Wat is de echte waarde van sociale netwerken? (2)

6 augustus 2008, 03:48

Jeroen Bertrams schrijft op Hyped dat Amerikaanse journalisten een handige methode hebben ontdekt om vast te stellen wat de werkelijke waarde is van internetbedrijven in de VS. Ze maken daarbij gebruik van de meldingsplicht die bedrijven hebben bij de Amerikaanse Belastingdienst Internal Revenue Service (IRS). Journalisten kunnen simpelweg de bedragen opvragen waartegen mensen die bij een bedrijf werken in aandelen mogen handelen. Zo werd onlangs een enorme duikeling in de waarde van Facebook bekend en weten we ‘precies’ wat Facebook en LinkedIn waard zijn.

Elk bedrijf dat zijn medewerkers handel in aandelen toestaat, moet een bepaalde waarde aan zichzelf geven conform de regels van de IRS. De interne waarde van Facebook bedraagt 4 miljard dollar (ongeveer 2,4 miljard euro). Dat is fors minder dan de 15 miljard die Facebook eerder nog stelde waard te zijn. Medewerkers van Facebook mogen binnenkort 20% van hun belang aan derden verkopen om zo alvast ‘financieel te profiteren’ van een eventuele toekomstige overname of beursgang, zo meldt Venturebeat.

De interne waarde van LinkedIn zou zijn vastgesteld op 500 miljoen dollar. Dat is eveneens fors lager dan een eerder genoemd bedrag van meer dan 1 miljard dollar. Overigens is het niet vreemd dat bedrijven zichzelf een lagere waardering geven dan het op de markt waard is. Daarmee zouden allerlei belastingen immers lager uitvallen dan bij een hogere waardering.

Eerder speculeerde Michael Arrington van TechCrunch over de waarde van sociale netwerken waarbij hij achteraf gezien op veel te hoge bedragen uitkwam.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

2 Reacties

    RobertJor

    essay buy


    23 augustus 2017 om 23:57

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!