Telegraaf koopt resterende aandelen GeenStijl.nl

Telegraaf koopt resterende aandelen GeenStijl.nl

{title}Telegraaf Media Groep had al 40 procent van de aandelen van GeenStijl in handen. Nu blijkt volgens Emerce uit de halfjaarcijfers van vanochtend, dat TMG het volledige aandelenpakket van Nieuwsmedia, de uitgever van GeenStijl en filmpjessite Dumpert.nl heeft aangekocht. De transactie moet ergens afgelopen halfjaar plaatsgevonden hebben.

Dit is opvallend nieuws. Helemaal in een tijd, waarin TMG in zwaar weer zit. Want zo goed gaat het niet met de omzet van het concern. ‘Het Telegraaf-concern boekt over het eerste halfjaar van 2008 een nettoverlies van 175,5 miljoen euro. Dat staat in schril contrast met de winst van 39,7 miljoen euro van vorig jaar,’ schrijft Erwin Boogert op Emerce. Marcel Boekhoorn stapte in mei dit jaar voor 5 procent in en aast mogelijk op opsplitsing.


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 10 reacties op dit artikel

  • Denk dat het een verplicht nummer is nadat Telegraaf twee jaar geleden 40 procent heeft overgenomen, volgt nu de rest. Volgens de geruchten destijds zou Telegraaf een bedrag tussen 1,9 miljoen en 2,6 miljoen euro hebben betaald voor het belang. Ik schat dat de uiteindelijke waarde vanGeenstijl op 10 miljoen.

    Nog even voor de volledigheid de relevante delen uit persbericht TMG:

    (...) De omzet daalde met € 5,1 miljoen van € 365,1 miljoen tot € 360,0 miljoen. Tegenover een lagere omzet van drukken en verspreiden van € 9,3 miljoen en een € 2,3 miljoen lagere advertentieomzet stonden € 5,0 miljoen hogere oplage-inkomsten en € 1,5 miljoen hogere overige inkomsten. De omzet van gedrukte media daalde van € 292,5 tot € 287,4 miljoen, daartegenover stond een omzetstijging van 21% van niet-gedrukte media van € 42,5 tot € 51,5 miljoen. De omzet van overige activiteiten daalde van € 30,1 tot € 21,2 miljoen.

    De organisatie Telegraaf Digitale Media Nederland is in 2008 van start gegaan en is vooral gericht op de ontwikkeling en exploitatie van internetactiviteiten. De internetomzet steeg van € 14,3 miljoen in het eerste halfjaar 2007 naar € 17,1 miljoen in dezelfde periode in 2008. In 2008 is Webregio.nl (nieuws en informatie uit de regio Noord-Holland) voor 70% verworven en is het aandelenbelang in Nieuwsmedia (GeenStijl) uitgebreid naar 100%. (...)


    TMG kondigt overigens flinke reorganisatie aan om een verdere verbetering van de marge op langere termijn te bereiken worden aanvullende reorganisatiemaatregelen getroffen, resulterend in een personeelsreductie van ten minste 425 fte verdeeld over de gehele organisatie.

    geplaatst op
  • Krijg net via Twitter door dat het om veel lagere bedragen zou gaan:

    (...) Volgens de geruchten die ik gehoord heb gaat het om hooguit een paar ton voor die 40% en dat was meer een investering. Daarbij staat Geenstijl al geruime tijd bomvol met Google advertenties wat gegarandeert minder opbrengt dan CPM deals. (...)

    geplaatst op
  • overschatte irritante website is het.

    maar dat terzijde!

    geplaatst op
  • @Tim: blijkbaar interessant genoeg voor Telegraaf om het op te kopen.

    geplaatst op
  • @Tim, nav de Wijnand Duyvendak soap zat ik juist net het tegenovergestelde te denken. Geenstijl heeft in meer of mindere mate toch een rol gespeeld wat uiteindelijk heeft geleid tot zijn terugstappen.

    geplaatst op
  • @Bastiaan
    Volgens mij dicht je GS een grotere rol toe dan het heeft.
    Maar nu De Telegraaf volledig naar de 100% is gegaan word ik toch nieuwsgierig hoe zich dat zal uitwerken op met name de vaste reaguurdersgroep en columnisten van GS, die niet altijd a priori Telegraafminded zijn.
    Kortom, de totale overname door de Telegraaf zou wel eens het begin van het einde van het huidige GS kunnen betekenen.

    geplaatst op
  • @ Marco, commercieel gezien een goede zet, dat ontken ik niet!
    @ Bastiaan, ook de invloed van de website ontken ik niet.

    Echter vind ik de manier van journalistiek iets teveel een Jensen/BNN gehalte hebben. Te kinderachtig en te geforceerd, bah.

    Anyway, kwestie van smaak (of wansmaak;)).

    geplaatst op
  • Ik geloof de input van Bas Paauw (hooguit een paar ton voor die 40%) niet echt. Met - naar eigen zeggen - 1,6 miljoen unieke bezoekers per maand behoort GS tot de best bezochte weblogs van NL. En daar behoren ze al een tijdje toe. En er zijn volop grote partijen (Unilever, Landmacht, Rabobank, Achmea, etc) die al geruime tijd op GS adverteren. De waarde van zo'n site zou dan toch eerder in de miljoenen moeten lopen. En gezien mijn ervaringen met GS zijn ze commercieel niet op hun achterhoofd gevallen.

    En Tim, ik vind jouw website een hoog kermisgehalte hebben. Zal ook commercieel vast een goede zet zijn, maar heeft net zoals jouw opmerkingen weinig met het artikel te maken.

    geplaatst op
  • @Adriaan: geen idee of Bas gelijk heeft; hij heeft in ieder geval wel een punt vwb advertising. Kom zelf steeds minder op de site dus kan het moeilijk inschatten, heb vandaag een paar keer gekeken welke advertenties ze hadden en dat was inderdaad niet veel. Maar goed, dat is slechts op basis van vandaag, een vrijdagmiddag in de nazomer, niet echt representatief dus. Iemand enig idee hoe ze het doen vwb advertising?

    geplaatst op
  • Michael Frackers:

    (...) In 2005 nam TMG een belang van 40% in Nieuwsmedia BV, het moederbedrijf van GeenStijl en sites als Dumpert, Gamert en NieuwNieuws. In ruil hiervoor investeerde TMG ongeveer 7 ton in NieuwsMedia, dat met dit geld kon uitgroeien tot een zelfstandige onderneming met een volwaardige redactie, techniek en verkoopteams. Er werd een klein bedragje betaald aan grootaandeelhouders Ambroos Wiegers (prof. Hoxha) en Dominique Weesie (Fleischbaum), vooral als waardering voor het getoonde initiatief en de onbezoldigde inzet bij de start van het bedrijf.

    Tevens werd vastgelegd dat TMG een optie op de resterende aandelen kreeg, waarbij de prijs voor de resterende 60% als volgt werd bepaald: 60% van de winst van 2007 x multiplier van ongeveer 12. (TMG streeft naar multipliers tussen de 10 en 14 afhankelijk van met name de winstgevendheid van het over te nemen bedrijf.) De omzet van NieuwsMedia BV bedroeg in 2007 minder dan 2 miljoen euro met volgens onze informatie 'een kleine winst'. Bij 10 procent winst, oftewel 2 ton, en de door TMG betaalde winstmultiplier van 12 is het maximale bedrag voor de resterende aandelen minder dan 1.5 miljoen euro. Dat lijkt weinig voor een merk als Geen Stijl.

    GeenStijl-voorman Weesie zegt in een reactie: "Leuk verhaal, alleen kloppen je bronnen niet. Over exacte getallen doe ik geen mededelingen, maar ik kan je vertellen dat met een ROS van 40% het een lachertje zou zijn wanneer we de resterende aandelen voor het door jou gesuggereerde bedrag zouden hebben verkocht... Bovendien gaat de multiplier niet alleen over 2007, maar eveneens over het boekjaar 2008."

    Bij een geschatte winst van 4 ton in het boekjaar 2008 is de opbrengst voor de oprichters onder de 3 miljoen euro, een overnamebedrag dat door een direct betrokkene bij de overeenkomst wordt bevestigd als 'het maximale bedrag'.

    Daarmee is de totale waarde van Nieuwsmedia BV bepaald op minder dan 5 miljoen Euro. In ons genre pixeltikkers een prachtig bedrag, maar het is geen eBay/Marktplaats-deal. Dat was 225 miljoen euro oftewel pakweg zeventig GeenStijls en vijftig 925's. Een betere weergave van de verhouding voor de waarde van ruim een miljoen e-commerce klikkers, zoals Markplaats, versus ruim een miljoen content kijkers, zoals Geen Stijl, is er in Nederland nog niet geweest. (...)

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.