Google komt met patent – veilingmodel voor mobiele telefonie

1 oktober 2008, 10:50

Stel je voor dat in de toekomst je mobiele telefoon zelf wisselt tussen netwerken en aanbieders op basis van prijs, bandbreedte en bereik. Google brengt deze situatie met het patentaanvraag Flexible Communication Systems and Methods flink dichterbij.

Het systeem dat Google schetst zou door toestellen die geschikt gemaakt zijn voor meerdere netwerken en aanbieders moeten worden gedragen. Niet alleen verschillende mobiele operators maar ook verschillende netwerken zoals WiFi zullen om de gunst (lees euro’s) van de beller/gebruiker strijden.

Netwerken en aanbieders bieden in een veilingsysteem tegen elkaar op om een gesprek af te mogen handelen. Het model van Google wijst het gesprek toe aan de aanbieder met het laagste bod en/of het beste bereik en/of de hoogste bandbreedte. En/of omdat de gebruiker zelf zou moeten kunnen aangeven welk onderdeel hij of zij het belangrijkst vindt. Ook tijdens het gebruik zou het systeem in staat moeten zijn om zonder onderbreking tussen providers en netwerken te kunnen schakelen.

Het mooie van een systeem dat kwaliteit van verbinding en netwerk meeneemt in het model is dat dit innovatie en verhoging van kwaliteit als gevolg zou moeten hebben.

Op een vergelijkbare manier zorgt de Google Quality Score voor beter gerichte advertenties vanuit AdWords. Vraag blijft wel of de aanbieders volgen in dit systeem want die hebben gezamenlijk de macht over de infrastructuur.

Het al dan niet automatisch kiezen tussen netwerken is niet nieuw en wordt naar ik meen al geruime tijd in ziekenhuizen gebruikt. Aan de andere kant heeft Google ook al de advertentiemarkt gerevolutioneerd met een eeuwenoud concept – het vraag en aanbod veiling model.

Zie ook: computerworld.com

Tim Bakker
Web Analytics Consultant bij Traffic4u

Tim Bakker is bij Traffic4u werkzaam als Search Advertising en Web Analytics Consultant. Zijn takenpakket bestaat onder andere uit het beheer van een aantal advertising campagnes alsmede uit het geven van training en advies op het gebied van Web Analytics. Zijn kennis van online marketing en usability is daarbij van groot belang. Daarnaast houdt hij een eigen blog bij: Web Analytics Blog. Voor Marketingfacts zal Tim zich richten op nieuws en interessante ontwikkelingen en toepassingen in de mooie wereld van Web Analytics.

Categorie
Tags

1 Reactie

    WK

    Ook interessant in dit patent: er komt minder onderscheid tussen de vaste lijn en mobiele telefonie, een trend die al langer aan de gang is. Binnenshuis schakelt je telefoon over op de ‘vaste lijn’ die uiteraard goedkoper is, en als je wat verder van huis bent gaat het via het mobiele netwerk.


    1 oktober 2008 om 11:11

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief