De recessie versnelt de verandering van het advertentielandschap: 2006-2010

10 december 2008, 07:45

{title}

Het bovenstaande staatje komt uit Emarketer.com, voor mij een redelijk betrouwbare bron, zeker als het over online gaat. Het geeft aan, wat de verwachting is voor de komende 2 jaar voor de aandelen in de US van verschillende media in de advertentie pot. Kort gezegd: weg van print en de oude massa media, meer richting media die dichter bij de consument zelf zijn (bijv: out of home/place based) en nieuwe plaatsen om te adverteren (mobile, video game, satelliet radio). Het mooie is, is dat dit behoorlijk correspondeert met een onderzoek van de EIAA (Europese Interactieve Advertising Club), die in oktober een presentatie over de ontwikkeling in media gebruik in Nedeland en Europe in November 2008 online zette. Een deel hiervan zie je hieronder:

{title}

Dit is weliswaar geen voorspelling tot en met 2010, maar ik geloof dat je uit de combinatie van de twee onderzoeken goed kan zien waar het heen gaat. (opvallend hier: dat mobile 2% daalt!). De EIAA verwacht dat de uitgaven voor online zich postief blijven ontwikkelen: +16 procent in 2009 en +17 procent in 2010.

Als je deze cijfers legt naast andere gegevens zoals waardering voor het medium, effectiviteit van het medium en hoe essentieel het medium is voor consumenten, dan kan ik maar een ding constateren: hoe diep de recessie ook zal zijn: mensen en bedrijven met belangen in online zullen er beter uitkomen.

Ewout Wolff
Eigenaar bij Onedaycompany

Ewout Wolff kent het online marketing vak vanuit de praktijk: de afgelopen 20 jaar heeft hij ervaring opgedaan met bedenken en (vooral) realiseren van nieuwe online concepten. Als interim online marketing manager heeft hij gewerkt voor De Efteling, Philips, TomTom, Centraal Beheer, Freo, AXA, Alliander, Leasit, DLL en Auping.

Categorie
Tags

5 Reacties

    Erwin Sigterman

    Dit is volgens mij een natuurlijke trend die al ingezet was. Ik zie de relatie niet terugkomen met de recessie in dit artikel.

    Wel verwacht ik een versnelling in de verplaatsing van ads naar online varianten: grotere doelgroep, minder kosten per ontvanger. De recessie zal deze trend gaan versnellen.


    10 december 2008 om 08:13
    Sander

    @Erwin

    Is het niet zo dat je online een kleinere maar gerichtere doelgroep bereikt dan offline?

    Doordat bedrijven steeds meer moeten gaan nadenken over het inzetten van hun marketing budgetten, ontstaat ook steeds meer de behoefte om hoogwaardig consumentencontact te realiseren. Online en mobile zijn hiervoor uitermate geschikt, omdat deze media heel gericht kunnen worden ingezet.

    Het is daardoor inderdaad opvallend dat mobile in het onderzoek van EIAA een dalendpercentage heeft. In het overzicht van emarketeer wordt overigens verwacht dat het aandeel mobile bijna zal verdubbelen in 2009 naar 0,5%.


    10 december 2008 om 09:09
    Paul Hottinga

    Wel redelijk te verklaren de verschuiving richting internet vind ik. Internet is nu eenmaal goed meetbaar en in tijden van recessie wordt RIO alleen maar belangrijker.

    In dit opzichte is de recessie voor internet op dit gebied positief.


    10 december 2008 om 09:31
    Claire Boonstra

    Wat ik mij altijd afvraag bij dergelijke grafieken: gaat het hierbij nog altijd om ‘zenden’/ ‘display’ ofwel ‘platte’ advertising?

    Met mijn ‘mobiele’ bril ben ik altijd sceptisch over dergelijke grafieken en cijfers. Een belangrijke ontwikkeling is wel die van de meer interactieve en ‘engaging’ marketingactiviteiten. Het verbaast mij daarom niet dat traditionele media afnemen en internet toeneemt – maar ik had mobiel nog wel veel hoger ingeschat.

    Niet als het wordt gebruikt als plat bannermedium, maar des te meer als medium om echte conversatie en interactie met mensen te bewerkstelligen.

    Mijn gevoel zegt wel dat de grote adverteerders internet eindelijk ontdekt hebben (het heeft even geduurd). Voor het volledig begrijpen van de waarde van mobiel en de mogelijkheden het goed in te zetten zal nog wat tijd nodig zijn. Ben benieuwd hoe het staatje er volgend jaar uit ziet.


    10 december 2008 om 13:21
    ralphbom

    Interessant dat de discussie heftig op kan lopen rondom de recessie. Naar mijn mening wordt er teveel door de verschillende media hierover verteld, maar de positieve inslag die je hier benoemt vind ik een goede!


    10 december 2008 om 15:11

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!