Brands in Social Media 2008

31 juli 2008, 04:50

Onlangs publiceerde ImmediateFuture de tweede editie van Brands in Social Media, gebaseerd op de merken in de Interbrand Top 100. Dat het alweer de tweede editie is, is mooi. Want nu kan er een vergelijking gemaakt worden met de eerste editie: welke merken hebben zich ontwikkeld en welke zijn stil blijven staan? Zie hier de blogpost op ImmediateFuture: ‘The Top Brands in Social Media Report 2008’.

Het rapport trapt logischerwijs af met het gegeven dat social media zolangzamerhand ‘impossible to ignore’ zijn. Dan wordt uiteraard met name het enorme bereik en de besteedde tijd aan social media bedoeld. Verwacht overigens geen uitgebreide data-analyse: ‘This report, designed to provoke discussion, is not a full data analysis, but rather a snapshot of brands’ share of voice in social media.’ Het volledige rapport (22 pagina’s, goed te doen) is hier te vinden in pdf.

Best belangrijk: wat is er eigenlijk precies onderzocht in dit onderzoek?

  • De blogosphere ‘as a whole’
  • Twitter
  • Board Reader
  • Facebook, Bebo and MySpace
  • YouTube
  • Flickr
  • Del.icio.us
  • Digg

{title}

Het rapport geeft de volgende uitleg bij bovenstaand plaatje: ‘The majority of brands in the IF top 25 have risen up the rankings from 2007 (15 go up, six down, with four staying the same), which reflects how these brands are increasingly being discussed in social media.’ Aardig om te zien: de top 3 (Google, Yahoo! en Apple) blijft ongewijzigd.

Hieronder is de ‘brand share of voice’ uitgesplitst naar de verschillende social media:

{title}

Bij IF weten ze ook wel, dat dit rapport een ‘snapshot’ is. Want de wereld van social media is op zijn zachtst gezegd veranderlijk; krijg je vinger er maar eens achter. Dus is dit wel een mooie zin, op pagina 17: ‘Social media is a global phenomenon in which old demographics no longer apply. Conversations happen at the click of a button. New communities are born every day and brands need to be involved; in the first instance to listen, and then to participate.’

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!