Rabobank introduceert bankemployee op afstand

Rabobank introduceert bankemployee op afstand

{title}Klanten van een Rabobankfiliaal in het dorp Herten worden vanaf vandaag geholpen door een medewerker op afstand. Via een videoverbinding onderhouden klantenservice medewerkers vanuit het hoofdkantoor in Roermond contact met bezoekers aan het filiaal in Herten (zie: AD). Elke klant die het Limburgse filiaal bezoekt, wordt welkom geheten door een bankmedewerker op een scherm. Aan de monitor kunnen alle algemene bankzaken worden geregeld. Meer privacy gevoelige issues kunnen in aparte ruimtes worden afgehandeld, ook via het beeldscherm.

Het systeem Rabovision is drie jaar in ontwikkeling geweest. Dat is een lange tijd voor een concept dat op zich weinig revolutionair lijkt. Toch is de Rabobank de eerste financiële instelling die op deze manier contact met klanten gaat onderhouden. In principe ziet de bank in Rabovision een goede oplossing om kleinere kantoren tóch open te houden en openingstijden te verruimen. Of dat daadwerkelijk gebeurt is afhankelijk van de ‘pilot’ in Herten. Over een half jaar vindt er een evaluatie plaats.

Ik zag het concept vorige week in werking en was aangenaam verrast door de positieve houding van de klanten en het enthousiasme van de medewerkers. De videoverbinding leek geen grote belemmering te vormen voor een joviaal praatje of een goed dienstverlenend gesprek.

Zelf verwacht ik dat dit concept, dat werd ontwikkeld samen met Rob Oostdam van Communication Builders, in de nabije toekomst breder zal worden toegepast. Vanuit het buitenland is er inmiddels al flinke interesse en ook in eigen land zal klantcontact via video op den duur ingeburgerd raken en met name dat contact center ook voor dit soort taken zullen worden ingezet!


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 7 reacties op dit artikel

  • In 2005 lanceerde Wilco Rietberg de nieuwe versie van Trinicom T5. Hij sprak het publiek toe via het zelfde apparaat in Radio Kootwijk. Werkte toen ook al goed! Gaaf dat het nu binnen customer service toegepast gaat worden.

    geplaatst op
  • @Patrick. Klopt! Helaas is de adoptiesnelheid van dit soort toepassingen in de klantenservice wereld vrij laag. Het is een fraaie aanvulling op andere communicatievormen.

    geplaatst op
  • Leuk initiatief, maar niks nieuws. Kantoor-locaties (in het buitengebied) gebruiken deze techniek al jaren. Receptionisten die centraal worden geplaatst en via video- of audio-kanalen gasten op diverse locaties kunnen 'ontvangen'. In mijn ogen zeker een trend die de komende jaren verder zal doorzetten (op meerdere gebieden). Leuk!

    geplaatst op
  • Het gaat volgens mij met dit soort initiatieven niet om de technische vinding of dat het technisch mogelijk is. Het gaat er meer om: pikken mensen van zeer verschillende pluimages zoiets? Daarom is het erg interessant om te zien of dit gaat lukken.

    Als het lukt: verwacht dan in razendtempo de vervanging van veel fysieke banklocaties. En waarschijnlijk een uitbreiding van de standaarddiensten van diensverleners door dit soort afstand-diensten. En zeer waarschijnlijk: dat je bankkantoren en -diensten ook kan bezoeken vanaf de plek waar je het lekkerste zit, de beste koffie hebt en de leukste mensen hebt: juist, gewoon thuis.

    Maar juich niet te vroeg: webconferencing kan ook al sinds jaar en dag en toch stappen we allemaal als blinde koeien de trein/auto in elke ochtend. Terwijl de files dagelijks erom schreeuwen dat we fijn thuis moeten blijven en werken.

    Kortom: techniek is mooi, maar de massale adoptie ervan kost veel tijd en energie. Hopelijk gaat het deze keer werken.

    geplaatst op
  • als een bank doet wat ie moet doen, spreken we elkaar weinig. Ik geef de voorkeur van mobiele chat of iets anders instant. Een bank bezoeken doe ik zelden, dus schermen of niet. i don't care.

    geplaatst op
  • @Ronald: De stap van dit naar via internet diezelfde medewerker spreken is natuurlijk klein, zoals Ewout ook al schrijft. Dit is wel een aardig stap om mensen alvast te leren wennen aan deze manier van contact hebben met de bank, maakt de overstap naar internet (of digitaal tv kanaal) stukje kleiner voor aantal mensen.

    geplaatst op
  • Dit is niets nieuws! Zie dit persbericht uit 2004! Zelfde dienstverlening, andere bank.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.