EK2008 streams via NOS groot succes
Het EK 2008 is gisteren afgelopen met Spanje als uiteindelijke EK winnaar. Ook bij de Ster maken we de balans op na bijna 1 maand livestreams en pre-rolls (15sec) via de NOS EK website. Marco Derksen gaf eerder al aan dat de website halverwege het toernooi al ruim een miljoen kijkers trok.
We begonnen op zaterdag 7 juni 2008, gisteren (29 juni) was dus de finale. In totaal zijn er 5.851.000 livestreams opgevraagd met als verdeling 3.655.000 (Silverlight) en 2.196.000 via de Nebo player. De piek lag op dinsdag 17 juni toen Nederland tegen Roemenie speelde en Frankrijk tegen Italië met in totaal 504.000 opgevraagde streams die dag. Beide wedstrijden waren tegelijk te volgen.
Wellicht dat Roeland van de NOS nog wat cijfers kan toevoegen? Van bijvoorbeeld de hoeveelheid opgevraagde (korte) video’s (interviews, reacties), unieke bezoekers etc. De homepage van de EK website telde in totaal 2.771.000 views tot gisteren.
We begonnen voorzichtig met de schatting van aantal opgevraagde streams richting onze adverteerders omdat de wedstrijden natuurlijk gewoon op normale tijden en via TV gevolgd konden worden. Uiteindelijk werd het een groot succes en konden ze het bij KPN (bandbreedte) maar nét aan. De pre-rolls (15 sec) voor de live streams zijn eerst aangeboden aan de officiële EK sponsoren maar op CocaCola na uiteindelijk ingevuld door: Nationale Nederlanden, Expert, ABN-Amro, ING, Atag, Nuon, Pfizer, L’Oreal en Samsung. Wat opviel was dat het evenement pas verderop het toernooi ging (op)leven bij adverteerders en niet een paar weken van tevoren. Het EK is nu voorbij maar de livestreams voor de Tour de France komen er volgend weekend alweer aan!
Persoonlijk ben ik erg geintreseerd in de volgende dingen
1) Piek hoeveelheid Concurrent streams.
2) Hoeveel % van de users bekeken de stream langer dan +-5 minuten
3) Gemiddelde kijkduur per user
Het aantal opvragen van de stream is naar mijn mening niet intressant net zoals dat pageviews niet zo intressant meer zijn. Het is namelijk boeiender om te weten hoelang je een user kunt boeien.