800.000 dollar voor Printer.com

26 augustus 2008, 05:14

{title}Een goed begin is het halve werk. En alle business begint tegenwoordig met een goede domeinnaam. Webwereld meldt dat de start-up van Bart Mossink het halve vermogen (800.000 euro

dollar) heeft geïnvesteerd in de domeinnaam Printer.com. De domeinnaam is gekocht op de Sedo domeinveiling. Deze aankoop zou wel eens de duurste (gepubliceerde) domeinnaamaankoop van Nederland kunnen zijn. De start-up heeft de naam van de domeinnaam nu overgenomen.

Het vorige (gepubliceerde) record zou op naam staan van Worldonline, dat in 2000 een miljoen gulden betaalde voor Voetbal.nl. Op dit moment gebeurt er nog niet veel op Printer.com. Een lege pagina, met de mogelijkheid om je aan te melden voor de nieuwsbrief. Mede-oprichter Mossink wil niet tegen Webwereld zeggen wat hij met Printer.com precies van plan is. Het startkapitaal van Printer.com is afkomstig van de oprichters en van een groep externe financiers.

De tien duurste domeinnamen ooit (non-merknamen, bron: ‘The ten most expensive domain names ever’)

  1. Sex.com, $12.5 million
  2. Porn.com, $9.5 million
  3. Diamond.com, $7.5 million
  4. Business.com, $7.5 million
  5. Casino.com, $5.5 million
  6. Asseenontv.com, $5 million
  7. Korea.com, $5 million
  8. Wine.com, $3.3 million
  9. Creditcheck.com, $3 million
  10. Vodka.com, $3 million

Inmiddels zijn er in het .nl domein meer dan 3 miljoen domeinnamen geregistreerd volgens het SIDN. Hoge prijzen voor domeinnamen zijn geen uitzondering. Ooit werd er (tijdens de Bubble in 2000) omgerekend meer dan 2 miljoen euro betaald voor sex.com. Domeinhandel is duidelijk lucratief. Lees ook dit artikel van Jeroen Bertrams: ‘Slimme handel in websites levert geld op’.

Toch wel een bizar idee, dat een start-up zoveel geld betaalt voor een domeinnaam. Of dat het waard is?

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

15 Reacties

    Stijn Kruijssen

    Hoewel ik één van de eersten zal zijn het die het nut van een mooie generieke domeinnaam zal onderstrepen, denk ik dat 8 ton voor printer.com wel erg duur betaald is. Op de site staat dat 2 september de Nederlandse site gelanceerd wordt, als het niet een 100% internationaal project is, snap ik helemaal niet dat je de .nl niet hebt. Er zijn ook nog wel wat alternatieven (print, prints) waar je misschien wel beide extensies had kunnen bemachtigen.

    Met 8 ton euro’s zou dit de op 2 na grootste domeinsale van dit jaar zijn (volgens het lijstje van het doorgaans goed geinformeerde DNjournal). Ik ben erg benieuwd naar het uiteindelijke businessmodel.


    26 augustus 2008 om 06:03
    media

    @Jeroen: lijstje klopt niet? Sex.com en Porn.com zijn toch al voor hogere bedragen verkocht dan Business.com?


    26 augustus 2008 om 07:21
    Maarten

    Gevaarlijk om je met 1 domeinnaam te richten op de NL markt terwijl je de nl versie niet hebt. Typo’s daarvan niet eens meegenomen. Een creatieve naam die simpel is en onthouden door o.a. consument kan worden lijkt mij meer waardevoller.

    Als er dan naar je gelinkt wordt vanwege de dienst die je aanbiedt zijn de bezoekers ook veel relevanter/waardevoller dan een artikel over het aankoopbedrag van de domeinnaam.


    26 augustus 2008 om 07:33
    Karel Kolb

    Is het niet 800.000 dollar?


    26 augustus 2008 om 07:35
    jerbe

    Ben trouwens wel heel benieuwd nu wat printer.com gaat worden. Het logo komt me heel bekend voor, maar ik kan het niet plaatsen. Misschien was het verstandiger geweest om de aankondiging van de overname van de domeinnaam te doen op de dag van de lancering van de dienst.

    Overigens denk ik dat de waarde van de domeinnaam wel behouden blijft. Het is zeker geen weggegooid geld.


    26 augustus 2008 om 08:08
    Lex

    Het logo heeft qua kleur veel weg van het Vistaprint logo.


    26 augustus 2008 om 08:37
    mgvandenbroek

    Het persbericht. Het gaat inderdaad om dollars.

    Nederlands bedrijf koopt domeinnaam Printer.com voor 800.000 dollar

    Amsterdam, 26 augustus 2008 – Het is een van de grootste domeinnaam transacties uit de Nederlandse geschiedenis. Het Nederlandse internetbedrijf Treasuron heeft de domeinnaam Printer.com gekocht voor 800.000 dollar. De domeinnaam was eigendom van een Amerikaans bedrijf. Sedo, een internationale domeinmakelaardij met vestigingen in Boston en Keulen, heeft de transactie begeleid.

    Generieke top-domeinnamen stijgen de laatste jaren in waarde. Met name domeinnamen met een product erin. In Nederland vond de bekendste verkoop van een domeinnaam plaats in 2000. Toen werd Voetbal.nl gekocht door World Online voor (toen nog) 1 miljoen gulden. Onlangs, in april 2008, werd de domeinnaam Pizza.com voor 1,5 miljoen euro gekocht. De domeinnaam Wodka.com werd in 2006 voor 3 miljoen dollar verkocht aan Russian Standard Vodka. De naam Sex.com werd in 2006 verkocht voor een recordbedrag van 14 miljoen dollar. Veel bedrijven beginnen de rekensom te maken, want een sterke en korte generieke domeinnaam levert veel bezoekers op. Zeker wanneer het gaat om een internationale naam zoals Printer.com.

    “Met deze domeinnaam hebben wij internationale ambities,” aldus Marcel Borgman, een van de oprichters van Treasuron. “Het woord printer wordt door bijna 1,8 miljard mensen gebruikt. Het is onbegrijpelijk dat deze domeinnaam überhaupt beschikbaar was.” Printer.com zal een nieuw licht werpen op de wijze waarop consumenten en zakelijke gebruikers hun printer selecteren en kopen. De officiële perslancering van Printer.com zal op 2 september as. plaatsvinden in de Beurs van Berlage in Amsterdam. Vanaf die dag is de Nederlandstalige website voor iedereen toegankelijk.


    26 augustus 2008 om 08:46
    Oli4b

    http://www.printer.nl heeft precies dezelfde logo kleuren …


    26 augustus 2008 om 09:01
    media

    euro’s in dollars vervangen; praten we toch over een substantieel lager bedrag met die lage dollarkoers ;-0


    26 augustus 2008 om 18:14
    Gosse AdB

    @Marco:

    Hoewel de USD de afgelopen tijd behoorlijk is gestegen (+10%?), lijkt me het business model bijzonder interessant.

    “FF” wachten tot 2008-09-02, zoals op de site staat.. Ben benieuwd?


    26 augustus 2008 om 18:52
    Michel Eek

    generieke domeinnamen zeker in de .com extensie zullen altijd van waarde blijven. Daarom is alleen al de aankoop van de naam een goede investering, het is niet voor niets een ‘domein’. Zie het als het kopen van een woning. Je koopt de woning, je gebruikt het en later verkoop je de ‘woning’ weer voor een mooie prijs.

    Wel jammer dat de koper geen beslag kon leggen op de meervoudsvorm. Bezoekers zijn geneigd om eerder computers.com of printers.com in te toetsen dan de variant in enkelvoud.

    Ik ga er overigens vanuit dat de koper internationale ambities heeft. Het aantal gerichte zoekers uit NL dat .com intoetst is erg gering.


    27 augustus 2008 om 10:44
    Xander

    Nee hoor, een domein is op deze manier geen goede investering. 15 jaar internet en er was nog niets noemenswaardigs gedaan met het domein http://www.printer.com. Daar is een reden voor.

    Bovendien kun je het domein niet verkopen als je bunsiness succevol is: dan wil je het immers behouden. Alleen als je flopt, dan kun je het verkopen. Maar voor 800.000 dollar? Nee hoor, dat gaat niet lukken, zeker niet als het domein daarvoor door een geflopte business gebruikt is.

    Het domein moet vele malen meer dan 800.000 dollar aan extra business opleveren om enig nut te hebben. Heeft het die waarde? Als dit soort domein namen echt grote waarde hadden, dan had http://www.search.com de grootste zoekmachine geweest, niet http://www.google.com

    De waarde van dit soort internetbusiness zit niet in de domeinnaam, maar in de functionaliteit van de site en in de kracht van het merknaam/logo…En juist hier schiet printer.com ernstig tekort: chaotische, drukke lay out die duidelijke focus mist, goedkoop logo (lijkt zo van een template site toe komen), en slechte functionaliteit (waar komen de cijfers vande site vandaan? van de fabrikanten zelf!)…

    Verder: doe eens een google op “printer” of “compare printers” en vergelijkbare relevante zoektermen. Nergens zul je printer.com tegenkomen…

    Lijkt me niet echt dat dit een succes wordt…

    Xander

    Op alle fronten schiet printer.com tekort:


    6 december 2008 om 13:25

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief