Qash.nl veelbelovend Nederlands banking 2.0 initiatief

4 augustus 2008, 03:51


Klik op image voor pop-up met fullsize screenshot

Tijdens Emerce Banking2.0 in mei gaf Marco een overview van de web 2.0 activiteiten bij banken middels deze presentatie waar ik ook de nodige input voor leverde. Conclusie die we toen trokken na 90 slides was dat er het afgelopen jaar weinig vernieuwingen waren geweest op het vlak van Banking 2.0. Veel nieuwe initiatieven waren vaak een (slechte) copy/paste.

Enige tijd geleden liep ik echter tegen Qash.nl aan. Een initiatief van vier studenten van de Universiteit van Utrecht. Hoewel het geheel momenteel nog in een gesloten beta-fase zit, ziet het veelbelovend uit. Tijd om Martijn de Kuiper, één van de oprichters van Qash, eens een paar vragen te stellen.

Wat is jullie achtergrond? Hoe zijn jullie tot dit idee gekomen? Is qash.nl onderdeel van jullie opleiding?

Qash is opgericht door Kevin Voges, Willem Spruijt, Dirk Menkveld en Martijn de Kuiper. We zijn alle vier nog student aan de Universiteit van Utrecht en zitten in de eindfase van de master Business Informatics, wat een mix is tussen informatiekunde en bedrijfskunde.

In november hebben we het vak ICT Entrepreneurship gevolgd, een vak waarbij er met professionele ondersteuning de mogelijkheid wordt geboden om een idee uit te werken tot een onderneming. Na de positieve afronding van dit vak zijn we (gefaciliteerd door Netherware, een ICT incubator) onafhankelijk verder gegaan en hebben het product doorontwikkeld. De expertises en achtergronden van ons vieren lopen erg uiteen. Kevin en Dirk hebben de bachelor informatiekunde afgerond, Martijn grafimediatechnologie en Willem hogere informatica. Dit brengt het team tot een combinatie met ervaring in projectmanagement, financials, design en software engineering.

Wat is jullie concept in het kort? Wat is de added value voor de gebruiker? Is het simpelweg de Nederlandse Mint/Wesabe of zijn er toch verschillen?

Qash is een website waar gebruikers eenvoudig, veilig en aantrekkelijk inzicht krijgen in hun persoonlijke financiën. Qash biedt alle functionaliteiten om persoonlijke financiën te beheren en integreert dit met een community die gericht is op geld besparen en het vergroten van persoonlijke financiële kennis. Ook helpt Qash de gebruiker pro-actief geld te besparen door producten en diensten te vergelijken die gerelateerd zijn aan hun persoonlijke financiën.

We realiseren ons dat een simpele kopie van de concepten van onze Amerikaanse concurrenten Mint/Wesabe/Buxfer niet zal aanslaan in de Europese markt. Daarom heeft Qash een combinatie van financieel inzicht en een community gespecialiseerd op de Nederlandse/Europese markt. Alhoewel er deels overlap is met deze producten, heeft Qash naast de lokalisatie qua aansluitingen bij banken en talen ook een aantal unieke features die we nog niet tegen zijn gekomen bij de bovengenoemde concurrenten. Daarbij komt dat financiële informatie gevoelig is en een consument eerder geneigd zal zijn zijn financiële data bij een Nederlandse partij onder te brengen.

Denk je dat de consument zijn financiële hebben en houden aan vier (bijna afgestudeerde) studenten toevertrouwd?

Vertrouwen, veiligheid en privacy staan bij Qash voorop. Wij realiseren ons dat we als een jonge startende onderneming voldoende vertrouwen moeten creëren bij de consumenten om het product in de markt te zetten. Wij zien dit als een grote uitdaging en proberen er alles aan te doen om het vertrouwen over te brengen. Hierbij kun je bijvoorbeeld denken aan het binnenhalen van externe expertise, zowel op juridisch als op technisch vlak, en openheid met betrekking tot de activiteiten en de omgang met persoonlijke data.

Hoe ga je de community bouwen, onderhouden èn stimuleren?

