CSN Conference 2008 (verslag en presentaties)

20 juni 2008, 06:05

{title}Wat moeten bedrijven met social networks? Want de óf vraag, die is inmiddels al een eind naar de achtergrond verschoven. Want social networks zijn hot. KREM organiseerde daarom gisteren in de Amsterdamse Industrieele Groote Club (zo niet-internet, zó old boys network dat het contrast met praten over internet prachtig was) de Corporate Social Networking (CSN) conferentie 2008.

Een vol programma, met keynotes van Mary Beth Kemp van Forrester en Frans van der Reep (InHolland Digital World). Verder parallelsessies met een recruitment track en een marketing track. Tijdens het marketingprogramma mocht Sander Dullaart van Favela Fabric de KLM Bluelab (naar het schijnt andermaal) presenteren, David Nieborg (UvA en Gamespace) hield een prachtig verhaal over de meest succesvolle advergame ooit.

Pascal Spelier van Flametree (ABN Amro) gaf inzicht in de recente ontwikkelingen rondom dit nieuwe social network voor mkb’ers (3 maanden live, 1600 inschrijvingen). Geert-Jan Waasdorp (Intelligence Group), Bas van de Haterd (Van de Haterd Consultancy) en Marco van Hurne (IKKI) verzorgden het recruitment track (daar was ik niet bij, de tracks liepen parallel). Hieronder de presentaties van de marketingtrack, wat foto’s en wat korte observaties.

{title}

Mary Beth Kemp van Forrester verzorgde één van de keynotes. Het verhaal van Kemp was vooral bedoeld om ‘in te draaien’. Ontwikkelingen, trends, facts & figures. En een paar aardige voorbeelden. Vooral die over hondenliefhebbers was hilarisch (sheet 36/37).

Frans van der Reep (InHolland Digital World) trapt af met een paar vreselijke open deuren. ‘Als je een communtiy wilt beginnen, dan moet je zeggen waar het over gaat. “Be ohnest”.’

Van der Reep plaatst social networking en de ontwikkelingen op internet in een antropologisch historisch perspectief. Uit zijn mond heb ik een paar prachtige soundbites op zitten tikken. Waaronder deze: ‘Internet brengt de tribale samenleving terug. En de middeleeuwen. De stadsmuur is terug (firewall), de Pest is terug. Martelen is terug, de roofridder is terug. En ook de adel is terug: we hebben rangen en standen. Mijn baas mag meer dan ik. Communities zijn eigenlijk gilden. Interessant om te zien. Internet brengt de middeleeuwen terug.’

Nog een soundbite, hoogst filosofisch. ‘Mensen die heel veel moeten van zichzelf, kunnen niet meer ontmoeten.’

Maar Van der Reep is af en toe ook heel praktisch. Wil je bijvoorbeeld voor een bedrijf als KPN of Rabo een community opzetten, dan moet je volgens Van der Reep eens een uitdraai maken van wie er met wie en hoeveel emailt. ‘Dát is je commmunity. Een ontzettend interessante exercitie.’

Deze is ook raak: ‘Internet brengt ons in een personal age. Dat betekent dat we onderweg zijn van de wereld van de camouflage naar opstaan. Hoe kun je mensen verleiden om te stoppen zich te camoufleren en daadwerkelijk op te staan en te zeggen wat ze willen. Dat is de essentie van een geslaagde community.’

Over businessmodellen en banken (er zaten heel wat ING’ers in de zaal): ‘Banken gaan binnen 10 jaar kapot. We hebben toch Boomer.com? Ok, ze worden tegengewerkt door de AFM, maar als je het hier in Nederland niet voor elkaar krijgt, dan ga je naar een of ander ver land, en dan doe je het vanaf daar. Banken: forget it. Geen geld op inzetten.’

Marketing Breakout

Sessie 1: Favela Fabric

Sander Dullaart (ex-Endemol, ex-PCM) mag vertellen over FavelaFabric. Motto/ondertitel van het bedrijf: ‘Community Driven Innovation’.

Bottom line: je kunt veel verschillende groepen bij je productontwikkeling betrekken. Dat kan binnen je eigen bedrijf, maar ook daarbuiten. Denk dan aan toeleveranciers, klanten, potentiële klanten, distributiekanalen. Dullaart: ‘Het gaat om mensen. Het is niet gek dat bedrijven niet innovatief zijn. Omdat we werken met een controlemodel. Je bent alle creativiteit en interactiviteit eruit aan het managen.’

Case: KLM Bluelab. Aan KLM-agents werd gevraagd de producten van KLM te verbeteren. Uiteindelijk kwamen uit meerdere brainstormsessies via een planmatige aanpak 300 ideeën naar boven waar KLM echt iets mee kon. Eén idee dat er uitgekomen is, had te maken met de ‘betere stoelen’ in vliegtuigen (bij de nooduitgang, zitten altijd volgeboekt). Daar bleek een business case in te zitten: mkb’ers hadden er geld voor over. Extra omzet KLM: 40 miljoen euro.

Case: The Future of Entertainment. Muziekindustrie zit vast in eigen paradoxen en paradigma’s. Dit project probeert, financieel gesteund door een stel investeerders, nieuwe innovaties in de muziekindustrie te stimuleren.

Sessie 2: David Nieborg en de meest succesvolle advergame ooit

De grote uitdaging rondom gaming (voor marketeers) is volgens Nieborg: er zit frictie tussen de échte werkelijkheid en de ‘ingame’ werkelijkheid. Als er een organisatie is, die die frictie op een uiterst succesvolle manier heeft weten te overbruggen, dan is het wel het US Army met het spel America’s Army (check deze sites echt even: je hebt het idee dat je de marketingwebsite van een game aan het bekijken bent).

{title}

America’s army is een ‘gewone’ first person shooter. Maar er zit ook een reallife rekruteringssysteem in waar je live kunt chatten. Veelzeggend: in het spel zit ook een verplichte powerpointpresentatie van 15 minuten. Daarna mag je pas, na een test, de rol van hospik spelen. In het spel.

De idee: eindigen in de ‘consideration set’ van highscool dropouts. Dat is het enige doel. En het werkt. Het marketingapparaat draait op volle toeren. En blijft op volle toeren draaien. Want er komt alweer een nieuwe versie aan.

Dan, de hamvraag. Hoe kun je advergames inzetten als bedrijf (behalve bedrijven die in first shooters handelen)? Nieborg: ‘Mijn abstracte antwoord is dat je iets moet zoeken dat speelt met iets tussen het fysieke en het virtuele.’ Meer praktisch: ‘Denk aan eBay, denk aan wat ABN Amro gedaan heeft in Second Life. Denk ook aan een combinatie tussen IKEA en The Sims. Er zijn heel weinig dingen die je niet in spelvorm kunt doen. Je moet gaan denken als een gamer. En dat is moeilijk voor jullie, want jullie zijn geen gamers.’

Sessie 3: Pascal Spelier van Flametree

Pascal Spelier laat de zaal dit Jiskefet-filmpje zien ter promotie van Flametree. Op voorhand schreven zich 2000 mensen in voor Flametree. Nu, na 3 maanden zijn er rond de 1600 ondernemers. Het percentage mannen is 79 procent. Het aantal nieuwe ondernemers is 65 per week. Dat zijn nog geen klinkende cijfers. Maar wat is succes, voor Flametree?

{title}

Spelier denkt een niche te pakken te hebben. ‘Als ik een tweede LinkedIn zou lanceren, dan zou ik te laat zijn.’ Of ondernemers het helemaal zien zitten? Spelier heeft geen marktonderzoek gedaan, het zijn kwalitatieve gesprekken met eigen klanten geweest die geleid hebben tot het opzetten van Flametree.

‘De vraag blijft: wat of wie wil Flametree zijn? Wat willen ondernemers dat Flametree wordt?’ Let op de aanhalingstekens: dit zijn geen vragen van mij. Maar dit zijn vragen die Pascal Spelier zichzelf stelt.

‘Wanneer is Flametree een succes?’ wil iemand uit de zaal weten. Dat weet Speliers eigenlijk niet. ‘Natuurlijk hebben we een bepaalde ambitie waar we naar toe willen gaan.’ En de groei? Hoe gaat Flametree die doelstelling bereiken? Spelier: ‘Je moet niet in detail doorcijferen. Je kunt niet zover vooruit kijken.’

Na de presentatie heb ik nog even nagepraat met Pascal Spelier. Hij kon zich de kritiek op Flametree wel voorstellen. Maar hij vindt ook, dat de verwachtingen nogal hooggespannen zijn. Flametree is pas 3 maanden live; er wordt constant gesleuteld aan het concept. En, ook aardig om te vertellen: Spelier heeft actief bloggers benaderd die een negatief verhaal over Flametree hadden geschreven. Kom eens praten, dan leg ik het nog een keer uit, was zijn gedachte. Dat heeft geholpen. Zie onder anderen dit stuk van Patrick Boonstra: ‘ABNAMRO’s Flametree: doe mij web 2.0??’ In diezelfde posting schrijft Boonstra een update: ‘UPDATE: nav gesprek met directeur Flametree is mijn mening bijgesteld.’ Die ‘bijgestelde’ mening is hier te vinden: ‘FEATURE: ‘Flametree gelooft in user generated content’’.

De dag (onder dagvoorzitterschap van Ton Wesseling) werd afgesloten met een paneldiscussie:

{title}

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!