Verkoop iPhones 88% gestegen

22 januari 2009, 08:31

{title}Toen ik Apple’s allereerste iPhone demofilmpje zag, wist ik ‘t meteen: dit apparaatje gaat de wereld op z’n kop zetten. Inmiddels zijn we pakweg anderhalf jaar verder, en lopen er al meer dan 17 miljoen consumenten met zo’n telefoontje op zak. De verkoopcijfers in de laatste drie maanden van 2008 lagen maar liefst 88% hoger dan die van een jaar daarvoor. En in de USA is het inmiddels al the best selling handset overall (dus inclusief alle niet-smartphones!).

Andere met die iPhone gerealiseerde successen zijn de enorm sterke groei van mobiel internet (Bart Weijermars, Directeur Marketing bij T-Mobile in Nederland:

“iPhone 3G wordt niet alleen gezien als hippe gadget, maar het toestel wordt ook echt intensief gebruikt. Vooral internetten is populair. In december zagen we het gemiddelde datagebruik stijgen naar 2 TeraByte per dag. Ten opzichte van vorig jaar is dat bijna 7 keer zoveel.”

Denk ook aan de ongelofelijk grote hoeveelheid iPhone programmaatjes die er gedownload worden (inmiddels zijn er al meer dan een half miljard gedownload; er gaan er pakweg 60 per seconde over Apple’s virtuele toonbank).

Carl Mangold
AI-specialist met de focus op veiligheid bij Carl Mangold

Carl Mangold is een expert op het gebied van kunstmatige intelligentie (AI), met de focus op het veilig en ethisch verantwoord inzetten van deze technologie. In de loop van zijn carrière heeft Carl de evolutie van AI in marketing van dichtbij meegemaakt. Waar AI aanvankelijk vooral werd ingezet om prospects te herkennen en segmenteren op basis van hun klik- en koopgedrag, heeft de technologie zich inmiddels ontwikkeld tot een krachtig middel dat (klant-)communicatie over de volledige breedte kan ondersteunen of zelfs vervangen. Stonden ethiek en privacy altijd centraal bij de toepassing van AI voor geautomatiseerde klantsegmentatie, met de opkomst van generatieve AI zijn veiligheid en betrouwbaarheid nog belángrijker thema's geworden. Carl zet zich in om bedrijven te begeleiden bij het verantwoord implementeren van AI-oplossingen die niet alleen efficiëntie en klanttevredenheid verhogen, maar ook voldoen aan de hoogste ethische en veiligheidsstandaarden. Met zijn diepgaande kennis van AI en zijn toewijding aan veilige praktijken, helpt Carl organisaties de balans te vinden tussen innovatie en verantwoordelijkheid. Zijn werk draagt bij aan het creëren van betrouwbare AI-systemen die zowel de bedrijfsdoelen als de belangen van klanten dienen.

Categorie
Tags

31 Reacties

    Remco de Vries

    Pfff, ben ik dan de enige die er nog geen een heeft ;(


    22 januari 2009 om 09:41
    Marianne van de velde

    @Carl Mangold

    Ik merk vaak wel dat het een typisch Nederlands trekje is. Succes vinden ze erg vies en houden zowiezo van de underdog. Zodra je geen underdog meer bent misgunt iedereen je succes. Maar wat mij eigenlijk gevaarlijker lijkt is dat dit vaak mensen zijn die beslissen over campagnes, strategieën (door anderen voor gesteld) en de algemene marketing van een beddrijf. De visieloosheid is dan nog een extra handicap.

    Ook reageerde ik wel eens op stukjes waar de iphone weer werd neer gezet als een mislukking. Ook al kwam je met feiten en technische achtergronden, dan nog wilden ze het niet weten. En ze zijn er nog steeds.

    Zo kan ik me nog discussies in de Adformatie herinneren die over het internet gingen. Ook hier waren vooral marketeers vrij sceptisch over en het gros beweerde zelfs: Vliegt wel weer over.

    Met de lancering van mobiele merk Ben was het helemaal lachen. Toen beweerde echt iedereen in marketing land dat het de grootste fout was om je te richten op de gewone man en de Turk om de hoek. Niemand zou mobiel gaan bellen buiten de zakelijke markt.

