iPhone-versie Marketingfacts

4 juni 2008, 04:29

iPhone-versie MarketingfactsDe jongens (m/v) van Onstuimig hebben weer een aardigheidje gemaakt: we beschikken vanaf vandaag over een voor de iPhone geoptimaliseerde versie van marketingfacts.nl.

iPhone-bezoekers zien een voor hen vertrouwde interface, met daarin de headlines van Marketingfacts. Natuurlijk kun je op de iPhone met Safari ook de gewone site bekijken, maar als je in de trein even snel het nieuws wil scannen is de speciale iPhone-versie een stuk sneller en overzichtelijker.

Nu de geruchten over de introductie van de iPhone in Nederland sterker worden ontstaan er steeds meer iPhone-versies of applicaties van sites. Zo introduceerde de NOS gisteren Teletekst voor de iPhone. Eerder deze week lanceerde Onstuimig voor haar vacaturesite voor de interactieve sector, de Werkbank, een iPhone-versie. Daarmee waren ze voor zover ik weet de eerste Nederlandse vacaturesite die dit deed.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

26 Reacties

    media

    Zit me trouwens af te vragen of die jongens van Onstuimig ook analysescriptje hebben meegenomen; wil natuurlijk straks wel weten hoeveel iPhones marketingfacts lezen 😉


    4 juni 2008 om 04:36
    starbuck

    niets zo fijn op de vroege ochtend als een website (onstuimig) die opent met harde muziek.


    4 juni 2008 om 05:37
    MarkvdrHeijden

    Ik heb Marketingfacts nog niet via mijn iPhone bekeken. De Teletekst-applicatie wel en die is zéér goed.


    4 juni 2008 om 05:39
    Yor

    Mooi, maar ik krijg niet automatisch een webclip icoon te zien als je de site op je beginscherm wilt zetten…


    4 juni 2008 om 06:18
    Elja

    Zelf ben ik juist zo enthousiast over de iPhone omdat het de eerste telefoon -naar mijn mening- is die normale websites fatsoenlijk kan tonen en waarbij je probleemloos kunt browsen. Hoeveel behoefte is er dan eigenlijk nog aan sites die specifiek voor de iPhone gemaakt zijn?

    Zal ‘m binnenkort eens bekijken als ik een iPhone ter beschikking heb. Ben toch wel benieuwd of het prettiger werkt.

    Wat me nu in elk geval opviel is dat je bij de iPhone versie de reacties mist (inclusief de mogelijkheid om te reageren). Dat maakt de iPhone versie een stuk minder nuttig in mijn ogen. Ook ontbreken momenteel advertenties (niet dat ik dat erg vind) en bijvoorbeeld links naar anderer relevante artikelen. Je loopt nu ‘dood’ in de iPhone versie.


    4 juni 2008 om 06:20
    Alexander

    Waarom een “iPhone” versie? En niet gewoon een pda versie? Wat maakt de iPhone (die sites gewoon kan weergeven zoals Elja zegt) anders dan bijv. een Nokia E61i die met een redelijk groot scherm ook een normale browser heeft?

    Ik wordt er een beetje moe van dat de iPhone zo gehyped wordt terwijl er, op een mooie interface na, niets maar dan ook niets is wat uniek is t.o.v. andere smartphones.

    @Elja: het voordeel van een lichte versie is minder laadtijd.


    4 juni 2008 om 06:34
    Fred Zelders

    @Marco Goeie ontwikkeling Marketingfacts!

    Helemaal eens met Elja. Dus VerbeterPuntjes: een reactiemogelijkheid en de mogelijkheid om de reacties te lezen. Alternatief: door-tappen naar de normale editie.

    @Alexander Heb je het verschil al eens ‘ervaren’?


    4 juni 2008 om 07:37
    Gijsbregt

    Heerlijk heldere en overzichtelijke site. Hulde!

    En hopelijk snel de iPhone 2.0 zodat we met snel mobiel internet aan de bak kunnen!


    4 juni 2008 om 09:05
    Alexander

    @Fred: Ik heb er wel eens mee gespeeld. Behalve een groot scherm (het is ook een enorm ding) heb ik geen verschil ervaren. Ja, de Nokia ondersteund Flash en de iPhone niet.


    4 juni 2008 om 09:12
    Lucas

    MrMovie werkt (ook) met een iPhone template, maar de url is voor alle “mobiele” apparaten hetzelfde.

    Nav de poll van MoMo: Wij hebben gekozen voor http://www.mrmovie.nl/m , en m.mrmovie.nl wordt ook daarnaar gerouteerd. We promoten de iPhone versie wel veel, dat zal de reden zijn dat 35% van de mobiele bezoekers een iPhone gebruikt.

    Jammer dat er geen iPhone cijfers werden gemeld maandagmiddag bij MoMo.

    @Alexander : Ik ga de iPhone template als uitgangspunt nemen om ook andere touchscreen apparaten te bedienen, want de layout is natuurlijk heel gebruikersvriendelijk.

    @Gertjan : Ben het met jullie discussie eens, we zijn daar ook over aan het nadenken. Vooral als je al vanaf de homepage automatisch een scherm (wel/niet mobiel/iPhone) wilt tonen.


    4 juni 2008 om 10:14
    Lucas

    PS – toets hier je mobiele nummer en ik SMS je de url van MrMovie, hoef je hem niet in te kloppen.

    http://www.mrmovie.nl/mobielcampagne

    😉


    4 juni 2008 om 10:16
    maarten lens-fitzgerald

    is t ook te bereiken via m.domein.nl of i.domein.nl? dat scheelt weer veel typen op je kl*te mobile toetsenbord. En een redirect maken je zo …8-)


    4 juni 2008 om 10:19
    matthijskeij

    @Gertjan: code voor mobiele analyse is al opgestuurd (stukje Omniture, stukje Adversitement). Ben benieuwd hoe de aantallen zich verhouden tussen Iphone site, mobiele site en www site.


    4 juni 2008 om 10:39
    jeroen

    Eh… Er bestond toch al een gewone pda-versie?


    4 juni 2008 om 11:46
    paul

    Ziet er goed uit. Zelf mis ik ook de reactie functie ben nu op de gewone site aan het posten terwijl ik op de iphone aan t surfen ben. Nog een tip filmladder heeft ook een iphone site en die linkt alle previews door naar youtube, zou mooi zijn als dit hier ook gebeurt.


    4 juni 2008 om 13:43
    Willem

    ik zie vanaf mijn 3 jaar oude Qtek ook niet echt verschil tussen een iphone en een pda versie.. even een nieuwtje scoren? 😉


    4 juni 2008 om 13:51
    Ronald ter Voert

    @marco: waarom zijn mobiele sites via de iPhone sneller te bezoeken dan met andere mobiles? Overzichtelijker zal zeker gezien het lekker ruime beeldformaat.

    Ik zit met met sonyericsson p1i deels via umts en deels wifi, sneller dan dat kan de iPhone toch ook niet?

    Hulde dat er zo wordt geanticipeerd op nieuwe technieken! 😉


    4 juni 2008 om 16:26
    Fred Zelders

    @Ronald: Mag ik ook reageren op je vraag?

    De iPhone-ready sites zijn meestal kort en bondig, ‘strak’ en super eenvoudig van opmaak en bevatten weinig ingewikkelde widgets, scripts. Daardoor extreem licht (weinig kBytes) vergeleken met andere mobile-ready sites.

    De ‘snelheid’ zit ‘m dus niet in de iPhone, maar in het design en de content van iPhone-ready pagina’s


    4 juni 2008 om 16:30
    Ronald ter Voert

    fred: natuurlijk mag je reageren 😉

    Thanx voor je uitleg. Helder.


    4 juni 2008 om 16:50
    jdevalk

    @Gertjan van Laar: over de keuze vrijheid: ik prefereer altijd een iPhone / iPod Touch interface direct te krijgen, met onderin een linkje naar “original” zoals twitter ook doet… Verder: hoe doen jullie dit? Het is een aparte template? Niet op basis van stylesheets?


    6 juni 2008 om 06:48
    jdevalk

    Maar is daarmee de HTML dan gelijk aan die van bv de frontpage? Ik neem toch aan van niet? 🙂


    6 juni 2008 om 07:21

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!