SportPartner.nl is tóch heel Web 2.0
Altijd leuk, als er sites worden aangekondigd die niét Web 2.0 willen zijn. Dat vonden we hier op MF in december vorig jaar ook al (lees: ‘Sportpartner: heel bewust web 1.0’). En dat vinden we nog steeds.
‘Het is tegenwoordig vrij moeilijk om het simpel te houden. Er zijn zoveel nieuwe en sexy technieken beschikbaar, dat er continu de neiging bestaat om ook te willen ‘web-twee-punt-nullen’. Maar ik denk dat het ons gelukt is om bij de kern te blijven’. Dat zei Jorrit Hertsenberg in december over Sportpartner.nl, een sportsite, om een sportmaatje te vinden. Niet minder, maar vooral niet meer. Toch verandert zijn site. Richting web 2.0.
Wouter Neyndorff van Pocketinfo.nl schreef in december in de reactiepanelen: ‘Snappen jullie het dan niet? In deze tijd van web 2.0, web 3.0 en zelfs web 4.0 is het natuurlijk erg hip om weer een nostalgische web 1.0 site te maken. Blijkbaar haal je er ook het (MF) nieuws mee :). Een web 1.0 site is in deze dagen uniek!’
Precies, heel uniek. Daarom vonden we de titel van de jongste update (maart) van Sportpartner.nl ook zo treffend: ‘Nieuw: het Sportpartner Weblog – voor en door Sportpartners’. De site heeft dus een weblog gestart, dat door iedereen te gebruiken is: iedereen kan berichten plaatsen en reacties geven. Ervaringen delen over sportscholen, interessante websites aanraden aan je sportpartners.
Het blog is via RSS te volgen. Ook kan het blog heel gemakkelijk in een persoonlijke Google-startpagina worden gehangen, zo valt te lezen in de update van Sportpartner van maart. Het lijkt dus een goede marketingtruc, roepen dat je web 1.0 bent. Jorrit Hertsenberg vertelt vanuit Londen (waar hij momenteel een Digital Marketing opleiding van de IDM, ondersteund door IAB UK aan het volgen is): ‘Ja, het was wel een beetje een trucje. Ik was al dat gedoe rondom web 2.0 ook wel een beetje beu.’
Hertsenberg ziet nu graag dat Sportpartner.nl (2.0) zich ontwikkeld tot een community. ‘Het weblog is er nu, we kunnen nu meer in dialoog met gebruikers. Maar ik heb geen product road map. Ik wil in overleg met de bezoekers kijken hoe we de site kunnen verbeteren. De kern is en blijft: het zoeken van een partner om mee te sporten. Later komen daar plekken en ervaringen bij.’
Als hij dan toch ‘om’ is, komt er dan ook een integratie met Hyves, Facebook, Google Maps? Hertsenberg: ‘Ik ga nu nog geen widgets implementeren. Ik wil gewoon per se eerst weten wat gebruikers precies willen.’ Over anderhalve maand gaat een nieuwe (‘helemaal bugvrije’ zegt Hertsenberg) versie van de site live. Over een paar maanden moet de community voor een deel op poten staan. Jorrit, succes.
Tja Mathijs, ik heb hier weinig aan toe te voegen. Je hebt als ware e-journalist met hoor en wederhoor een kloppende post geschreven. What can I say? (nou ja, heb ik echt helemaal bugvrij gezegd? mmm)
Jammer dat er bij Sportpartner zoveel aandacht is voor hoe om te gaan met de media (hoe kom ik met leuke uitspraken op MarketingFacts) maar dat intussen wordt toegegeven dat de site zelf nog niet bugvrij is…
Over sportsites gesproken, wij gebruiken met ons voetbalteam de website van teamers.nl, is nog vrij onbekend maar ben er zeer tevreden over.
@Gijs, ik ben geen onderdeel van teamers.nl, wij gebruiken het slechts voor ons voetbalteam en het werkt erg handig.
L.S.,
Hierbij zeg ik mijn lidmaatschap van sportpartner.nl op.
Met vriendelijke groet,
H
Ik heb het al diverse malen geprobeerd, maar het is mij onmogeijk om mij af te melden, c.q. uit te schrijven bij sportpartner. Ik blijf telkens berichtjes ontvangen. Ten einde raad heb ik de mail nu maar geblokkeerd.
Wil.
Heb zojuist mijn lidmaatschap bij sportpartner opgezegd. Was lang gratis lid, sinds kort betalend lid. Vind de hele site ondoorzichtig, rammelend en ronduit irritant. De “sexy” toevoegingen zoals tikjes uitdelen: compleet overbodig en slechts een marketingtruc…daar trappen mensen uiteindelijk niet in. Het voelt alsof je met lokkertjes de site opgetrokken wordt. Bovendien heeft het iets infantiels. De blogs zijn eigenlijk meer een voortzetting van uitgebreidere profielen.
Terwijl ik er van uitga dat de meeste mensen serieus een sportpartner zoeken en overigens geen date!!!!
Lid zijn is ook al onduidelijk; je betaalt een bedrag bent dan paltinum lid maar voor hoe lang??? Heb me wenzenloos gezocht; niet gevonden.
De tools om iemand te vinden, te matchen zeg maar zijn ronduit hinderlijk, als ik met mijn cursor gewoon langs de profielen ga licht een bepaald profiel op en vervolgens krijg ik een berichtje dat iemand mijn belangselling (…) genoteerd heeft…dusssss…
Uiteindelijk ergerde ik mij zo erg vooral omdat ik me beegenomen voelde; de site lijkt meer een idee van iemand om snel??? binnen te lopen via een gat in de markt???
Ten einde raad wilde ik mij opzeggen. Wederom volledig onduidelijk op de site waar dat moet ook al pretendeert men als lokkertje dat je je zo weer uit kunt schrijven. Is me uiteindelijk gelukt.
Kortom een dikke onvoldoende voor een site die in potentie misschien veel in zich heeft maar de leden misschien eens serieus moet nemen: een marketing onderzoek lijkt me geen overbodige luxe!
Transparantie een eerste vereiste op de site en niet van die slimme trucjes om leden binnen te krijgen dan wel te behouden.
A.
Sportpartner.nl is doorgestoken kaart! Na betaling van minimaal €19.95 voor een maand kun je reageren op profielen.
Vervolgens krijg je geen reactie of van mensen die helemaal niet bij je profiel passen. Die zgn. reacties worden duidelijk door hun medewerkers in elkaar geflanst. Het is de bedoeling om je langer dan een maand vast te houden.
Of er daarna werkelijk iets tot stand kan komen betwijfel ik ten zeerste. Waarschijnlijk plukken ze de foto’s bij de profielen zelf van internet. Internetoplichting dus. Misschien kan de heer Jorrit Hertsenberg daar eens over ondervraagd worden door Antoinette Hertsenberg van Tros Radar. (Zal toch geen familie zijn, hoop ik voor hen).
L.
10-11-2010
heb me vorige week aangemeld vervolgens op sportmaten een berichtje gestuurd , waarvan ik alleen maar hoor dat ze niemand meer zoeken …bestaan die mensen wel en waarom staan ze dan nog op die cite ?
astrid
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!