Bezoek dagbladsites stijgt met 38%

Bezoek dagbladsites stijgt met 38%

De sites van dagbladen hebben in het eerste halfjaar van 2008 een forse stijging van het aantal bezoekers gerealiseerd. Het bezoek aan de online kranten is ten opzichte van een jaar eerder met 38% gestegen. Maandelijks brengt 47% van de Nederlanders, ofwel 6,3 miljoen personen ouder dan dertien jaar een bezoek aan één of meer van deze sites. Ook hebben zij de sites vaker bezocht en lazen zij gemiddeld meer pagina’s volgens Cebuco.

De groeiende populariteit van dagbladsites is in alle doelgroepen terug te vinden. De groei van meer dan 50% onder jongeren zorgt ervoor dat deze groep bijna net zo vaak op de sites te vinden is als volwassenen. Senioren maken een inhaalslag en zoeken vaker het nieuws op. Verder brengen mannen vaker een bezoek aan de sites dan vrouwen.

De harde kern van de bezoekers is te vinden in de leeftijdcategorie 20-49 jaar. Zes van de tien personen uit deze groep leest met grote regelmaat de online krant. Daarnaast is er een sterk verband zichtbaar tussen het publiek en de opleiding en welstand van de bezoeker. Hoog opgeleide, welgestelde internetters zijn veel vaker op dagbladsites te vinden dan personen met een laag inkomen of lage opleiding.

Opmerkelijk is het enorme bereik onder boodschappers, de personen in het huishouden die verantwoordelijk zijn voor de boodschappen. Het merendeel van deze doelgroep bezoekt de dagbladsites. Voor boodschappers met kinderen geldt dit in versterkte mate.

Dagblad en site complementair
Deze samenstelling van het publiek ontkracht de veelgenoemde stelling dat online kranten een gratis alternatief vormen voor de gedrukte kranten. Uit het Mediabelevingsonderzoek van 2007 bleek al dat het lezen van de papieren krant meestal een vast dagelijks ritueel vormt, terwijl de websites zorgen voor een snelle nieuwsupdate tussendoor. Lezers van zowel papier als beeldscherm vinden de sites een prima aanvulling op de leesbaarheid en de ontspanning van de gedrukte krant. In hun functie zijn de kanalen dus complementair en zorgen zij tevens voor een sterkere beleving van het dagblad.

Aantal visits per bezoeker neemt toe
Het aantal bezoeken (gemiddeld per maand) komt in het eerste halfjaar uit op 105 miljoen, een stijging van 69% in vergelijking met 2007. Gemiddeld legt een bezoeker 17 visits per maand af. Dat was in 2007 nog 14. Vooral mannen zijn frequente dagbladportal-bezoekers, namelijk 20 keer per maand. Per sitebezoek worden gemiddeld 4 tot 5 pagina’s bekeken. De online dagbladen zijn dus niet alleen in bereik gestegen, ook de gebruiksintensiteit neemt toe. Bereikscijfers van nieuwssites die niet aan dagbladen gelieerd zijn, waaronder nu.nl laten zien dat ook hun bezoekersaantallen stijgen.


Geplaatst in

Delen



Er zijn 4 reacties op dit artikel

  • Slide 16 is wel interessant van de presentatie

    Gemiddeld bereik in percentages
    Portals van gratis dagbladen
    DAG 4,6
    Metro 1,1
    De Pers 6,1
    Sp!ts 4,6

    Hieruit blijkt dat de website van de Pers veruit het best wordt bezocht van alle gratis dagbladen. En de Metro bedroevend laatste. Was ook een leuke titel geweest voor een artikel.

    geplaatst op
  • Ben wel benieuwd welke kranten dan het meeste gestegen zijn tov vorig jaar...

    geplaatst op
  • Gaat het hier nu puur om de portals van de dagbladen en kranten, of worden e-paper achtige initiatieven (zoals bij De Pers) hierin ook meegenomen?

    Ben benieuwd hoe het staat met de interesse van de consument hierin..

    geplaatst op
  • In hoeverre zijn dagbladsites afhankelijk van externe sites die naar hen doorlinken? Zelf kom ik vooral op dagbladsites via http://news.google.com. Ik kan mij voorstellen dat de 'afhankelijkheid van bepaalde portals' de grootste bedreiging is voor krantensites.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.