Nieuwe wet moet bescherming bieden tegen misleidende internetreclame

17 maart 2008, 05:01

Ministers Rouvoet en Plasterk denken dat de nieuwe Wet Oneerlijke Handelspraktijken genoeg extra bescherming biedt tegen misleidende internet- en sms-reclames aldus Emerce.

Misleidende internetreclames, zoals banners in popup-vensters waarbij de kleine lettertjes net buiten het scherm vallen, zijn straks niet alleen strafbaar op grond artikel 6 van het Burgerlijk Wetboek, maar ook aan te pakken met een beroep op de nieuwe Wet Oneerlijke Handelspraktijken. Dat schreven ministers Plasterk (Onderwijs, Cultuur en Wetenschap) en Rouvoet (Jeugd en Gezin) afgelopen week in antwoorden op Kamervragen van CDA en SP.

De Wet Oneerlijke Handelspraktijken moet nog in werking treden. Het voorstel ligt nu bij de Eerste Kamer.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

1 Reactie

    Jurjen Koopmans

    Steeds meer internet- / SMS- dienstverleners komen helemaal niet uit Nederland, maar hebben slechts een Nederlandstalige versie. Deze sites vermelden vaak uitdrukkelijk dat zij onder het (Britse / Amerikaanse / Luxemburgse) recht vallen. Is dan nog meer Nederlandse regelgeving wel zinvol?

    Het doel is sympathiek, want men wil de consument beschermen tegen misstanden. Maar doe je zoiets effectief door te komen met lokale wetgeving of zul je internationaal moeten netwerken om tot afspraken te komen?


    17 maart 2008 om 17:06

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!