MENG: Marketeers moeten nog veel leren over Web 2.0

13 november 2008, 06:15

De meerderheid van de marketeers in de VS is nog in de vroeg-experimentele fase waar het gaat om het gebruik van social media. 80 procent zegt de ‘core elements’ van Web 2.0 nog niet volledig te hebben geïntegreerd in de marketing mix. Dat blijkt uit een onderzoek van de Marketing Executives Networking Group (MENG), via: MarketingCharts.

Onder de meest genoemde en gebruikte social media tools waren social networking sites als MySpace en Facebook. Ook blogs en videosharing sites werden vaak genoemd. Zie ook onderstaande tabel:

{title}

Andere hoofdpunten die uit het survey naar voren kwamen:

  • 67 procent van de ondervraagden ziet zichzelf als een beginner met het gebruik van social media
  • Meer dan 87 procent van de respondenten meet de ROI van social media marketing inspanningen niet regelmatig
  • Men ziet dat er toekomst zit in het gebruik van social media voor marketingdoeleinden, maar vergelijkt ‘die wereld’ nog graag met het Wilde Westen.
  • Ondanks een gebrek aan expertise zegt 67 procent het social media advertising budget omhoog te gaan trekken in 2009

{title}

De voorzitter van Meng, Richard Guha zegt: ‘Our members are excited about the potential of social media, but most have not yet fully integrated social media practices into their traditional marketing efforts. While many marketers are worried they’re missing the boat, in reality even the Fortune 500 companies don’t feel they’ve mastered social media just yet.’

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

2 Reacties

    Joey Fieggen

    Het is ook niet gek. De inzet van Social media vereisen hele andere houding van bedrijven. De vereiste transparantie en openheid in de dialoog met de doelgroep is vaak nog even wennen.


    13 november 2008 om 09:58

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!