    Kijk, achteraf kun je dit wel allemaal makkelijk beweren, maar zou een marketeer niet moeten worden aangenomen op dat kleine beetje extra gevoel voor zaken?


    22 januari 2009 om 13:50
    corwin

    Ik vind de iPhone wel een voorbeeld van ubiquitous computing pur sang. Dit multi-purpose-device is echt een alles-kunner, waarop je ook nog eens telefonisch bereikbaar bent.

    Nadat de iPhone is gelanceerd heb ik ‘m een beetje gevolgd, met het idee op termijn wellicht ook zo’n hip apparaatje aan te schaffen. Inmiddels begrijp ik de over-enthousiaste reacties ook. Hoe handig is het, als mijn vriendin thuis op ons kindje past en het boodschappenlijstje (google doc) actualiseert, terwijl ik in de supermarkt boodschappen doe en tegelijk een lekker dessert van Smulweb uitkies en de ingredienten daarvoor bij elkaar zoek. Omdat we een gezamenlijk account op smulweb hebben, heeft mijn vriendin in de favorieten-lijst gezien wat ik voor dessert heb uitgezocht en stuurt via SMS haar enthousiaste reactie.

    Ik hoor de kritische geluiden al op de achtergrond, maar als je ziet hoe snel dat ook iemand met minder affiniteit met techniek heeft, google docs, de iphone, web apps e.d. weet in te zetten, dan kun je niet anders dan beamen dat dit toestel echt iets heeft veranderd in het digitale landschap.


    22 januari 2009 om 21:16
    brak

    @Carl Beetje jammer dat je nu Albert naar voren brengt in je reacties. Ik heb zelf niet zoveel moeite met zijn pogingen om de ‘polonaise’ rondom de iPhone en Apple in het bijzonder wat af te remmen. Uiteindelijk was de iPhone aanvankelijk een gemankeerd toestel en is het slechts aan het bijna seculiere gedrag van de Apple adpten ten opzichte van Microsoft te danken dat het de eerste periode zonder UMTS aan boord goed doorgekomen is.


    23 januari 2009 om 13:16
    Marianne van de velde

    @brak

    Hoe kom je erbij dat de eerste iphone een gemankeerd toestel was? Het maakte gebruik van edge, dat in de VS heel goed werkt. De eerste versie was zelfs beter dan de meeste telefoons die toen op de markt waren.

    Jij praat weer gewoon allemaal die mensen na die mekaar weer napraten maar de ballen verstand van zaken hebben. Dit bedoel ik nou. Verdiep je ergens in of reageer gewoon niet.

    Dezelfde mensen zeiden ook dat het de grootste fout van apple was om 10 jaar geleden geen floppy support meer te geven.

    En kijk nu. Deze zelfde mensen hebben het over bluetooth(…) en andere dingen die zowiezo gaan verdwijnen.


    23 januari 2009 om 16:33
    mangold

    @brak: Wat er vrijwel altijd fout gaat bij die vergelijkingen is dat het ene kamp kijkt naar wat er theoretisch mogelijk zou zijn op basis van de technische specificaties, en het tweede naar wat je er daadwerkelijk mee kúnt, dankzij de ongelofelijk makkelijke, overzichtelijke en gebruiksvriendelijke software.

    Er zijn op dit moment echt bizar veel meer telefoontjes met Microsoft Mobile Explorer en Opera dan iPhones met Safari, maar toch groeit het gebruik van mobiel internet pas dankzij die iPhones ineens met 700% naar 2TB. En er zijn ook al gigantisch veel meer programmaatjes voor Symbian en Windows Mobile smartphones, maar alleen Apple verkoopt er een half miljard in nog geen zes maanden.

    Trouwens, Apple is niet het enige bedrijf dat zich meer op gebruik dan op specificaties richt. Een Nintendo Wii bijvoorbeeld stelt ook qua specs veel minder voor dan een XBox 360 of een PlayStation 3. Maar toch gaan er gigantisch veel meer van over de toonbank, en zijn de gebruikers er aanzienlijk blijer mee.


    23 januari 2009 om 18:25
    Andreas

    @ anne jan deze gedateerde post is een reactie op Marianne die reageert op brak. De iPhone was aanvankelijk een gemankeerd toestel zo stelde brak. En dat klopt. .

    @Carl vraag een ajaxfan nou niet wat hun favoriete club is. En eh leuk artikel maar ik zie niet wat de bijdrage van de iPhone op de winst is jij wel?


    23 januari 2009 om 20:46
    Mark banners

    Andreas

    Nu is wel duidelijk dat je gewoon een emotioneel probleem met Apple of de iPhone hebt. Waar het eerder in deze discussie over ging. De bevestiging op de waarneming van Marianne heb je hiermee gemaakt. Jij bent zo iemand.

    Lees je comments er maar even op na. Zuurder gaat bijna niet en je argumenten slaan kant nog wal.

    Op het laatst gooi je je eigen ruiten in door te verraden dat je eigenlijk geen iPhone hebt. Want je zou echt een rand debiel zijn om een Nokia e63 te prefereren boven een iPhone: )


    24 januari 2009 om 07:00
    mangold

    @Andreas: Laten we terug naar de feiten gaan:

    – De verkoop van iPhones groeit gigantisch, terwijl de anderen hun winsten zien krimpen.

    – Het gebruik van mobiel internet explodeert, specifiek vanwege die iPhone.

    – Apple verkoopt een half miljard iPhone apps in de eerste zes maanden dat de AppStore bestaat.

    – Werkelijk iedere al veel langer actieve fabrikant sleutelt plotsklaps nerveus aan telefoontjes die de zouden moeten gaan concurreren met dit apparaatje van de (op deze markt) nieuwkomer Apple.

    – En ook zij ze vrijwel allemaal ineens druk aan de slag met het optuigen van een eigen AppStore kopie.

    Nou, als Apple dat allemaal doet met een volgens jou nogal lullig en gemankeerd apparaatje, dan vraag ik me echt af hoe we die mobieltjes van alle concurrenten moeten typeren…


    24 januari 2009 om 07:28
    venturo

    @Carl. ik had eigenlijk niet zoveel zin in deze discussie maar lezen is nog steeds niet je sterkste kant blijkt….volgens mij wordt er door zowel brak en Andreas verwezen naar de beginperiode toen er wel veel aan de iPhone mankeerde (zie linkjes). Overigens er werden in 2008 inderdaad bijna 300 mio telefoons per kwartaal verkocht en ik zie dat je het antwoord op de winstbijdrage van de iPhone schuldig blijft, zoals gewoonlijk zit je verhaal weer vol aannames. Volgende keer even beter je huiswerk doen en niet zo hijgerig achter je pc reacties opwachten

    @Mark banners, iemand met een andere mening (over Apple) en vermoed ik een zakelijk voorkeur voor Nokia een randdebiel noemen zegt helaas meer over jou dan over die ‘andere’. Wat mij betreft einde discussie. Jullie lijken wel Apple fundamentalisten zeg…


    24 januari 2009 om 09:05
    Lisa

    @Albert Treur

    Iemand beschuldigen dat lezen niet zijn sterkste punt is vind ik net zo plat en erg als dat wat Mark zegt.

    Enfin, beste Albert. Misschien is het toch goed je even wat misvattingen recht te zetten.

    Als er een product op de markt komt, dus ook een nieuw type (nieuwe nooit eerder gebruikte functies of mainboards) nokia zal deze niet foutloos functioneren. Dat is voor elk product zo.

    Het ding is dat het veel mensen niet opvalt omdat de veranderingen zo klein zijn dat ook fouten snel wegvallen.

    Apple heeft het gebruik van en het begrip telefoon totaal veranderd. Iedereen hopt hier achteraan. Als Apple deze telefoon niet had gemaakt zouden we technisch veel lager niveau telefoons van de andere merken hebben gehad de laatste jaren.

    Nou kun je wel gaan muggen over foutjes in de eerste versie van de iPhone maar dit slaat nergens op. Bijzaak.

    Als je over dat soort dingen gaat zeuren heb je geen open vizier en geen visie. Iedereen die groot wil worden en dingen verandert maakt fouten. Daardoor komen we ergens en is er vooruitgang.

    Mensen die enkel op de flaws en de kleine dingetjes van het grote geheel letten zijn klein denkers die zelf zeer zeker nooit iets van betekenis zullen en kunnen presteren.

    Mensen die groots in de wereld staan, grote dingen creeëren en ideeën hebben worden harder en veelal krititscher aangepakt als ze met iets nieuws komen dan mensen die eigenlijk nooit iets presteren, enkel over andermans prestaties schrijven (of kraken) en redelijk middelmatig zijn.

    De foutjes die in de iPhone lagen wegen totaal niet op tegen het eheel. En dat zien mensen als jij totaal niet.

    Dat is jammer.


    24 januari 2009 om 10:25
    Lisa

    @Albert Treur

    Ik zat je net op google te zoeken en zie dat je eigenlijk alleen maar zuur zit te commenten overal. Niets is goed, niets is leuk, niets mag men goed of leuk van je vinden.

    Vanwaar zo zuur?

    Het moet verschrikkelijk zijn om in jou schoenen te staan. Jij zal nooit verder kunnen in het leven of iets presteren met deze houding.

    Cheer up! En kijk eens naar kansen i.p.v. alles te kraken.

    Tuurlijk, kraken is de makkelijkste weg, maar je hebt toch wel iets van een ruggegraat?


    24 januari 2009 om 10:34
    albert

    Vooruit, nog een keertje dan. Carl volgens mij heb je mij ‘geroepen” met je reactie hierboven.

    “En zelfs vandaag de dag nog zijn er mensen zoals bijvoorbeeld Albert Treur die het inmiddels al zeer uitvoerig aangetoonde succes nog steeds proberen te ontkennen.” Dus toch een kleine reactie. Maar ook nu manouvreer je er weer langs met wat doorzichtige demagogie. Ik zou maar weer gaan brandgaggen, daar ben je beter in dan in de discussie …

    @Lisa ken ik u? Jiij mij in ierder geval niet….


    24 januari 2009 om 12:11
    mangold

    Toch sportief van je, Albert, om dit bericht te plaatsen terwijl het je eerdere meningen op diverse plaatsen tegenspreekt.

    Ik vond het nogal raar dat ze zich met die Nokia 5800 in oktober eerst vooral op de ‘emerging markets’ richtten, terwijl ze met de Nokia 97 (wat volgens mij ongeveer hetzelfde toestel is, maar dan met een uitschuifbaar toetsenbordje) hun verloren aandeel op de westerse markt willen heroveren. Ik zou het persoonlijk precies omgekeerd hebben aangepakt.

    Anyway, goed om te zien dat er waardige concurrentie voor die iPhone komt. Want een stevige concurrentie levert over de hele lijn betere producten en strakkere prijsstellingen op.


    26 januari 2009 om 12:31
    venturo

    @ Carl ik spreek nog steeds een aantal zaken tegen maar kan het relatieve succes van Apple natuurlijk niet ingoreren, wel nuanceren. Met name het appelkleurige bord voor de kop van een hoop branchegenoten wakkert dat gevoel voor nuance zo nu en dan aan :). Maar Calimero (iPhone) met minder dan 1 % mdl maakt de Noika’s en Samsungs van deze wereld alleen maar sterker, niet bang.

    Overigens het Apple gevoel is gewoonlijk sterker in welvaartsgebieden. Ik denk dat Nokia ‘ emerging markets’ gebruikt om te leren, het realiseren van een snel volume. En het feit dat infrastructuur in dat soort landen in het voordeel is van mobiele internettepassingen is zal ook meespelen. iPhone is vaak gekocht met lifestyle motieven al onderken ik de enorme voorsprong die men HAD als het gaat om de usability.


    26 januari 2009 om 13:52
    venturo

    Carl, je blijft appeltjes met peertjes vergelijken. Nokia heeft ook 40 keer zoveel referenties in het assortiment. Vandaar de enorme niet ter discussie staande marktaandelen van Nokia en Samsung. En dat nog los van de overgewaardeerde aankoopmotieven. Zeg maar emotie versus zakelijk…. appeltjes versus peertjes dus.


