De toekomst van sociale netwerken

5 maart 2008, 05:14

Charlene Li van het onderzoeksbureau Forrester verzorgde deze week de opening van het congres Graphing Social Patterns 2008 in San Diego, VS. In haar presentatie The Future of Social Networks gaf Li haar visie over sociale netwerken in de komende tien jaar. Haar meest opvallende uitspraak was de volgende ‘Social Networks will be like air.’ Sociale netwerken zullen in de toekomst dus alom aanwezig zijn (Via: Vint).

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

6 Reacties

    Yme Bosma

    Dat kan toch geen opvallende uitspraak meer zijn;-)?


    5 maart 2008 om 05:57
    freekbijl

    Ik vat de opmerking “…social networks will be like air” eerder op als: de social network site zelf zal uit bijna niets meer bestaan; de deelnemers worden (weer) zelf eigenaar van hun profielen, activiteiten en relaties en nemen dit mee van plek naar plek. Concurrentie tussen social network sites wordt dus heviger ..


    5 maart 2008 om 10:48
    Olivier Slabbers

    Klinkt als omgekeerde innovatie. Dicteert het vooruitzicht de mogelijkheden, of bepalen de (technische) mogelijkheden hoe social networks er in de nabije toekomst uit gaan zien? Die tijdlijn lijkt me in ieder geval redelijk optimistisch.


    5 maart 2008 om 12:50
    Sjef Kerkhofs

    Dat sociale netwerken in de toekomst ook nog alom aanwezig zullen zijn is inderdaad geen opvallende uitspraak 😉 Er zitten wel enkele onderdelen in de presentatie waar ik me erg in kan vinden. Vooral het stuk over reeds bestaande Portals als ‘nieuwe intreders’ om de online sociale omgeving op te vullen, is erg leuk omschreven.

    Ben het trouwens ook helemaal eens met het kopje ‘Activities: Social Context for Activities’. De sociale netwerken zullen nog veel belangrijker worden in het beoordelen/aanschaffen van producten als dat nu al het geval is. het voorbeeld van ‘ Search based on what my friends find relevant’ is hiervan een prima voorbeeld


    5 maart 2008 om 19:54
    Ronald Huizer

    Te vaak wordt een netwerk nog als doel benaderd, terwijl de gebruiker dit niet zo ziet; het is een middel om een ander doel te bereiken; en dan bedoel ik niet contact & interactie, want ook dat (hoe gezellig ook) is maar een middel; feit is dat de (on)mogelijkheden van social networking nog duidelijk moeten worden; evenals de vraag wat de commerciele waarde er van is.

    Op dit moment is social networking vooral bezig om email achterna te gaan; onmisbaar en veel spam!

    De volgende stap in social networking zal betekenen dat je er echt wat aan hebt, de echte “wisdom of crowds”.

    Bij Jobcircle zijn we bijvoorbeeld bezig om een loopbaanvergelijking-tool te maken die antwoord geeft op de vraag: “wat kan ik met mijn c.v. bereiken?,wat doen mensen met een vergelijkbaar c.v.?, waar werken ze?, wat verdienen ze en zijn ze tevreden bij hun huidige werk(gever)?”

    Op deze manier wordt de informatie die ‘slaapt’ in het netwerk waardevol! De interactie met een potentiele collega, vakgenoot of werkgever is vervolgens een inkoppertje.


    13 april 2008 om 14:31
    Felix

    @ Sjef, inderdaad, check social retailing maar eens, dat is echt een top voorbeeld daarvan. IconNicholson zijn daar al ff mee bezig.

    groet

    Felix ( Msc. Marketing Management student)


    14 mei 2009 om 11:04

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief