorer en Opera dan iPhones met Safari, maar toch groeit het gebruik van mobiel internet pas dankzij die iPhones ineens met 700% naar 2TB. En er zijn ook al gigantisch veel meer programmaatjes voor Symbian en Windows Mobile smartphones, maar alleen Apple verkoopt er een half miljard in nog geen zes maanden.

    Trouwens, Apple is niet het enige bedrijf dat zich meer op gebruik dan op specificaties richt. Een Nintendo Wii bijvoorbeeld stelt ook qua specs veel minder voor dan een XBox 360 of een PlayStation 3. Maar toch gaan er gigantisch veel meer van over de toonbank, en zijn de gebruikers er aanzienlijk blijer mee.

    geplaatst op
  • Carl. 17 miljoen iPhone consumenten op meer dan 1.2 miljard verkochte telefoons in 2008. Lekker marktaandeel! Enig idee wat Apple per iPhone als A/P moet investeren voor deze aantallen? En Marianne weet jij waar je het over hebt?

    http://www.networkcomputing.com/blog/dailyblog/archives/2007/01/apples_top_10_m.html;jsessionid=CNRBYVG5LSOW0QSNDLPCKH0CJUNN2JVN

    http://www.infosyncworld.com/news/n/9636.html

    Hoezo NIET gemankeerd?

    geplaatst op
  • nog een keertje top 10 problemen met iPhone...

    geplaatst op
  • @Andreas
    Blogpost is van 2 (!!) jaar geleden.

    Bekijk deze grafiek is: (gaat nog niet eens over Q4 2008)

    @All
    Volgens mij wordt dit een beetje een zinloze discussie. Sommige mensen hier willen het volgens mij niet begrijpen.

    geplaatst op
  • @Andreas: Van die 1.2 miljard verkochte telefoons in 2008 (waar heb je dat getal trouwens vandaan?) waren er ook slechts 20 miljoen voorzien van Microsoft's Windows Mobile. En daarmee vergeleken vind ik dat marktaandeel van nieuwkomer Apple toch best aardig ;-)

    En wat dat investeren betreft: Apple draait er juist bizar veel winst op.

    Tot slot voor wat betreft die problemen: welke problemen heb je er eigenlijk zelf mee? Of heb je zo'n ding wellicht nog nooit in je handen gehad? Doe dan voor de grap eens een onderzoekje onder 10 mensen die er wél een hebben, en vergelijk de resultaten van dat onderzoekje met die berichten die je napraat. Wellicht krijg je dan een beter beeld van de werkelijkheid.

    geplaatst op
  • @ anne jan deze gedateerde post is een reactie op Marianne die reageert op brak. De iPhone was aanvankelijk een gemankeerd toestel zo stelde brak. En dat klopt. .

    @Carl vraag een ajaxfan nou niet wat hun favoriete club is. En eh leuk artikel maar ik zie niet wat de bijdrage van de iPhone op de winst is jij wel?

    geplaatst op
  • Carl, en ja ik heb ook een iPhone en een eveneens zeer fraaie Nokia.
    http://www.newmobile.com/Nokia-E63/ ik zou hem niet ruilen voorihone maar goed, dat hoeft ook in mijn geval ook niet.:)

    geplaatst op
  • Andreas
    Nu is wel duidelijk dat je gewoon een emotioneel probleem met Apple of de iPhone hebt. Waar het eerder in deze discussie over ging. De bevestiging op de waarneming van Marianne heb je hiermee gemaakt. Jij bent zo iemand.
    Lees je comments er maar even op na. Zuurder gaat bijna niet en je argumenten slaan kant nog wal.
    Op het laatst gooi je je eigen ruiten in door te verraden dat je eigenlijk geen iPhone hebt. Want je zou echt een rand debiel zijn om een Nokia e63 te prefereren boven een iPhone: )

    geplaatst op
  • @Andreas: Laten we terug naar de feiten gaan:

    - De verkoop van iPhones groeit gigantisch, terwijl de anderen hun winsten zien krimpen.
    - Het gebruik van mobiel internet explodeert, specifiek vanwege die iPhone.
    - Apple verkoopt een half miljard iPhone apps in de eerste zes maanden dat de AppStore bestaat.
    - Werkelijk iedere al veel langer actieve fabrikant sleutelt plotsklaps nerveus aan telefoontjes die de zouden moeten gaan concurreren met dit apparaatje van de (op deze markt) nieuwkomer Apple.
    - En ook zij ze vrijwel allemaal ineens druk aan de slag met het optuigen van een eigen AppStore kopie.

    Nou, als Apple dat allemaal doet met een volgens jou nogal lullig en gemankeerd apparaatje, dan vraag ik me echt af hoe we die mobieltjes van alle concurrenten moeten typeren...

    geplaatst op
  • @Carl. ik had eigenlijk niet zoveel zin in deze discussie maar lezen is nog steeds niet je sterkste kant blijkt....volgens mij wordt er door zowel brak en Andreas verwezen naar de beginperiode toen er wel veel aan de iPhone mankeerde (zie linkjes). Overigens er werden in 2008 inderdaad bijna 300 mio telefoons per kwartaal verkocht en ik zie dat je het antwoord op de winstbijdrage van de iPhone schuldig blijft, zoals gewoonlijk zit je verhaal weer vol aannames. Volgende keer even beter je huiswerk doen en niet zo hijgerig achter je pc reacties opwachten

    @Mark banners, iemand met een andere mening (over Apple) en vermoed ik een zakelijk voorkeur voor Nokia een randdebiel noemen zegt helaas meer over jou dan over die 'andere'. Wat mij betreft einde discussie. Jullie lijken wel Apple fundamentalisten zeg...

    geplaatst op
  • Ah, daar hebben we toch Albert Treur weer. Godzijdank. Ik begon me al haast zorgen over je te maken, joch. Jouw gekwetter als antagonist is net zo goed voor mijn posts als dat gekloot van die h4ck3rs voor Boxxy's populariteit was. (Of nee, sorry, nu overdrijf ik...)

    Anyway, blijf vooral flink tegengas geven. Hoe zinloos het ook lijkt, je maakt er echt mensen blij mee!

    geplaatst op
  • @Albert Treur
    Iemand beschuldigen dat lezen niet zijn sterkste punt is vind ik net zo plat en erg als dat wat Mark zegt.
    Enfin, beste Albert. Misschien is het toch goed je even wat misvattingen recht te zetten.
    Als er een product op de markt komt, dus ook een nieuw type (nieuwe nooit eerder gebruikte functies of mainboards) nokia zal deze niet foutloos functioneren. Dat is voor elk product zo.
    Het ding is dat het veel mensen niet opvalt omdat de veranderingen zo klein zijn dat ook fouten snel wegvallen.
    Apple heeft het gebruik van en het begrip telefoon totaal veranderd. Iedereen hopt hier achteraan. Als Apple deze telefoon niet had gemaakt zouden we technisch veel lager niveau telefoons van de andere merken hebben gehad de laatste jaren.
    Nou kun je wel gaan muggen over foutjes in de eerste versie van de iPhone maar dit slaat nergens op. Bijzaak.
    Als je over dat soort dingen gaat zeuren heb je geen open vizier en geen visie. Iedereen die groot wil worden en dingen verandert maakt fouten. Daardoor komen we ergens en is er vooruitgang.
    Mensen die enkel op de flaws en de kleine dingetjes van het grote geheel letten zijn klein denkers die zelf zeer zeker nooit iets van betekenis zullen en kunnen presteren.
    Mensen die groots in de wereld staan, grote dingen creeëren en ideeën hebben worden harder en veelal krititscher aangepakt als ze met iets nieuws komen dan mensen die eigenlijk nooit iets presteren, enkel over andermans prestaties schrijven (of kraken) en redelijk middelmatig zijn.
    De foutjes die in de iPhone lagen wegen totaal niet op tegen het eheel. En dat zien mensen als jij totaal niet.
    Dat is jammer.

    geplaatst op
  • @Albert Treur
    Ik zat je net op google te zoeken en zie dat je eigenlijk alleen maar zuur zit te commenten overal. Niets is goed, niets is leuk, niets mag men goed of leuk van je vinden.
    Vanwaar zo zuur?
    Het moet verschrikkelijk zijn om in jou schoenen te staan. Jij zal nooit verder kunnen in het leven of iets presteren met deze houding.
    Cheer up! En kijk eens naar kansen i.p.v. alles te kraken.
    Tuurlijk, kraken is de makkelijkste weg, maar je hebt toch wel iets van een ruggegraat?

    geplaatst op
  • Vooruit, nog een keertje dan. Carl volgens mij heb je mij 'geroepen" met je reactie hierboven.
    "En zelfs vandaag de dag nog zijn er mensen zoals bijvoorbeeld Albert Treur die het inmiddels al zeer uitvoerig aangetoonde succes nog steeds proberen te ontkennen." Dus toch een kleine reactie. Maar ook nu manouvreer je er weer langs met wat doorzichtige demagogie. Ik zou maar weer gaan brandgaggen, daar ben je beter in dan in de discussie ...

