Ilse raakt Startpagina verkeer kwijt, flinke daling zichtbaar

Ilse raakt Startpagina verkeer kwijt, flinke daling zichtbaar

Emerce bracht vanmorgen het volgende artikel naar buiten: Ilse staakt strijd met Google (alsof er een strijd gaande was). Een bericht over het feit dat Google nu de voorkeurszoekmachine is van de Startpagina’s, dat Nils Rooijmans (geestelijk vader Ilse) voor zichzelf begint en dat men zich meer gaat richten op ‘verticals’. Ilse zelf kwam ook snel met een eigen blog.

Startpagina nu standaard op Google

De keuze om op alle Startpagina’s Google als standaard zoekmachine Google te laten gebruiken was simpel, aldus Startpagina-chef Carlo van Houtum: de gebruikers vroegen er om. Het effect voor de zoekmachine van Ilse is groot, ik heb een aantal hoog volume sites er bij gepakt en het bezoek vanuit Ilse bekeken. Het resultaat hiervan is als volgt:

{title}

 

Er is dus ongeveer 30% van het originele verkeer overgebleven. Nu had Ilse volgens recent onderzoek nog maar een aandeel van 1% in de zoekmarkt, dit zal dus nagenoeg 0% worden.

Op de vraag of dit de doodsteek is voor Ilse reageert Business Development Manager Herman Kienhuis als volgt: “Het is in goed overleg en na het nodige onderzoek gedaan”. Hij geeft toe dat de generieke zoekdienst niet veel kans meer heeft maar dat op andere vlakken nog genoeg kansen liggen: “Er zijn een aantal mogelijkheden voor toegevoegde waarde met een specifiek Nederlandse zoekdienst. Er is dus zeker nog plek voor een Nederlandse zoekdienst om toegevoegde waarde te bieden”. Met deze laatste zin doelt hij waarschijnlijk op 2 onlangs gelanceerde verticals ilse auto en ilse reizen.


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 19 reacties op dit artikel

  • Hoi Andre,

    Je hebt dit artikel twee keer gepost....of ziet mijn browser dubbel?

    Interssant stuk trouwens. Valt me nog tegen dat ze er de stekker niet eerder uit getrokken hebben.

    geplaatst op
  • @Ernst: een hikje in de software, ik heb het spontaan ontstane 2de bericht weer verwijderd, bedankt voor het melden.

    Ik vind het wel een goede keus: altijd naar je gebruikers luisteren, dat heeft op lange termijn meer zin. Verder vraag ik me af of ze het met die verticals gaan redden. Er zijn al redelijk wat verticale zoekmachines aanwezig, daar kom je niet snel tussen.

    geplaatst op
  • Wat is dat toch de hele tijd met dat snauwen naar Emerce? Gisteren ook al zo'n rare sarcastische opmerking (http://www.marketingfacts.nl/berichten/20080513_persoonlijke_online_tv_gids_ifanzynl_van_start/)

    Zijn jullie daar niet een beetje oud vor?

    geplaatst op
  • @Jan: de hele tijd? snauwen? sarcastisch? Het is maar net wat je opvalt.

    geplaatst op
  • @Jan: Je overdrijft. De kop die Emerce kiest, is best een beetje misleidend. Wat André hierboven heeft gedaan, valt in mijn ogen helemaal niet onder snauwen. Eerder een beetje kietelen, licht kritisch, niet zuur, niet zeikerig.

    En dat heb ik ook niet gedaan in de posting waar je naar verwijst. Kom op: leuk dat je onder embargo een persbericht in handen krijgt (vandaar mijn "hulde"), en het 's ochtends vroeg de site op knalt, maar als je dan de hele dag verwijst naar een dienst die niet live is, wat heeft het publiek er dan aan? Dat is een beetje de achtergrond, in ieder geval. Verder is Emerce er heel vaak, benijdenswaardig vroeg bij. Waarvoor, nogmaals: hulde.

    geplaatst op
  • Op de meeste startpagina-dochters is nu ook google adsense te vinden (verdienen ze bij ilsemedia nog niet genoeg aan startpagina.nl?)

    http://prijsvragen.startpagina.nl/

    geplaatst op
  • Grappig dat een weblog een ander medium beticht van misleidende koppen. ;)

    Het sneertje is in zoverre flauw dat Marketingfacts wel alle quotes braaf knipt van Emerce.nl.
    Can't live without it, apparently... ;)

    geplaatst op
  • @Jeroen: Jij kunt duidelijk ook niet zonder ons, fijn om je hier te hebben. Discussieren op M!, wie is er tegenwoordig niet groot mee geworden....

