Delete tien Facebook-vrienden voor een Whopper

13 januari 2009, 07:39

{title}

Burger King is een actie begonnen op Facebook: Whopper Sacrifice. Voor één gratis Whopper moet je als Facebook-gebruiker 10 vrienden deleten. Het staat al overal, maar is toch het vermelden wel waard, vind ik (zie: Hyped, BelgianCowboys, Idealize, Recruitmentmatters).

‘Install Whopper Sacrifice on your Facebook profile, and we will reward you with a free flame-broiled Whopper when you sacrifice ten of your friends,’ zo valt op de actiesite te lezen. De actie lijkt een succes: er zijn al meer dan 207.000 Facebook-matties geslachtofferd.

Marco van Hurne schrijft op Recruitmentmatters: ‘Na installatie kun je een paar “vrienden” selecteren die je wilt verwijderen. Normaal zien mensen het niet als je ze verwijdert uit je netwerk, maar deze applicatie zorgt er juist wel voor dat ze het zien. Je ruilt hen in voor een tiende Whopper.’

Interessante ontwikkeling. Koren op de molen van Hyves-criticasters en mensen die zeggen ‘dat je online geen echte vrienden kunt hebben’. Zie je wel. In de analyses wordt hier en daar al Social Network Fatigue in de mond genomen. De-friending, schrijnt ook een belangrijke trend te zijn onder jongeren. Het is tegenwoordig cooler om minder vrienden te hebben op social networks.

Bij mijn ziet mijn keuze menu voor het deleten van mijn vrienden er zo uit. Het begint alfabetisch. Zal ik mijn vader en Daan Jansonius doen, die niet eens een profielfoto hebben geupload? Of toch maar Ayman van Bregt? ‘Friendship is strong, but the Whopper is stronger.’ 😉

{title}

Wie nu denkt de rest van 2009 te bezuinigen (moeten we allemaal, immers) op ontbijt, lunch of avondmaaltijd door zijn vriendenbestand op Facebook volledig te killen kan het shaken. Je krijgt maar 1 Whopper per persoon. Zolang de voorraad strekt…

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

11 Reacties

    Remco de Vries

    Geweldig! Doe eens een Hyves versie? Ik trap er wel 10 uit. Volgens mij was het inderdaad altijd cool om 500+ ‘vrienden’ te hebben, leuk om daar de draak eme te steken. En de tagline: “Friendship is strong, But the whopper is stronger”, is briljant.


    13 januari 2009 om 07:44
    Tobias

    Leuke communicatieactie. Dat Facebook dat zomaar toestaat, of zou het een set-up zijn?

    Wel zouden we in 2009 onszelf als marketeers een soort prijs moeten kunnen geven voor de mooiste benaming van niet onderbouwde, trends. Ik denk zelf dat de-friending ver komt dan. Maar ik ben ook benieuwd of web4.0 in 2009 al langskomt.


    13 januari 2009 om 08:26
    Erwin Sigterman

    Weer terug naar een echt ipv een ‘opgeblazen’ netwerk!


    13 januari 2009 om 08:29
    jerbe

    En.. als je nu eerst snel 10 vrienden toevoegt en daarna allemaal weer verwijdert, krijg je dan ook een Whopper? 😉


    13 januari 2009 om 08:44
    mgvandenbroek

    Jij wel, Jeroen, jij wel! 😉 Weet ik eigenlijk niet. Je zou maar zo’n vriend zijn. Toegevoegd op Facebook voor een Whopper. Pijnlijk. Beetje zelfde idee als dat boek van Jan de Zanger: ‘Voor een halve zak drop’.


    13 januari 2009 om 08:57
    Evert Bal

    Wat krijgen de slachtoffers te horen?

    “Je bent samen met nog negen ‘vrienden’ ingeruild voor een whopper.”

    Is dit guerillia marketing ala 2009?

    Volgende actie:

    “Maak het uit met je vriendin en ontvang een jaar lang de nieuwste actie-films”


    13 januari 2009 om 10:31
    Daan83

    @Paul – dat weet je zonder dat script ook wel. Elke vriend die wordt opgeofferd krijgt een melding op zijn of haar ‘wall’ dat de relatie is verbroken in ruil voor een burger.

    Ben benieuwd wat Facebook hier zelf van vind, aangezien zij zelf nogal hameren op privacy en zo’n melding niet geven wanneer iemand een ‘vriendschap’ verbreekt.


    13 januari 2009 om 20:51
    Sietske

    Ik zou me de Whopper heerlijk laten smaken en vervolgens die vrienden weer toevoegen.


    16 januari 2009 om 09:06
    AymanvanBregt

    Was de whopper lekker? Baal er wel van dat ik nu niet meer op je lijst sta 🙁


    18 januari 2009 om 21:13
    mgvandenbroek

    @Ayman: het is alfabetisch, en jij staat bij de A, deze mensen zijn niet verwijderd. Kan ook niet, de actie loopt alleen in de VS dacht ik.

    Teller staat trouwens op 233.000. Facebook heeft de actie nu opgedoekt.


    19 januari 2009 om 06:05

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief