Marco’s nieuwe carrière

10 oktober 2008, 04:04

{title}Om maar meteen met de deur in huis te vallen: Marco heeft een nieuwe carrière, weg van de drukte. Hij wordt olifantenwasser in Afrika. Er is inmiddels in het diepste geheim ook al een real life docu soap over gemaakt, die je hier online kan bekijken.

De nieuwe campagne van Cap Gemini heet werk in vrijheid en heeft als speciale actiesite Olifantenwassen.nl in het leven geroepen. Je kan hier een (lange) film maken, met in de hoofdrol een vriend, relatie of, bijvoorbeeld, de eigenaar van Marketingfacts.

De campagne van Cap Gemini speelt in op de sleur waar momenteel veel mensen in zitten. Het ‘is dit het nu’ gevoel, hard werken, niet veel waardering krijgen, niet voldoende uit het werk halen. Een zeer actueel thema waar men dus op inspeelt.

De uitvoering heeft zijn positieve en minder positieve kanten. Het concept is dus leuk en het maken van de film speelt nu ook goed in op het Nederlands film festival dat in Utrecht was. Aangezien de actie nu pas onder de aandacht komt is hier echter nog veel op te verbeteren. Als je ook ziet dat de best bekeken film op dit moment op 31 keer bekeken staat vraag ik me ook af wat het seeding budget voor deze wannabee-viral was.

Het concept is als volgt. Je kan een foto van een vriend, familielid of andere bekenden uploaden en dit wordt zijn of haar hoofd in de film. De manier waarop dit kan is erg mooi gedaan, je kan zelf de contouren bepalen en daardoor is de kwaliteit van het hoofd volledig afhankelijk van de tijd die je wilt stoppen in het mooi maken van de foto. In de verdere uitwerking zitten een paar kleine schoonheidsfoutjes, zo grijpt de hoofdpersoon naar zijn hoofd en verdwijnen zijn handen achter de foto, maar dat is niet heel storend. Je kan vervolgens zelf een drietal scenes kiezen en de film wordt samengesteld.

De film is ook echt een film en geen kort, leuk fimpje. Daarmee verdwijnt in mijn optiek veel van het virale potentieel, het houdt de aandacht ook niet echt vast. Tevens is, net als bij myrecruiter, er geen mogelijkheid de film te embedden. De oplossing die men hiervoor heeft gekozen is het maken van een aparte URL (in mijn geval www.olifantenwassen.nl/marcoderksen), maar dat is natuurlijk een second best optie. Een gemiste kans.

Ook vindt Cap Gemini dat je de video moet doorsturen voor je hem gezien hebt. Ik heb dat dus niet gedaan en krijg daar later de kans in het systeem niet meer voor. Wederom een gemiste kans.

De site waar men uiteindelijk wil dat je naar toe gaat is werkinvrijheid.nl (let op: werkeninvrijheid.nl is weer een hele andere site).

{title}

De site is mooi opgezet, de kleurstelling past bij het gevoel dat men wil uitstralen en de zwaaiende mensen vind ik erg mooi gedaan. Je kan vervolgens op deze mensen klikken en dan vertellen ze een persoonlijk verhaal. Ik ga er hierbij van uit dat dit echte medewerkers zijn, wat het geheel authentiek maakt, en dat is goed. Vervolgens kan je op ‘lees het profiel’ klikken en dan krijg je het profiel van de functie die deze persoon doet (niet het profiel van de persoon wat ik eerst dacht). Dus echte job branding, een filmpje voor een functie. Heel erg goed, alleen jammer dat vervolgens die functieprofielen zo snel en goedkoop mogelijk gemaakt zijn. Geen opmaak, gewoon een witte PDF met wat tekst. En wat voor tekst. Als het profiel al een stukje ‘wij bieden’ hebben ziet dat er bijvoorbeeld zo uit:

  • uitdagende projecten binnen het Governance vakgebied
  • goede doorgroei- en ontwikkelingsmogelijkheden
  • groot aanbod van opleidingen en trainingen op zowel vakinhoudelijk gebied als persoonlijke ontwikkeling
  • een goed arbeidsvoorwaardenpakket met ruimte voor individuele invulling

Ik vraag me af of je meer standaard kreten in een vacature kan verwerken. Erg spijtig dat er zoveel aan een actie en een site wordt besteed, maar de vacatures zelf uit een la komen waar ze al 5 jaar stof lopen te vangen.

Op de site is ook een test te vinden of je bij de cultuur past. De eerste vraag is wat voor soort dienstverband je zoekt: vast, part-time, mid-lance of flexibel. Ik ben verbaasd, als ik dus part-time werk ben ik niet in vaste dienst? En wat is in hemelsnaam ‘mid-lance’, en hoe als ik dus part-time werk kan ik niet flexibel werken?

Ik beantwoord alle vijf de vragen, die eigenlijk verdomd weinig met cultuur te maken hebben, en dan krijg ik de volgende uitslag:

{title}

Ik moet zeggen dat ik deze dus wel kan waarderen. Ik vond het al een vreemde test met vragen die eigenlijk nergens op sloegen, maar dat was dus de bedoeling. Stukje humor in de site, erg leuk gedaan. Hoewel ik me afvraag hoeveel mensen op de test afhaken vanwege de vragen, maar dat zal gezien het feit dat hij maar 5 eenvoudige vragen heeft wel meevallen.

Het contact opnemen is eenvoudig gemaakt, maar wel gedacht vanuit de werkzoekende. Naam, e-mail en telefoon (nee, nog geen CV meteen erbij, keurig) en de vraag hoe je benaderd wilt worden (mail of telefoon) en wanneer (ochtend, middag of avond tot 21:00). Keurig gedaan, goed gedacht vanuit de potentiële sollicitant.

Conclusie:

+ Concept is leuk bedacht, speelt in op actueel thema;

+ Door de foto leuke mogelijkheden om het persoonlijk te maken;

+ Technisch goed, design goed;

+ Filmpjes van verschillende mensen met directe link naar de vacature die ze willen vervullen;

+ Gedacht vanuit de sollicitant m.b.t. het opnemen van contact;

+ Er zit humor in de site.

– De films zijn erg lang en missen daardoor de echte virale kansen;

– Er zijn geen mogelijkheden om de films te embedden;

– Het doorsturen moet voordat je zelf de film hebt bekeken en kan daarna niet meer;

– De links van de olifanten site naar de werk in vrijheid site zijn niet overduidelijk;

– De keuze voor werkinvrijheid is, gezien de werkeninvrijheid website, enigszins riskant;

– Het feit dat er zo weinig aandacht voor is geweest doet mij betwijfelen of er seeding budget was. En ook een wannabee-viral heeft seeding budget nodig;

– De vacatures zelf zijn duidelijk stiefkind op de website.

Bas van de Haterd
Professioneel bemoeial bij Van de Haterd Consultancy

Freelance professioneel bemoeial. Kijkt altijd naar het fundamentele probleem, niet de quick fix. Centrale focus zijn de (online) dialogen met klanten, stakeholders, medewerkers en toekomstig medewerkers (afhankelijk van de opdracht). Actief als interim community manager, projectleider voor nieuwe corporate recruitmentsites, adviseur bij verschillende start ups en inspirator m.b.t. de toekomst van werk (de arbeidsmarkt van de 21e eeuw).

Categorie
Tags

3 Reacties

    media

    Hehe, had vanmorgen al een paar zware telefoongesprekken, zet m’n pc aan en zie de kop van dit bericht. Schrok me rot, ook al muiterij onder de bloggers dacht ik nog. Valt gelukkig mee, ik ga alleen maar olifanten wassen in afrika 😉


    10 oktober 2008 om 04:44
    Paul Hottinga

    Haha las de kop en dacht het zal toch niet?

    Leuke insteek Bas van je van deze blog. Leuk uitgevoerd project!


    10 oktober 2008 om 05:02
    chi666

    Ik heb nog zitten twijfelen over de intro, of ik niet in het begin alleen over je nieuwe carrière zou praten, maar ik was bang dat teveel mensen zich dan misleid zouden voelen. Maar past toch wel bij je? Is maar een kleine stap van je wijnboerderij in Toscane toch?


    10 oktober 2008 om 05:03

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!