Een community is iets wat lastig te ‘maken’ is maar waarvoor Qash probeert een platform aan te bieden om dit te faciliteren. De verwachting is dat de meeste Qashers terugkomen om hun financiën en het inzicht hiervan te onderhouden, waarbij de community een extra dimensie is door de tips die door andere gebruikers worden aangeboden. Door de koppeling te leggen tussen de labels die een gebruikers kiest voor het structureren van zijn transacties en de labels die gekoppeld zijn aan tips kan er een uitstekend overzicht worden gegeven van alleen die tips uit de community die interessant zijn voor de gebruiker.

Hoe ziet jullie businessmodel eruit? Waar komen voor jullie straks de inkomsten uit?

Qash hanteert een innovatief business model met niet-traditionele vormen van inkomsten. Wanneer een gebruiker geavanceerde functionaliteiten vraagt van de applicatie is het mogelijk te kiezen voor Qash+, een uitgebreide versie wat voor een klein bedrag per maand beschikbaar komt. Omdat we niet geloven in een doelloos advertentiemodel en de financiele data van de gebruikers tot de beschikking hebben zien we een aantal nieuwe bronnen om inkomsten te genereren en dit te combineren met financieel voordeel voor de gebruiker.

In het afgelopen jaar is gebleken dat Qash dusdanig veel potentie heeft om uit te groeien tot een bedrijf met veel mogelijkheden en kansen. Daarom zijn we op dit moment bezig een team samen te stellen dat de start financieel kan ondersteunen.

De Nederlandse banken hebben een prachtige database met klanten waarvan een (groot) deel zeker geïnteresseerd is in de functionaliteiten die jullie bieden. Waarom introduceren de Nederlandse banken dit concept (nog) niet volgens jullie?

Het is duidelijk dat wij in een gat springen dat de banken de afgelopen jaren hebben laten ontstaan. De precieze reden waarom de banken nog niet ver zijn met het uitrollen van een dergelijke oplossing kan wellicht worden gezocht in de logheid en besluitvormingsprocessen in deze banken. Daarnaast hebben wij de mogelijkheid om onze userbase op te bouwen, terwijl banken moeten garanderen dat ze ook daadwerkelijk voor alle klanten de service aan kunnen bieden. De rekenintensiviteit van de service en de performance die hierbij komt kijken kan op deze schaal wellicht voor problemen zorgen. Het blijft echter speculeren, wat in ieder geval blijkt is dat banken er nog geen hoge prioriteit aan hebben gegeven.

Waar staan jullie momenteel qua ontwikkeling en wat zijn de reacties tot nu toe van de gebruikers?

We hebben bewust gekozen voor een traject waarbij we de gebruikers in grote mate betrekken bij de ontwikkeling. Vanaf het lanceren van de beta in maart (versie met de allereerste basics) hebben we ontzettend veel gehad aan de bijdrage die de testers hebben geleverd. Door het gemak waarmee Qashers bugs/feature requests kunnen melden hebben we de mogelijkheid gehad om een innovatieve applicatie neer te zetten die in hoge mate geïnspireerd is door de input van de gebruikers. Nadat we zijn gestart met 30 beta-testers hebben we dit aantal gereguleerd laten uitgroeien tot 110.

Binnenkort gaan we vanuit de private beta naar de pilot (of public beta), waarbij het systeem door iedereen gebruikt kan worden. De reactie van de groep, die uit een uiteenlopende groep van mensen bestaat, is tot nu toe erg positief. Voor het allerlaatste nieuws over Qash kun je overigens terecht op ons blog.

Tot zover het interview met Martijn. Ik was zeker nog niet door mijn vragen heen, maar gezien het stadium van Qash op dit moment bewaren we de rest voor later. Zodra Qash in (public) betafase zit, zullen we in een tweede interview dieper ingaan op een aantal zaken.

Kevin, Dirk, Willem en Martijn veel succes met afstuderen en uitbouwen van Qash!

Erik van Roekel
Product Owner Chatbot bij ING

Marketingprofessional met ruime ervaring in diverse internetprojecten in de financiële dienstverlening. Passie voor social media en internet in het algemeen. Stond aan de wieg van het ING Webcare Team in 2009 en gaf er 1,5 jaar leiding aan. Was daarna één van de drivers van de social media strategie voor ING Nederland in 2012 resulterend in een nummer 1 notering in de Social Media Monitor van Social Embassy. Werkzaam geweest bij Corporate Communications van ING Groep en van daaruit betrokken bij social media op internationaal niveau. Momenteel product owner chatbot bij ING. Blogt op persoonlijke titel bij Marketingfacts en van 2004-2014 ook op de achtergrond actief geweest voor Marketingfacts o.a. bij de techniek en de redactie.

