Energize: Interview met Dave Evans over social media marketing

Klaas Weima van Energize sprak met Dave Evans, auteur van het handboek Social Media Marketing: An Hour a Day.
Op Energize.nl: ‘In het interview vertelt Dave over authentieke en relevante communicatie als alternatief voor traditionele, interruptive reclame. Hij zet de termen The Social Web, Web 2.0 en Social Media helder uiteen, en legt het verschil tussen de begrippen uit.’ Verder maakt Evans onderscheid in twee fasen van het sociale web: ‘De eerste periode, rond 2002, kenmerkt zich volgens Dave door de opkomst van social communities als eCircles en AOL Groups. De tweede fase startte rond 2007. Een periode waarin sociale netwerken als MySpace, Plaxo, LinkedIn en Facebook miljoenen actieve gebruikers aan zich wisten te binden.’ Beluister hier de podcast (mp3).
Het boek van Evans (ik heb het nog niet gelezen, komt op een lang lijstje onderaan) is volgens Energize ‘een praktische gids voor iedere marketeer die aan de slag wil met sociale netwerken en tools als FaceBook, Twitter, LinkedIn, SlideShare en Flickr.’
Evans maakt in zijn boek onderscheid tussen Social Spaces (sociale netwerken waarbij mensen elkaar virtueel ontmoeten), Social Content (foto’s, video’s, blog posts en overige inhoud die worden gepubliceerd) en Social Interactions (handige tools, zoals Plaxo Update, waarbij updates van gepubliceerde content op een eenvoudige manier worden doorgegeven).
Ben benieuwd of jullie dit een zinnig onderscheid vinden. Op welke manieren kun je social networks nog meer benaderen (marketingwise). Er zijn er vast meer?
Social Media Marketing: An Hour a Day
Dave Evans
Susan Bratton
ISBN: 978-0-470-34402-6
©2008
432 pagina’s