    @Lisa ken ik u? Jiij mij in ierder geval niet....

    geplaatst op
  • Nog even terug naar de worldwide handheld sales. Onderzoeksbureau Gartner voorspelde 1.2 miljard mobiele verkochte telefoons in 2008. Na twee jaar heeft Apple ondanks/dankzij alle investeringen in volume een marktaandeel met de iPhone van 1%. Knap maar niet erg zorgwekkend voor Nokia, Samsung etc...

    geplaatst op
  • On topic Nokia 5899 iPhone killer?

    Nokia has launched its first touch-screen phone in the UK in an effort to break into the high-end market, currently dominated by devices such as Apple's iPhone and Research in Motion's BlackBerry range. Nokia claims it has already shipped 1m units of the 5800 model worldwide.

    Nokia rolled out the phone in October to seven countries, mainly in emerging markets, including India, Taiwan, Indonesia and Russia. In Moscow, supplies sold out within hours of the launch, while in the UK more than 150 people queued outside Nokia's flagship London store, Nokia claims.

    The 1m shipment milestone comes just days after Nokia announced that its Q4 2008 profits plummeted 69% year-on-year. Nokia, the largest mobile phone supplier in the world, made wider-than-expected losses with net profit slipping to USD748.4m and sales revenue falling 19% to USD16.45bn.

    Besides the wider economic downturn, Gartner analyst Carolina Milanesi attributed the results to the "relative weakness that Nokia has in the high-end portfolio for markets such as Western Europe".

    According to Gartner figures, published last year, Nokia holds a 42% majority of the smartphone market. However, this lead is falling as Apple and Research in Motion's market share rises. In Q3 2008 Apple took 12.9% of the smartphone market, a 327.5% year-on-year increase, while Research in Motion recorded 81.7% growth with a 15.9% market share.

    A new report by analysis firm Generator Research predicts that Apple could overtake Nokia and claim 40% of the global smartphone market by 2013.

    Nokia's 5800 device, along with its recently launched N97 phone, mark an effort to gain a foothold in the mass market for touch-screen phones. Nokia is also aiming to appeal to the western market, undercutting its rivals and selling the device for GBP249 (USD341) in the UK. Comparably, the entry-level 8Gb iPhone 3G is available on pay-as-you go through O2 for GBP342.50 (USD468). In 2008 Nokia sold most of its phones in India and China.

    The 5800 launch comes amid predictions by Nokia that in 2009 industry-wide mobile volumes will decline by approximately 10% from 2008 levels, following years of growth. This altered outlook comes one month after Nokia predicted a drop of just 5%.

    geplaatst op
  • Toch sportief van je, Albert, om dit bericht te plaatsen terwijl het je eerdere meningen op diverse plaatsen tegenspreekt.

    Ik vond het nogal raar dat ze zich met die Nokia 5800 in oktober eerst vooral op de 'emerging markets' richtten, terwijl ze met de Nokia 97 (wat volgens mij ongeveer hetzelfde toestel is, maar dan met een uitschuifbaar toetsenbordje) hun verloren aandeel op de westerse markt willen heroveren. Ik zou het persoonlijk precies omgekeerd hebben aangepakt.

    Anyway, goed om te zien dat er waardige concurrentie voor die iPhone komt. Want een stevige concurrentie levert over de hele lijn betere producten en strakkere prijsstellingen op.

    geplaatst op
  • @ Carl ik spreek nog steeds een aantal zaken tegen maar kan het relatieve succes van Apple natuurlijk niet ingoreren, wel nuanceren. Met name het appelkleurige bord voor de kop van een hoop branchegenoten wakkert dat gevoel voor nuance zo nu en dan aan :). Maar Calimero (iPhone) met minder dan 1 % mdl maakt de Noika's en Samsungs van deze wereld alleen maar sterker, niet bang.