Categorie
Tags

13 Reacties

    Wouter

    De vraag is natuurlijk hoe ze hun data makkelijk en het liefst ook automatisch ophalen. Voor zover ik weet bieden banken geen API aan (Bizner alleen geloof ik) en zal het dus moeten gebeuren via handmatige uploads van exportbestanden. En banken die gratis een API gaan aanbieden zie ik nog zo gauw gebeuren.

    Voor de rest prima Nederlands initiatief van een bewezen concept (zie inderdaad Mint) en interessante modellen om geld te verdienen, good job!

    (Als de banken niet liggen te slapen moeten ze eens heel snel contact opnemen met deze heren. Een dergelijk product als toevoeging op internetbankieren lijkt mij een enorme plus.)


    4 augustus 2008 om 07:29
    Erwin van Asselt

    In alle redelijkheid lijkt het me dat er momenteel geen bank is in NL die de introductie van een dergelijke voorzieningen niet overweegt. Het is zondermeer waar dat geen van alle banken veel daadkracht aan de dag heeft weten te leggen in de afgelopen jaren, maar het is mijn overtuiging dat dit slechts nog een kwestie van tijd is. Dit dan wel volgens het beproefde principe: zodra er 1 zover is, volgt de rest vanzelf.


    4 augustus 2008 om 09:13
    evroekel

    @Vitzo: wat heb je precies onderzocht qua haalbaarheid? Technische haalbaarheid? Financieel? En wat was de uitkomst?


    4 augustus 2008 om 11:49
    Martijn de Kuijper

    @Vitzo: De inschrijvingen lopen binnen en heb het net ook nog getest in IE7. Het werkt perfect bij mij. Wat gaat er fout? Bvd.


    4 augustus 2008 om 12:50
    Slinger Jansen

    Dit weekeinde stond ik in New York in de Apple Store mijn financieen te checken via mijn.postbank.nl. Helaas kwam ik er totaal niet uit. Gegevens bleken niet accuraat en overzicht is moeilijk te krijgen. Het is tijd voor een nieuwe speler op de markt en ik denk dat Qash dat helemaal gaat worden. Ik vertrouw mijn betalingsgegevens overigens best toe aan deze mannen, zeker aangezien mijn bestedingspatroon toch al op allerlei manieren wordt bijgehouden: AH Bonus kaart, tankpas, etc.


    4 augustus 2008 om 14:50
    Dirk W.

    Helaas werkt de sign-up hier ook niet (nog geen mail binnen). Ben wel erg benieuwd naar het concept. 🙂


    4 augustus 2008 om 18:24
    Naomi

    Bevestigingsmail belandt in de spambox van mijn hotmailaccount…


    5 augustus 2008 om 09:47
    Lex

    Het concept heeft natuurlijk enorm veel potentieel maar valt of staat geheel met het eenvoudig importeren van de transactiedata. De meeste banken hebben de optie om de gegevens te downloaden zoals bij de Rabobank in de vorm van een mutfile maar dit is veel te omslachtig voor de meeste gebruikers.

    @Martijn: Hoe denken jullie dit op te lossen?


    6 augustus 2008 om 06:05
    Martijn de Kuijper

    @Lex: Dit is zeer zeker een belangrijk aspect en momenteel zijn we meerdere mogelijkheden aan het onderzoeken. Wel merken we dat de huidige beta-gebruikers geen problemen hebben met het handmatig importeren van zijn / haar gegevens.


    8 augustus 2008 om 07:29
    Dirk W.

    Zijn er al nieuwe uitnodigingen voor de beta beschikbaar? Ik heb me inmiddels twee maanden geleden ingeschreven en ik heb nog geen uitnodiging mogen ontvangen.


    4 oktober 2008 om 14:33
    vincente

    Ik heb een Qash uitnodiging gekregen en mijn bankgegevens toevertrouwd. Nu weet ik hoeveel ik aan belasting betaal en allerlei deelrekeningen. Balans en Verlies en rekening wordt nog niet uit elkaar gehouden maar het smaakt naar meer. Ik kan echter geen telefoonnummer en email adres vinden behalve info@qash.nl weer iemand het email adres van een van de 4 heren?

    Vincent Everts


    9 december 2008 om 11:00

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!