Resultaten mediaonderzoek European Digital Journalism

25 juni 2008, 04:33

Communicatiebureau LVT Benelux PR publiceerde deze week het European Digital Journalism-onderzoek. Een onderzoek naar blogging en het gebruik van nieuwe media en user generated concent onder journalisten in 9 landen. Voor het onderzoek werden 347 journalisten ondervraagd in België, Duitsland, Frankrijk, Italië, Nederland, Luxemburg, Spanje, het Verenigd Koninkrijk en Zweden. De ondervraagde journalisten zijn werkzaam bij dagbladen, vakbladen, regionale media en broadcastmedia. Hieronder de resultaten. Het rapport hoop ik vanochtend nog binnen te krijgen. Hier op Flickr nog meer tabellen uit het onderzoek.

{title}

Media en nieuwe media

  • 44 procent van de media heeft één of meer journalistenblogs
  • 18 procent van de media biedt audiopodcasts aan, 24 procent biedt videopodcasts
  • 70 procent van de media biedt mogelijkheid tot online commentaar
  • 30 procent van de media publiceert regelmatig foto’s aangeleverd door hun doelgroep

{title}

Journalisten en User Generated Content

  • 62 procent van de journalisten staat positief tegenover User Generated Content
  • 22 procent van de journalisten citeert regelmatig bloggers in hun artikelen

Journalisten en digitalisering

  • 46 procent van de journalisten moet meer content produceren door digitalisering
  • 40 procent van de journalisten is verantwoordelijk voor productie online video
  • 65 procent van de journalisten is niet door werkgever getraind in digitale mediacontent
  • 16 procent van de journalisten vindt dat de kwaliteit van hun werk achteruit is gegaan door digitalisering

In het persbericht staat de volgende samenvatting:

‘Blogging, podcasting en online video hebben een toenemende invloed op het dagelijks werk van journalisten. Van journalisten wordt in toenemende mate verwacht dat zij hun content in meerdere digitale vormen kunnen produceren. Tegelijkertijd staan media en journalisten ook steeds meer open voor User Generated Content. Journalisten hebben het door al deze ontwikkelingen wel drukker gekregen, maar de kwaliteit van hun werk heeft daar volgens henzelf niet onder geleden.’

Het European Digital Journalism-onderzoek is te downloaden op Europeandigitaljournalism.com. Dat is omslachtig (ze willen heel veel van je weten), dus ik heb LVT al gemaild voor het hele rapport dat we zelf hier op M! beschikbaar zullen stellen. Dat komt er hopelijk vanochtend nog aan.

UPDATE: Het volledige rapport is hier te downloaden.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!