    Overigens het Apple gevoel is gewoonlijk sterker in welvaartsgebieden. Ik denk dat Nokia ' emerging markets' gebruikt om te leren, het realiseren van een snel volume. En het feit dat infrastructuur in dat soort landen in het voordeel is van mobiele internettepassingen is zal ook meespelen. iPhone is vaak gekocht met lifestyle motieven al onderken ik de enorme voorsprong die men HAD als het gaat om de usability.

    geplaatst op
  • Hmm, dat gebruik van 'emerging markets' om snel volume te realiseren is blijkbaar mislukt. Die Nokia 5800 deed er 19 maal zo lang over om op 1 miljoen stuks verkocht te komen, dan de iPhone 3G.

    geplaatst op
  • Carl, je blijft appeltjes met peertjes vergelijken. Nokia heeft ook 40 keer zoveel referenties in het assortiment. Vandaar de enorme niet ter discussie staande marktaandelen van Nokia en Samsung. En dat nog los van de overgewaardeerde aankoopmotieven. Zeg maar emotie versus zakelijk.... appeltjes versus peertjes dus.

    geplaatst op
  • Tjezus, Albert. Probeer nou voor één keertje die schaarse hersencelletjes van je eens te gebruiken.

    Ik vergelijk Apple's smartphone met smartphones van andere merken, Nokia vergelijkt haar smartphones met andere smartphones, EnGadget vergelijkt smartphones met smartphones, ieder ander in deze discussie vergelijkt smartphones met smartphones, en jij vergelijkt Apple's smartphone met alle mogelijke mobiele apparaatjes die je maar kunt vinden.

    En dan beschuldig jij mij van het vergelijken van appels met peren?!?

    Ik stop bij deze met het reageren op jouw onzinnig geblaat. Want met iemand die slechts drie hersencellen heeft, die het ook nog eens met elkaar oneens zijn, valt simpelweg niet te discussiëren.

    geplaatst op
  • Laten we beginnen met een lesje lezen Carl. Ik vergelijk aankoopmotieven, markten en markt settings. Jij will een single device succes perse vergelijken met marketingmachines die tientallen referenties gebruiken om hun marktaandeel te behouden en zich echt geen zorgen maken over een partijen die op basis van een mooi product een marktaandeel claimen. Het wordt toch tijd voor een leesbrilletje of zit die apple plaat voor je kop in de weg? En eh je kan toch wel met iets meer stijl iemand proberen te beledigen? .... :-) Ik merk dat deze discussie toch echt een brugje ter ver is voor je. Zoals eerder gezegd brandgagging gaat je beter af....

    geplaatst op
  • Dat van die 3 hersencellen was geen belediging maar een compliment

    geplaatst op
  • Kijk nou een anoniempje...

    geplaatst op
  • Ok daar gaan we:

    @Lisa
    De iPhone was in het begin een apparaat dat niet optimaal functioneerde, waardoor de prijs/kwaliteit verhouding scheef begon te lopen. Je hebt enigzins gelijk als je zegt dat dat geringe invloed heeft gegad, maar het betitelen als een bijzaak is wel heel stellig (en nagenoeg niet te onderbouwen). Daarnaast heeft Apple de 'het begrip telefoon' niet veranderd. Apple heeft aan een zeer succesvol product (de iPod) een telefoonfunctie toegevoegd. Ze hebben dus eerder 'het begrip MP3-speler' veranderd.

    En dat is volgens mij meteen de grootste fout die je kunt maken: een iPhone vergelijken met een traditionele GSM of smartphone. Het is in de basis een MP3-speler (model classic, shuffle, nano 3g etc, etc.) daarna werd het een MP3-speler met Touchfunctie en WiFi (d'r zaten nog modellen tussen ja) en nu hebben ze er als laatste een GSM/3G/GPS functie aan toegevoegd.

    Maar vertel mij dan maar eens wat je dan hebt: een MP3-speler met heel veel functies (wat het in de basis al was) of een 'verandering van het begrip telefoon' (wat het pas op het laatste moment geworden is). Apple heeft een hele andere truc voor succes :) een truc die nagenoeg niet te kopiëren is.

    @Carl
    Waarom lopen je blogs zo vaak uit op platvloers taalgebruik?? ("je hebt toch wel iets van een ruggegraat", "3 hersencellen", "plaat voor de kop")

    Owja, voor de zekerheid: ik praat niet over dingen waar ik geen ervaring mee heb. Dus heb ik:

    - een iPod nano 2nd gen
    - een iPhone 3G 8GB met jailbreak
    - een HTC smartphone met WM6
    - en een hele hoop andere electronica

    geplaatst op
  • Grappig om te lezen hoe mensen als Albert Treur tochelke keer de plank volledig misslaan.
    Kijk nu eens Albert. Ik denk toch dat je beter een bakkerij kan openen dan over marketing te praten;-)

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.