    Om het helemaal interessant te maken citeer ik graag (braaf, zou jij het noemen) een comment op het artikel van Peter Olsthoorn op Emerce (Paul, woensdag 14 mei 2008, 10:46):

    "Heel verwarrende Titel.

    Beter is 'ILSE media laat ILSE zoekmachine vallen (en gaat door met Google'."

    Kennelijk is het meerdere mensen opgevallen, in ieder geval drie. En oja. Over het "sneertje". Ach. Het houdt ons scherp...

    geplaatst op
  • @Matthijs: Een goede discussie op z'n tijd is altijd fijn. ;)

    Het leuke van de Emerce-kop is juist dat Ilse de strijd met Google al lang heeft verloren, maar nu pas de handdoek gooit. Dat is opvallend, en dat communiceert de kop ook. De alternatieve kop van Paul vind ik trouwens niet echt bruikbaar, al snap ik in welke richting hij denkt. Zo'n soort kop had ook prima gekund.

    Over koppen gesproken: 'Ilse raakt Startpagina verkeer kwijt, flinke daling zichtbaar' vind ik een beetje krom, nog afgezien van het ontbreken van een streepje tussen Startpagina en verkeer. Of is dat onjuist spatiegebruik ingegeven door SEO-regeltjes? Dat laatste heb ik me altijd afgevraagd bij de overdaad aan spaties in koppen op marketingblogs... ;)

    geplaatst op
  • Mijn mening: hou op met dit domme geouwehoer, reageer inhoudelijk of reageer niet. Ander geneuzel over sneertjes, politiek, sarcasme, seo, koppen, streepjes en dergelijke voegt niets toe.

    geplaatst op
  • @André: Ik schrijf "dat Ilse de strijd met Google al lang heeft verloren, maar nu pas de handdoek gooit. Dat is opvallend." Dat lijkt me inhoudelijk genoeg. By the way: al die reacties heb je zelf uitgelokt. :)

    geplaatst op
  • @Andre: ik ben ook voor ontopic. Toch ben je er ook een beetje zelf mee begonnen ;-)

    geplaatst op
  • Dat verhaal over Nils is een beetje onzin in dit verband, hij kondigde eind februari al zijn vertrek aan:
    http://www.nilsr.net/goodbye-ilse-20080229

    geplaatst op
  • De relatie met Nils snap ik ook niet helemaal; was al bekend en heeft helemaal niets met deze beslissing te maken.

    Verder, is de daling in traffic vanuit ilse nu pas opgemerkt? Getriggerd door de berichtgeving dat ilse stopt of ook omdat het significant minder is en opviel in de statistieken?

    geplaatst op
  • Geen idee wat Emerce heeft met Nils Rooijmans, maar vandaag opnieuw een artikel over zijn vertrek bij ilse media en de start van zijn eigen initiatief.

    geplaatst op
  • @Marco: Zoals Peter Olsthoorn al aankondigde in de comments onder het vorige Emerce-bericht, na de vraag van een lezer waarom 'de vader van ilse niet aan het woord komt': "Komt eraan hoor... was gisteravond niet meer mogelijk."

    geplaatst op
  • @Marco: de zoekmachine hier op MF is nog wel powered by ILSE.... Bewust? Of valt het mij nu pas op?

    geplaatst op
  • Ik vind het een goede keus: luister naar je gebruikers. Hoe het verder met ze zal gaan dat hangt sterk af van veel factoren.

    geplaatst op
  • Niet zo gek dat Ilse zelfs door Startpagina wordt gedumpt, als ik zie wat voor merkwaardige zoekresultaten Ilse nu weer tevoorschjin tovert....

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.