    29 januari 2009 om 17:54
    mangold

    Tjezus, Albert. Probeer nou voor één keertje die schaarse hersencelletjes van je eens te gebruiken.

    Ik vergelijk Apple’s smartphone met smartphones van andere merken, Nokia vergelijkt haar smartphones met andere smartphones, EnGadget vergelijkt smartphones met smartphones, ieder ander in deze discussie vergelijkt smartphones met smartphones, en jij vergelijkt Apple’s smartphone met alle mogelijke mobiele apparaatjes die je maar kunt vinden.

    En dan beschuldig jij mij van het vergelijken van appels met peren?!?

    Ik stop bij deze met het reageren op jouw onzinnig geblaat. Want met iemand die slechts drie hersencellen heeft, die het ook nog eens met elkaar oneens zijn, valt simpelweg niet te discussiëren.


    30 januari 2009 om 06:10
    venturo

    Laten we beginnen met een lesje lezen Carl. Ik vergelijk aankoopmotieven, markten en markt settings. Jij will een single device succes perse vergelijken met marketingmachines die tientallen referenties gebruiken om hun marktaandeel te behouden en zich echt geen zorgen maken over een partijen die op basis van een mooi product een marktaandeel claimen. Het wordt toch tijd voor een leesbrilletje of zit die apple plaat voor je kop in de weg? En eh je kan toch wel met iets meer stijl iemand proberen te beledigen? …. 🙂 Ik merk dat deze discussie toch echt een brugje ter ver is voor je. Zoals eerder gezegd brandgagging gaat je beter af….


    30 januari 2009 om 07:53
    Bert

    Dat van die 3 hersencellen was geen belediging maar een compliment


    30 januari 2009 om 08:46
    venturo

    Kijk nou een anoniempje…


    30 januari 2009 om 09:29
    Valentijn

    Ok daar gaan we:

    @Lisa

    De iPhone was in het begin een apparaat dat niet optimaal functioneerde, waardoor de prijs/kwaliteit verhouding scheef begon te lopen. Je hebt enigzins gelijk als je zegt dat dat geringe invloed heeft gegad, maar het betitelen als een bijzaak is wel heel stellig (en nagenoeg niet te onderbouwen). Daarnaast heeft Apple de ‘het begrip telefoon’ niet veranderd. Apple heeft aan een zeer succesvol product (de iPod) een telefoonfunctie toegevoegd. Ze hebben dus eerder ‘het begrip MP3-speler’ veranderd.

    En dat is volgens mij meteen de grootste fout die je kunt maken: een iPhone vergelijken met een traditionele GSM of smartphone. Het is in de basis een MP3-speler (model classic, shuffle, nano 3g etc, etc.) daarna werd het een MP3-speler met Touchfunctie en WiFi (d’r zaten nog modellen tussen ja) en nu hebben ze er als laatste een GSM/3G/GPS functie aan toegevoegd.

    Maar vertel mij dan maar eens wat je dan hebt: een MP3-speler met heel veel functies (wat het in de basis al was) of een ‘verandering van het begrip telefoon’ (wat het pas op het laatste moment geworden is). Apple heeft een hele andere truc voor succes 🙂 een truc die nagenoeg niet te kopiëren is.

    @Carl

    Waarom lopen je blogs zo vaak uit op platvloers taalgebruik?? (“je hebt toch wel iets van een ruggegraat”, “3 hersencellen”, “plaat voor de kop”)

    Owja, voor de zekerheid: ik praat niet over dingen waar ik geen ervaring mee heb. Dus heb ik:

    – een iPod nano 2nd gen

    – een iPhone 3G 8GB met jailbreak

    – een HTC smartphone met WM6

    – en een hele hoop andere electronica


    20 februari 2009 om 15:28
    Jan Veen

    Grappig om te lezen hoe mensen als Albert Treur tochelke keer de plank volledig misslaan.

    Kijk nu eens Albert. Ik denk toch dat je beter een bakkerij kan openen dan over marketing te praten;-)


    11 juni 2010 om 18:02

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!